Kystverket snur ikke i ubåt-saken

Tildekkingsarbeidet for kvikksølvubåten ved Fedje skal fortsette.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere i år startet Kystverket vurderingen av en Rambøll-rapport om hevingsalternativer for U-864 og risikoen ved de ulike alternativene. Ifølge Bergens Tidende er konklusjonen fortsatt at kvikksølvet bør bli værende på havbunnen og at ubåten dekkes med grus og stein.

Det har vært svært mange runder i denne saken og også tidligere har Kystverket kommet til at tildekking er beste løsning.

U-864 ble senket av den britiske ubåten HMS «Venturer» vel to nautiske mil vest for Fedje i Hordaland 9. februar 1945. Fartøyet var på vei fra Tyskland via Norge med krigsmateriell til Japan. U-864 kan ha hatt vel 67 tonn metallisk kvikksølv i lasten, lagret i 1857 stålbeholdere. Deler av lasten befinner seg fortsatt inne i vraket, mens øvrige deler er spredt ut på sjøbunnen i området.

Fedje-ordfører Stian Herøy er ikke overrasket over Kystverkets konklusjon.:

– Dette er i tråd med deres innstilling hele veien. De viser ikke vilje til å se på saken, sier han til BT.

Herøy lenge har ønsket å få gehør for lokale krav om heving.

– Nå må vi i aksjonsgruppen for heving samles, og finne ut hva vi skal gjøre videre. Vi kommer ikke til å gi oss før kvikksølvet er borte fra havbunnen.