Søk i arkivet

TUR: Kysten vår byr på flotte opplevelser for dem som har råd til å legge ut på tur. Her passerer vi Alden på Nordvestlandet. Foto: Magne Klann
TUR: Kysten vår byr på flotte opplevelser for dem som har råd til å legge ut på tur. Her passerer vi Alden på Nordvestlandet. Foto: Magne Klann Foto:

Langt eller fort?

Vinteren er en god tid for å planlegge sommerens båtturer. Nå kommer båter som det er rimeligere å kjøre langt med.

For seks år siden brukte Båtliv en måned på å kjøre en Askeladden P80 fra Halden i sør til Kirkenes i nord. Når vi spør motorbåtfolk om hvorfor ikke flere kjører lengre turer, er svaret ofte at det blir for dyrt med alt drivstoffet som går med.

Kyststrekket fra nord til sør er ca 1430 nautiske mil (2650 km), men vesentlig lenger om alle fjorder og øyer regnes med. Vi holdt ganske stø kurs nordover i den flotte leden som har gitt navn til landet vårt (Norvegr), og leste av 1631 nautiske mil på loggen da vi ankom Kirkenes. Motoren hadde gått 146 timer, og vår Volvo Penta D3 220 hk hadde forbrukt 2118 liter diesel. I snitt betalte vi 13 kroner literen, og endte altså opp med en dieselregning på nærmere 28.000 kroner.

Askeladden P80 er en relativt liten og lett båt, som måler 26,5 fot, med forbruk på 20 liter i timen (260 kroner) under marsjfart. De fleste vil nok foretrekke en litt større og mer komfortabel båt for langtur.

En 30 fots Targa bruker rundt 50 liter drivstoff i timen i marsjfart på 27 knop, og da dobles forbruket, og vel så det.

 

Nye båter

Økonomien setter dermed begrensninger for hvor langt de fleste av oss har råd til å kjøre i løpet av en sommer. Nærmere 30.000 kroer i bare drivstoffutgifter er selvsagt mye, og det dobbelte blir avskrekkende. Særlig etter å ha betalt noen millioner for båten.

Ikke rart da at enkelte båtprodusenter har lansert nye modeller med mindre motorer og mer lettdrevne skrog. Båten blir rimeligere både i kjøp og bruk. I siste utgave av Båtliv kan du lese om nyheten Loxo 32, som ble presentert før jul på båtutstillingen i Paris.

Les også: Bygget for lange turer

Skroget er langt og smalt med rett og spiss baug, og skrogformen er v-bunn forut og flatere bunn akterover. Båten kan leveres med en eller to innenbordsmotorer. Det litt spesielle er at motorene er små og utstyrt med seilbåtdrev for å gi minimal støy. Den utstilte båten var utstyrt med to 30 hk Volvo Penta-motorer.

Verftets representant forteller oss at båten er bygget med tanke på langtur. Marsjfarten er 12 knop. Drivstofforbruket er da litt over en halv liter på en nautisk mil (1852 meter). Det vil si at den kun bruker seks liter i timen på marsjfart. Dermed kan du kjøre fra Halden til Kirkenes for snaue 11.000 kroner. Da snakker vi!

Fantastisk kyst

Loxo 32 ser ut som en seilbåt uten mast og vil helt sikkert ikke falle i smak hos alle. Men den franske produsenten er slett ikke alene om å tenke i slike baner. Bavaria E40 ble kåret til årets båt av europeiske båtjournalister i klassen for deplasementsbåter i fjor. Båten er 40 fot og veier 11 tonn, men bruker kun en drøy liter i marsjfart på åtte-ni knop. Noe av den samme filosofien gjenkjenner vi også i det voksende trawler-segmentet.

I Båtliv synes vi det er fint at bransjen tenker i nytt. Norge har en fantastisk kyst. Det er ikke bare den vakre naturen som gjør inntrykk, men også kulturen som har formet nasjonen vår. Og den beste måten å oppleve kysten på er med båt.

Da er det rart å kjøpe en båt som man ikke har råd til å legge ut på tur med!

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen