Windy 39 Camira

Linjelekkert fra Windy
Linjelekkert fra Windy
Linjelekkert fra Windy
Linjelekkert fra Windy
Linjelekkert fra Windy
Linjelekkert fra Windy
Linjelekkert fra Windy
Linjelekkert fra Windy
Linjelekkert fra Windy

Linjelekkert fra Windy

Daycruiseren Windy 39 Camira bygger videre på suksessen til 31 Zonda.

Publisert Sist oppdatert

>> Se bildespesial

Da vi prøvekjørte Windy 31 Zonda var det med stor begeistring. Bedre skrog har vi sjeldent prøvd, og den presterte godt i alle fartsområder, samtidig som båten også var svært tørr i litt grov sjø. Zonda fikk også svært god omtale i utenlandsk båtpresse.

Les testen av Windy 31 Zonda

Under Boot Düsseldorf i januar 2014 lanseres Windy 39 Camira. Denne nyheten er bygd på samme prinsipp som Zonda, og blir en arvtaker til Windy 36 Khamsin. Det vil si at designer Hans-Jørgen Johansen som har gått av med pensjon fortsatt står oppført som en av bidragstyterne, sammen med Dubois og Design Unlimited. Camira 39. Johansen var den største bidragsyteren til designen av Windy SR 52, tenderen til Røkkes seilyacht.

– Samarbeidet mellom Hans Jørgen og Dubois har fungert utmerket på SR 52 og Windy 31 Zonda, og vi har absolutt all grunn til å tro at vi  også denne gang lanserer en båt med et sterkt Windy DNA. sier daglig leder Knut Heiberg Andersen hos Windy Boats. Han synes Design Unlimited  har gjort en spennende vri med innredningen og materialvalgene.

– De er  tidsriktige og moderne. Interessen for 39 Camira overstiger våre forventninger- Båt nummer én og to er under bygging. Kjøpelystne kunder fra Frankrike, England og andre europeiske land har vært på fabrikkbesøk for å ta på båten, sier Heiberg Andersen.

Den nye båten får to kabiner, bad med toelett og en liten innvendig bysse. Store skrogvinduer vil slippe inn bra med lys. Foruten tre framovervendte seter, inkludert førersetet, får båten en stilig sittegruppe akter. Her sitter man rundt et bord, noe som tilsynelatende gir god plassutnyttelse. Sofabenken akter kan også brukes som solseng, og ut fra tegningene blir det også mulighet for en solseng på fordekket.

Under solsenga akter blir det to motorer. Man kan velge mellom Volvo Penta D6 370 og D6 400, og maksfarten er oppgitt til om lag 45 knop ned den sju tonn tunge båten, mens marsjfarten skal ligge på om lag 38 knop. Med en drivstofftank på 220 liter blir rekkevidden cirka 270 nautiske.

Med 39 Camira har Windy Boats gjennomført en vesentlig del av deres utviklingsprogram etter det dramatiske markedsfallet i 2008. Målsettingen fra 2011 har vært at Windy i 2015 skal ha en komplett ny modellserie. Heiberg Andersen røper at flere båtnyheter er på vei.

– Etter Windy 39 Camira går vi i gang med ytterligere to modeller som vil komplettere våre modell-program i Windy–serien og WINDY SR-serien. Det er spennende tider og markedene er i svak bevegelse, sier Heiberg Andersen. I løpet av 2014 vil Windy Boats også lansere en cockpitvariant av 39 Camira som er tilpasset Middelhavet og varme strøk. For soling og bading.