Prøvekjørt: Flipper 880 ST

Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler
Ja takk, begge deler

Ja takk, begge deler

Flipper 880 ST er kabinbåt og daycruiser i én og samme båt.

Publisert Sist oppdatert

Designer Espen Thorup har lagt vekt på at denne båten skal være både kabinbåt og daycruiser. Den skal kunne lukkes og brukes som en hardtopp-båt, og på varmere dager kan skyvetaket åpnes for å slippe sommeren inn. Unikt med Flipper 880 ST, som vi ikke har sett på andre båter tidligere, er hvordan skyvetaket er konstruert. Når skyvetaket åpnes, er det helt fra vindskjermen. Det vil si at om man åpner for å komme seg opp på fordekket, er det ingen glassfiberkant over, slik vi ser på andre båter. Etter hva Båtliv kjenner til er det ingen andre med en tilsvarende løsning.

Frigitt plass med utenbords

Utenbordsmotorer gir god plassbesparelse om bord, sammenlignet om det hadde vært innenbordsmotor. Denne plassen er utnyttet til en sjenerøs akterkabin med god køyeplass. Et panoramavindu gir utsikt akterover og slipper godt inn med lys.

Over akterkabinen er en stor solseng, eventuelt en aktersofa, om man ønsker det. Den aktervendte benken å har mulighet for rygglene. Benken har to funksjoner, det ene er at den fungerer som en passasje over motoren når man skal gå fra den ene siden av badeplattformen til den andre, over motorene. Den andre funksjonen er at når man kjører, løftes plata som en spoiler, og skal dempe støy fra motorene. På undersiden er det støydempende materiale.

Lys cockpit

Selv med taket over cockpiten lukket slippes det godt inn med lys. På sidene er det store panoramavinduer som gir førsteklasses utsikt fra cockpiten. Det er benyttet lys eik på alle tredetaljer i båtens innredning, som skaper et moderne og lyst interiør. Tekstiler og andre dekorelementer er i varme fargetoner, og mørkt skinn har kontrastsømmer. Forkabinen er som resten av båten; lys og innbydende, med eikeinnredning

Se film fra testen (teksten fortsetter under):

Hold deg oppdatert på båtnyheter, følg BåtlivFacebook

Ingen planingsterskel

Båten er godt manøvrerbar med to motorer, men den har også baugtruster. Vi registrerer at båten ikke graver seg ned med akterenden i sakte fart. Og baugen ligger nærmest like strak i hele turtallsspekteret. Den kommer ut av sjøen med så å si umerkelig planingsterskel. Skroget fortsetter å vise gode kjøreegenskaper både når vi svinger i stor fart og i topphastighet. Med 300 hestekrefter på hekken går den som en drøm. Vi måler topphastigheten til 38 knop, Forbruket med to motorer ligger da på 110 liter i timen. Fin cruisingfart ligger på om lag 29 knop med 4500 omdreininger med et forbruk på 64 liter i timen for begge motorene. Det tilsvarer 2,2 liter per nautisk. Flipper 880 ST er godkjent for 600 hestekrefter.

Les hele testen i Båtliv nummer 9 som nå er i salg. Artikkelen kan også leses her for abonnenter.

Teknisk data

Lengde: 852 cm

Bredde: 315 cm

Vekt: 3000 kg

Dybde: 70 cm

Ant. sitteplasser: 10

Ant. soveplasser: 6

Motorstr: 2 x 150 -> 2 x 300 hk

Drivstoff: 380 l

Kategori CE: C

Drivstofftype: Bensin
Vann: 100 l
Pris: 1.129.000 kr (2x150 hk)