LEDER

GLEDE i gamle skrog

Her forleden snakket jeg med en småbarnsfar i nabolaget, som er på utkikk etter båt, og hadde sett på en brukt Draco fra 80-tallet. Den unge arkitekten var imponert over de mange smarte løsningene i båten.

Publisert Sist oppdatert

Selvsagt kunne de bygge båter før også, og mange av 80-tallets drømmebåter ligger nå for salg til en rimelig penge. Du får i dag en Nidelv 26 fra 1985 for 60 000 kroner, og en Fjord 24 Weekender til omtrent den samme prisen.

Nidelv 26 er en snekke med akterkabin som byr på hele seks køyeplasser og hele ti sitteplasser. På 70- og 80-tallet ble det solgt titusener av snekker her i landet før planende båter tok over nesten hele nybåtsalget i motorbåtmarkedet.

Myte

Båtbransjen i hele den vestlige verden sliter med å nå ut til nye målgrupper. Folk som ikke har vokst opp med båtlivet, tror at det er både vanskelig og dyrt, viser en omfattende undersøkelse som Sweboat gjennomførte for noen år siden. Vi vil først som sist slå hull på myten om at det er så dyrt.

Der du på 80-tallet fikk en ny 30-foter for samme pris som en hytte ved sjøen, kan du nå kjøpe deg en ny 60-foter for verdien av hytta. Men det er først og fremst på bruktbåtmarkedet folk flest kan finne billetten til båtlivet. I denne utgaven av Båtliv har vi en større artikkel om brukte båter med mange gode tips til alle som er i dette markedet. Vi legger ikke skjul på at det kan være en risiko å kjøpe snart 40 år gamle båter, og det gjelder å stille forberedt og sjekke båten nøye. Men du kan også få veldig mye båt for pengene.

Faktum er at du i dag kan få en god bobåt, som du kan seile langs kysten med i ukesvis, for et par månedslønner. Undersøkelser vi har gjort viser at brukte båter er rimeligere i Norge enn i våre naboland. Vi står utenfor EUs indre bruktbåtmarked, og når tilbudet av eldre båter er såpass stort blir prisene lave i vårt eget lille marked.

Kjerring

Muligens vil vi se en renessanse for de gamle snekkene. Med sine små motorer og drektige skrog svarer de godt til dagens ønske om gjenbruk og lite CO2-avtrykk. For mange unge gir også opplevelser mer status enn innehav av dyre kapitalvarer.

Bransjen ønsker selvsagt å selge nye båter, men ikke alle våre lesere er like nyhetskåte. Jeg husker en kommentar på KNBFs båtting i Kirkenes for den del år siden. En lokal båt­entusiast uttrykte begeistring for Båtliv, men så kom det et lite «men»: – Dokker skriver så mye om nye og flotte båter, men jeg har hatt samme båt og kjerring i 40 år, og er stolt av det.

På lengre sikt tror Båtliv at rimelige brukte båter kan gi bidra til å gi hele båtlivet et løft. Den økonomiske terskelen er lav i bruktbåtmarkedet. Dermed kan nye grupper og yngre mennesker også ta del i sjøens gleder uten å ha arvet penger eller gjort varp på børsen.

Og vi vet jo alle at båtlivet er sterkt vanedannende.