Sea Doo Spark

Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge
Lavpris-vannscooter til Norge

Lavpris-vannscooter til Norge

Denne blir garantert å se i den norske skjærgården til sommeren, og prisen blir latterlig lav.

Publisert Sist oppdatert

>> Se bildespesial

>> Se film

Vannscootere er blitt til dels lov i norsk skjærgård. Allerede til neste båtsesong kommer Sea Doo til Norge med ny og billigere modell. Vi er vel egentlig tilbake der det en gang startet, med en ikke så stor motor.  I dag er vannscooterne opp mot 300 hestekrefter som sparker fra, og de koster gjerne deretter. Sea Doo Spark leveres med beskjedne 60 hestekrefter. Blir det for smått kan man trå til med 90 hestekrefter under salen. Prisen er godt under 100.000 kroner. Spark med 60 hestekrefter starter på 68.500 kroner. Det vil si at denne to-manns vannscooteren kommer på om lag 72.000 etter klargjøring av forhandler. I tillegg kan du også velge ekstrautstyr som brems. Modellen med 90 hestekrefter kommer på 89.200 kroner med en to-seter, men den kan også leveres seteplass for tre personer for  4800 kroner ekstra. Det vil si at en liten familie kan dra på tur med den ni fot lange båten.

Det er ikke til å stikke under en stol at prisen er overraskende lav. Til sammenligning, hvis du kjøper kun motor (utenbords) til båten blir prisen langt høyere. For eksempel koster en 60 hesters Yamaha (F60CETL) 94.800 kroner. Eller for å ta en sammenligning med en 90 hestekrefters utenbordsmotor fra Suzuki som koster 116.000 kroner (DF90ATL).

Se produsentens presentasjon av nye Spark (teksten fortsetter under filmen):

Hold deg oppdatert på båtnyheter, følg BåtlivFacebook

Alternativ til jolla

Vi har snakket med den norske forhandleren Per Ivar Aas på Vestfold Maritim som har vært hos produsenten i Canada og prøvekjørt den nye modellen.

– Den er leken og lett å kjøre. Og den blir lett å ta av og på en henger uten at man er avhengig av båtplass. Den blir et godt alternativ for den tradisjonelle jolla. Og med den lave vekten og målene vil de aller fleste badeplattformer tåle den, sier Aas til Båtliv. Selv om vannscooter nå blir populært i Norge, er denne nye modellen allerede etterspurt i hele verden. Etter hva Båtliv kjenner til klarer ikke den canadiske fabrikken å produsere nok. Men de første modellene kommer til Norge allerede rett over nyåret.

Redusert bremselengde

Med Sea Doo Spark som har 60 hestekrefter er det en toppfart på 35 knop, mens alternativet med 90 hestekrefter har en toppfart på 43 knop. Motoren er en tresylindret Rotax 900 ACE, med HO (High Output) for 90-hesteren. Dette skal være blant de letteste motorene på markedet. Forbruket på de to motorene skal ifølge produsenten være 7,4 og 9,1 liter i timen. Den gode toppfarten skyldes også at resten av vannscooteren har lav vekt, på henholdsvis 185 og 191 kilo. Spark med 90 hestekrefter kan også fås med brems og har dermed også mulighet for å bakke. Bremsen skal redusere stopplengden med opptil 30 meter. Båtliv har selv prøvd Sea Doo med brems, og det fungerer. Bremsen koster 2690 kroner ekstra. Seteplass for tre i stedet for to veier seks kilo ekstra. Selv om det er relativt små motorer sammenlignet med andre vannscootere, skal de egne seg fint til vannleker, og krok til vannleker er standard. Vil man bruke scooteren til lengre turer kan den også leveres med lastenett for å feste bak, i tillegg til en liten luke for oppbevaring i fronten.

Ingen båtplass

En henger til denne modellen vil koste om lag 9500 kroner. Komplett båt og henger kommer dermed på under 100.000 kroner. Man må da bare ha et sted å sette vannscooter og henger. På en annen side trenger man ikke båtplass. Vannscootere skal heller ikke stå lenge i sjøen, men tas opp og spyles før den tas på hengeren. Motoren har et lukket kjølesystem som kan ligne noe på slik det er for biler. Til tross for sin lave pris får vannscooteren også et avansert informasjonsdisplay som blant annet viser fart, turteller, tanknivå og hva slags innstilling du kjører på. Av innstillinger kan du velge sport eller touring for 90-hesteren. Vi har testet disse to innstillingene på andre vannscootere fra Sea Doo, og det er stor forskjell på kjørestilen, avhengig om du vil kjøre lekent eller mer familiært og drivstoffvennlig. Vannscooteren kan leveres i fem forskjellige farger. Blir det for kjedelig har den også 20 forskjellige grafikk-kit å velge mellom.

Spesifikasjoner (60 og 90 hk)

Lengde: 9 fot (279 cm)

Bredde: 1,18 m

Motormerke: ROTAX

Motorstørrelse: 60 eller 90 hk

Vekt: 185 og 191 kg (3 seter)

Sitteplasser: 2 (mulig med 3 for 90 hk)

Maks fart: 35 eller 43 knop

Pris: 72.000 / 89.200 kr