KYSTMERKING:

HIB: Hurtigbåtmerkingen kommer i to størrelser. Skjørtet blir belyst i mørket, og det forenkler avstandsbedømmingen. Fundament støpes kun ved større havdyp.
KYSTVERKET: Steinar Hansen har hatt en stri jobb med Indre Oslofjord. Når prosjektet ble avsluttet i mai 2017, ble det en lang seiltur til Nord-Norge.
LYKT: Kystverket har utviklet nye lykter i glassfiber. Den er billig å vedlikeholde. LED-lykten får strøm fra solcellepaneler med mellomlagring i moderne batterier.
UENIG: De lokale vil gjerne beholde jernstengene i Smørsundet, innseilingen til Grimstad.
HISTORISK VERDI: En av stakene utenfor Grimstad har et fundament fra et kanonrør. Denne skal Kystverket bevare.
KYSTMERKING: Nå skal kysten merkes om.

Nå skal kysten merkes om

Enhetlig sjømerking skal redusere ulykker, men veien frem er ennå lang. Det erfarer Steinar Hansen fra Kystverket.

Publisert Sist oppdatert

Steinar Hansen er sjømann, fritidsbåtseiler og har ansvaret for sjømerkene på Sør- og Østlandskysten. Vi var med ut på fjorden da Kystverket orienterte Grimstad kommune om planene for bedre merking av innseilingen til byen.

Møte ble holdt i mai, bare dager etter at Kystverkets største prosjekt i Indre Oslofjord var ferdig.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER