Hybridskip skal trygge farledene

OV «Ryvingen» skal sørge for tryggere farleder og bistå under opprydningsaksjoner. Og driften - den er primært elektrisk!

Publisert Sist oppdatert

Hybridskipet OV «Ryvingen» har en batterikapasitet som gjør det mulig å gå en hel arbeidsdag kun på batteridrift, og på frigjøringsdagen 8. mai ble Kystverkets nybygg døpt i Ålesund. 

Den nye multifunksjonsfartøyet skal ifølge Kystverket utføre alle typer tjenester langs kysten, fra vedlikehold av merker og lykter, via nymerking av farleder, til å være en ressurs i forbindelse med oljevernaksjoner og annen opprydding.

Staken var borte - båten gikk ned

– Denne typen fartøy er spesielt tilpasset de utfordrende oppgavene som Kystverket har. De fungerer svært godt innen vedlikeholdsarbeid og oljevern langs den krevende kysten vi har i Norge. I praksis gjør de nye fartøyene oss enda bedre i stand til å utføre de viktige samfunnsoppgavene vi er satt til, sier kystdirektør Einar Vik Arset, i en pressemelding.

OV «Ryvingen» er utviklet av Rolls-Royce Marine, Heimli Ship Design og Fitjar Mekaniske Verksted, og allerede i november i fjor vant Rolls-Royce Marine og Kystverket den internasjonale prisen «The Motorship Award» for OV «Ryvingen» og Kystverkets fartøysfornyingsprogram. 

Med en batteripakke på tre MWh kan fartøyet gå en hel arbeidsdag på kun batteridrift. I tillegg kan OV «Ryvingen» benytte landstrøm eller ligge til kai for batteridrift i inntil et døgn uten støy og utslipp.

Rolls-Royce Marine har beregnet at OV «Ryvingen»s klimagassutslipp minimum blir 35 prosent lavere enn utslippene til Kystverkets første multifunksjonsfartøy, OV «Utvær», som ble overlevert i 2012. Reduksjonen kan komme helt ned i 84 prosent om landstrøm er tilgjengelig i alle havner.

Dette er det fjerde fartøyet i fartøysfornyingsplanen til Kystverket. Tidligere har Kystverket fått overlevert OV «Utvær» (2012), OV «Skomvær» (2013) og OV «Bøkfjord» (2016).