Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan
Sporty familiebåt fra Elan

Sporty familiebåt fra Elan

P { margin-bottom: 0.21cm; }«Power 30»er en helt ny båt fra Elan. Båtliv har prøvekjørt båten som det er store forventninger til på det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

>> Se film

>> Se bildespesial

«Elan power 30» er en elegant båt med masse plass og gode kjøreegenskaper. Båtliv prøvekjørte båten i Leangbukta en sommelig dag i september. Sjøegenskapene virker gode, selv om forholdene ikke var spesielt utfordrende.

Smart løsning under dekk

Båten har en litt uvanlig løsning under dekk, og her er plassen veldig godt utnyttet. Du finner to fullverdige doble lugarer. Eierlugaren er forut, med en stor dobbeltkøye, lys fra vinduer i skrogsiden og luke i dekk. Størrelsen på båten tatt i betraktning er det også godt med skapplass.

Lugar to ligger under førerposisjonen, og bak nedgangsluken. Køya ligger på tvers. Det er ikke danseplass her nede, men det fungerer utmerket som barnerom for to søsken, eller for to voksne som er gode venner. Salongen nede er prioritert litt ned. Her er det bare sofa på den ene siden.

Inngangen til akterlugaren deler kjøkkenet i to. Det fungerer fint, og gir armslag for kokken. Det er to kokeplater med gass, kjøleskap og oppvaskkum. Noen vil sikkert savne stekeovn, men det er altså nedprioritert i standard versjonen. Til gjengjeld er det god kjølekapasitet med kjøleskap oppe og nede. Testbåten hadde kokeplater oppe med grillelement. Her kan man velge flere løsninger der stekeovn er en av dem.

Sprek familiebåt

Vår båt var utstyrt med to Volvo Penta D3 220. Dette gjør båten til en sprek familiebåt uten å være noe fartsvidunder. Vi målte 35 knop som maks fart. Produsenten oppgir 37, så kanskje var det justeringer vi kunne gjort bedre. Båten kan også leveres med 2x200, 2x300 eller 1x400 hester. Med større motorer blir båten rimeligvis enda raskere.

Båten oppførte seg fint i sommerværet. Vi kjørte fort over hekksjøen til noen andre båter. Det antydet gode og tørre egenskaper i sjø, uten at vi skal tillegge det for mye vekt. Førerposisjonen er oversiktlig og fin. Norske brukere vil særlig sette pris på den enkle muligheten for å velge å sitte åpent eller under tak. Løsningen på dette var litt kronglete på testbåten, men dette skal være forbedret på båtene i produksjon. Det eneste vi fant å sette fingeren på var mangel på håndtak for passasjeren/navigatøren ved siden av føreren.

Salongen akter er en buesofa og en toseter med god plass til 6 personer, så her veier man opp for litt trang salong under dekk. Grunnprisen ligger på kr. 1.500.000 med D6-400 motor. Testbåten var godt utstyrt med plotter, baugthruster, ankervinsj, 2x D3-220 etc, og ligger på kr. 1.800.000,- Båten er nominert til «European Powerboat of the Year 2014» der blant andre Jørn Finsrud fra Båtliv sitter i juryen. Du kan lese resten av vår prøvekjøring i neste nummer av Båtliv som kommer i november.

Se produsentens videopresentasjon: