Søk i arkivet

TIL KAI: Her legger båten seg til kai ved hjelp av sensorer og kameraer.
TIL KAI: Her legger båten seg til kai ved hjelp av sensorer og kameraer.

LederBåtlivets enkle gleder

Snart kan båten legge til kai av seg selv, men er det slik vi ønsker båtlivet?

Digitaliseringsbølgen har nådd båtbransjen, som nå ser sitt snitt til å omfavne nye målgrupper. De fleste som kjøper båt i dag, har som regel vokst opp med båtlivet. Og det er ingen hemmelighet at bransjen i lengre tid har slitt med å selge båter til yngre folk. Slik er det over hele Europa, og i USA.

En undersøkelse det svenske båtbransjeforbundet (Sweboat) gjennomførte for noen år siden, viste at folk som ikke var vant til båtlivet trodde at det var både dyrt og krevende. Ikke rart da at bransjen jobber for å senke terskelen for å få nybegynnerne til å kjøpe båt.

Den siste tiden har jeg vært på flere pressekonferanser med nyheter for å forenkle båtlivet.

Bransjen kan oppdrive noen imponerende produkter. I denne utgaven av Båtliv kan du lese om nye motorer, drev og elektroniske systemer fra Volvo Penta. Den svenske bedriften har klare visjoner om et grønnere og enklere båtliv. Morgendagens båteiere trenger ikke kunne noe om motor, motoren melder selv fra til nærmeste servicestasjon når den behøver oppgradering eller ettersyn.

Båteieren trenger heller ikke lære seg sjømannskap. Det nye easydocking-systemet kan legge båten til kai helt uten at styrmann. Kameraer langs båten, sensorer og GPS-signaler kombinert med Volvo-motorer og thrustere (eller IPS) sørger for en presisjon i tilleggingen som selv erfarne fiskebåtskippere kan misunne dem. Systemet er utviklet og testes nå før salget starter til neste år.

Les også: Lover enklere og rimeligere båtliv

Mestring

Fremtidens båtliv er med andre ord ikke langt unna, og i denne vidunderlige nye verden trenger man altså knapt å ta av seg pinstripe dressen når man hopper ombord etter en hektisk uke på jobben. Båten har fått sine instruksjoner fra smarttelefonen allerede før eieren ankommer, og båten styres seg selv etter en forhåndsdefinert rute. Den stolte båteieren kan for eksempel mikse seg en gin-tonic, mens båten legger til av seg selv til anerkjennende blikk fra nabobåtene i havnen, slik det nye systemet fremstilles i reklamen.

Se video av båten som legger til kai av seg selv

Jeg lar meg imponere av den nye teknologien, men føler meg ikke overbevist om at dette blir mitt båtliv. Det enkle båtlivet for meg er en båt med minst mulig utstyr som kan gå i stykker. Det er en båt jeg kjenner og kan beherske under de fleste forhold. Jeg opplever mestringslede når jeg jeg legger til kai på fortøyninger og spring i kuling. Min trygghet ligger i kunnskapen, men jeg skal ikke legge skjul på at det ligger tusenvis av timer på sjøen bak denne friheten og mestringsgleden.

Vi mennesker er forskjellige. Få har anledning til å bruke måneder og år på å lære seg sjømannskap. De fleste vil ut med båten når sola skinner, og nyte det gode livet på sjøen. Da er det er flott om ny teknologi kan hjelpe dem. Så får vi be til høyere makter om at teknologien ikke svikter den kvelden kulingen kommer.

Vi sjøfolk er jo født både skeptiske og overtroiske.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen