Søk i arkivet

Foto:

Omslag i båtmarkedet

I mange år har det vært kjøpers marked i båtbransjen. Slik er det ikke lenger.

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv

I mange år har det vært kjøpers marked i båtbransjen. Selgerne har strevd med å få solgt båter, mens kjøperne har hatt all verdens tid til å prute. Slik er det ikke lenger.

Allerede da HK-avgiften forsvant sommeren 2014, skjedde det et skifte i utenbordsmarkedet. Populære daycruisere og skjærgårdsjeeper fra merker som Nordkapp og Sting ble utsolgt, og mange forhandlere gikk tomme før sommeren 2015.

Nå har markedet snudd også for enkelte bobåter. – Salget av båter i størrelsen åtte til 12 meter (26 til 40 fot) har tatt seg opp i år, sa daglig leder Leif Bergaas i Norboat nylig til Båtliv. Han påpeker at det nærmer seg ti år siden finanskrisen, og at flere nå er klare for å kjøpe nye båter igjen. I løpet av de siste ti årene har det også skjedd en utvikling innen design og teknologi som gjør at mange ønsker nye båter.

Populære båtprodusenter sliter nå med å bygge nye båter fort nok. Marex har fylt opp ordreboken for 310 Sun Cruiser helt fram til høsten neste år. Den norskeide bedriften bygger nytt støperi i Litauen for å utvide kapasiteten. Også Windy begynner å få problemer med å levere nok båter.

Med bråstoppen i båtsalget høsten 2008 ble produksjonen satt i krabbegir. Verftene reduserte bemanningen. Leverandørene skrudde ned volumene. Nå tar det tid å få opp igjen produksjonstakten.

 

Fest

Bølgedalen etter finanskrisen har vært dyp og langvarig. Hovedårsaken er selvsagt treg økonomisk vekst, der sentralbankene i Europa og USA har pumpet ut penger for å få fart på økonomien igjen. I mange år nå har vi nærmest fått kastet penger etter oss av bankene, og omsider ser vi tegn til vekst igjen i den vestlige verden.

Vedvarende lave bruktbåtpriser gjorde lenge nybåtkjøp til en dårlig investering. Få vil kjøpe en dyr båt når de vet at den taper seg fort i verdi. Dermed havnet bransjen i ond sirkel, der folk heller kjøpte billige brukte båter, eller brukte pengene sine på andre ting. Nå virker det som om kjøpelysten er på vei tilbake.

2008 begynner å bli lenge siden. Ny teknologi og nytt design har gitt en ny generasjon båter. Få kurante bruktbåter fra det siste tiåret bidrar til å bryte den onde sirkelen med stort prisfall: Båtkjøp fremstår ikke lenger som en like dårlig investering.

Den finske båtbyggerveteranen Raimo Sonninen har sagt at i båtbransjen er det enten full fest eller begravelse. Det er kanskje litt tidlig for bransjen å sprette sjampanjekorkene, men det kan virke som om tiden for sørgemarsj er over.

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen