Søk i arkivet

STRØM: «Hamnfärgan II» er restaurert og leies ut til spesielle anledninger.
STRØM: «Hamnfärgan II» er restaurert og leies ut til spesielle anledninger. Foto:

Fra strøm til diesel i Marstrand

I Sverge ble det bygget elektrisk ferge alt i 1912, men på 80-tallet var det slutt. 

TRIKK: Ikke rart fergen ble kalt
«Spärvagnen».

TRIKK: Ikke rart fergen ble kalt «Spärvagnen».

SEILmagasinet

Elektriske ferger er ikke noe nytt, og noen stader har utviklingen gått feil vei. Ett slikt sted er fergen som frakter folk ut til øya Marstrand på den svenske vestkysten.

Den elektriske fergen som har fått plass ved fergeleiet ved siden av dagens to dieselferger ble bygget i 1948 og var i bruk helt til 1985. Da hadde den transportert over 8 millioner mennesker. 

Kungsälv kommune ville at den lille fergen skulle gå til opphugging, , men en ideelle forening ville det annerledes. «Färjans Vänner» hadde som målsetning å beholde fergen for Marstrands beste.

Orustkvalitet

Den elektriske fergen gikk under navnet «Spärvagnen», eller trikken på norsk. Kallet navnet er lett å forstå ut fra fergens form. Den ble bygget av Gösta Johansson i Kungsviken på Orust. Skroget er bygget av eik, og overbygget av masonit. 

Den elektriske motoren yter 8 hester, og får energien fra 40 batterier på to volt hver som er koblet i serie som gir en samlet spenning på 80 volt. Batteriene ble ladet hver kan fergen anløp kai, på begge sider. Den hadde en strømledende stang ut på hver side som gjorde at den automatisk ble koblet til strømnettet ved havneanløp. Det gjorde at fergen alltid var klar, og kunne tas i bruk på ett øyeblikk. 

ORUST: Fergen er bygget på
øya som er kjent for kvalitetsbåter.

ORUST: Fergen er bygget på øya som er kjent for kvalitetsbåter.

SEILmagasinet

Ikke den første

STRØM: Første elfergen
ble satt i drift i 1913.

STRØM: Første elfergen ble satt i drift i 1913.

Färjans Vänner

Den restaurerte elfergen var ikke Marstrands første elferge. Den første ble satt i drift alt i 1913, og overtok for robåter som hadde blitt brukt for å transportere folk over til Marstrand til da. «Hamnfärgan I» skal ha hatt samme form som «Hamnfärgan II» som fremdeles fungerer. Den første fergen hadde en elmotor som hadde ytelse på 5 hester, men hadde også en råoljemotor. Strømmen til fergen ble stengt kl 17.00, og da ble det fossil fremdrift. 

Marstrand var ett av de første stedene i Sverige som fikk elektrisitet. Gatebelysning kom alt på begynnelsen av 1900-tallet som gjorde det mulig å arbeide på kai, selv etter mørkets frembrudd. 

LANDSTRØM: I dag lades fergen
via utendørs stikkontakt.

LANDSTRØM: I dag lades fergen via utendørs stikkontakt.

Ferdig restaurert

Färjans Vänner fikk «Hamnfärgan II» restaurert fra 1996 til 1999 av frivillige krefter med profesjonell hjelp. Den kan i dag seile i fem timer på en lading som går via vanlig landstrømskabel.

«Hamnfärgan II» kan nå leies hele året rundt, og brukes gjerne for å feire ette eller annet. 

Den har også egen nettside.

Slik utviklingen er nå, så er det mye som tyder på at Marstrands neste ferge også vil gå på strøm. Distansen over sundet er bare på noen hundre meter, og fergen ligger gjerne en god stund for å lesse og losse folk og kjøretøy ved høysommer. 

NY: De to nye fergene som også
tar kjøretøy har ikke samme sjarm som elfergen.

NY: De to nye fergene som også tar kjøretøy har ikke samme sjarm som elfergen.

SEILmagasinet

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen