Søk i arkivet

Flere omkom på sjøen i fjor sammenlignet med i 2018. Illustrasjonsbildet er fra en redningsdemonstasjon i Bergen.
Flere omkom på sjøen i fjor sammenlignet med i 2018. Illustrasjonsbildet er fra en redningsdemonstasjon i Bergen. Foto:

Økt antall omkomne på sjøen 

28 personer omkom i hendelser knyttet til bruk av fritidsbåter i 2019. Dette er en økning på fire personer fra 2018.


 

- Bruk av flyteutstyr kunne hindret
flere av dødsfallene i 2019, mener Petter Andre
Søreng.

- Bruk av flyteutstyr kunne hindret flere av dødsfallene i 2019, mener Petter Andre Søreng. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Det første halvåret i fjor var det uvanlig få i fritidsbåtulykker, men den positive trenden snudde med sommeren. Flere omkom i juli og august enn i hele første halvår til sammen, opplyser Sjøfartsdirektoratet i en pressemelding.

– Vi nærmer oss de siste 19 årenes gjennomsnittstall som er 32 omkomne i året. Sjøfartsdirektoratet har en nullvisjon om at ingen skal miste livet ved bruk av fritidsbåt. Vi vil derfor, i samarbeid med andre, intensivere det forebyggende arbeidet for å prøve å påvirke utviklingen, sier seksjonssjef for fritidsfartøy i Sjøfartsdirektoratet, Petter Andre Søreng (bildet). 


27 av de 28 omkomne i 2019 var menn. Gjennomsnittsalderen på de omkomne var 51 år, mens den yngste av de var 20 år. De aller fleste ulykkene innebærer at den omkomne på en eller annen måte har havnet i vannet. I ti av tilfellene har båten kantret, men mange av ulykkene (12) skyldes fall over bord uten at fartøyet er skadet eller har kantret. Slike ulykker skjer for eksempel ved trekking av garn, stangfiske eller som følge av at en får tau i propellen. Fire av de omkomne falt i vannet når de var på vei om bord eller til land, mens båten lå til kai mens fire personer omkom som følge av grunnstøtinger, fordelt på tre ulykker. Samtlige skjedde på nattestid. 

Det ble registrert promille hos 8 av de 28 omkomne i 2019. I en rapport utgitt av Statens Havarikommisjon for Transport i 2019, ble det fremhevet at skadde og omkomne i forbindelse med kollisjoner og grunnstøtinger ofte er ruspåvirket. Det samme ser Sjøfartsdirektoratet i forbindelse med ulykker der fritidsbåten ligger til kai.

Over halvparten av de omkomne manglet flytevest. I fire av dødsulykkene er det uvisst om flytevest ble brukt eller ikke.

– Vi ser at folk generelt er blitt flinkere å benytte flyteutstyr, men ulykkestallene viser likevel at for mange velger bort dette enkle og gode sikkerhetstiltaket. Bruk av flyteutstyr kunne utvilsomt ha hindret flere av dødsfallene i 2019. Det er også viktig at alle sørger for å ha utstyr som gjør det mulig å varsle hvis de kommer ut for en ulykke, sier Petter Andre Søreng. 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen