Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten
Designet drømmebåten

Designet drømmebåten

GÖTEBORG (Båtliv): Båtdesigner Espen Thorup fikk frie tøyler da han skulle tegne Nordkapp Enduro 605. Vi har vært om bord og sett på designerens drømmebåt. 

Publisert Sist oppdatert

>>Se bildespesial!

Espen Thorup er en båtdesigner i medvind i disse dager. Foruten mange oppdrag for Bella Boats i Finland, som for tiden pøser ut med nyheter, blant annet Flipper, har han også flere nye båter i Norge. En av de siste båtene han har designet er nettopp Nordkapp Enduro 605. Her har Thorup fått friere tøyler fra produsenten, og han kaller selv den siste modellen en guttebåt. Vi møter Thorup under verdenslanseringen av den nye båten i Göteborg. Der kan båten sees frem til søndag, men den kommer også til Sjøen for alle i mars.

Sporty familiebåt

Vi synes vi kjenner igjen noe fra Nordkapp Enduro 550 som også står ved siden av den nylanserte Enduro 605.

– Nei, dette er en båt som Nordkapp har latt designeren lage en guttebåt, med anledning til å få fram designerens lille drømmebåt, forteller Thorup. Han viser først til baugen, som er blitt rettere, noe som igjen skal gi mer fart. Baugprofilen til denne båten gir økt vannlinje. Båten ser hvassere ut enn de andre slektingene fra Nordkapp-familien på Göteborg-messa.

Båten har en vindskjerm som gir beskyttelse for to personer. Vindskjermen er ganske så lik som fra Enduro 550, men Thorup viser til noen forskjeller. Konsollen er trukket ekstra bakover for å gi fører og passasjerer bedre vindbeskyttelse.

– Denne båten skal se kul ut, skal signalisere sport, samtidig som det også skal være en familiebåt, forteller Thorup. Høyt fribord bidrar til å gjøre dette til en trygg familiebåt. Men den er også et råskinn på vannet, om du velger maks motorisering. Thorup har selv testet båten, men under forhold med noe is og uten konsoll. Utvilsomt en kald opplevelse på vinterstid, for båten gjorde nærmere 50 knop med en Evinrude med 150 hestekrefter på hekken.

– Jeg testet skroget med 850 kilo totalvekt, og da gjorde båten 47 knop. Det er 30 kilo mer enn den ferdige båten. Den gikk som jeg hadde håpet. Med en motor med High Output, i tillegg til at den blir lettere, vil den nok klare 50 knop. Båten gikk mykt og gikk lett opp i plan, sier en fornøyd Thorup. Båten har en anbefalt motorstørrelse fra 90 til 150 hestekrefter.

Finjusteringer

Han avslører at han vil gjøre noen finjusteringer med skroget, noe som vil hente inn ytterligere en ekstra knop. Han vil endre noe på pullpiten, som stikker litt mer ut enn skrogsiden, men det er finjusteringer som går fort unna. Rattet vil også få noen siste justeringer, Thorup ønsker båten perfekt.

Thorup åpner foran konsollen. Han har lagt vekt på at alle putene i båten skal få plass her, inkludert putene til solsenga til fordekket som man kan kjøpe som ekstrautstyr. Uten solseng-putene får man litt ekstra stuveplass. Også under benkene er det gjennomgående god stuveplass. Fenderne trenger man ikke å bekymre seg om hvor man skal stuve vekk. Skrogsiden har fått integrerte fenderholdere, slik vi også har sett på Enduro 550. Med denne løsningen er det bare å vippe ut fenderne og henge dem over rekka.

Båten har også mange praktiske løsninger med tanke på å bevege seg om bord, og ikke minst å bevege seg til og fra båten. Det er godt med trinn, og putene kan vippes opp slik at man slipper å tråkke på dem. I motsetning til de andre båtene fra Nordkapp er det også en vesentlig forskjell med Enduro 605. Den er breiest akter.

– Båten har fått en delta-formet form hvor det bredeste punktet på båten er nesten helt akter, sier Thorup.

Båten kan leveres med kalesje-garasje innfelt i fronten på konsollen som ekstrautstyr. Kalesjen er ifølge produsenten enkel å sette opp. Den skal gi beskyttelse for to til fire personer. Kalesjen er todelt og kan benyttes som sprayhood. Prisen i Norge var ikke klar da vi snakket med den norske produsenten, men i Sverige kostet båten 297.500 svenske kroner, med Evinrude E-tec 115 hk - altså uten HK-avgift.

Båtmessa i Göteborg holder åpent gjennom helgen, til og med 10. februar. Her kan du også se andre nye konsollbåter, som Ryds F588 og Uttern med to nye båter på fem meter.

Tekniske data:

Lengde: 606 cm

Bredde: 220 cm

Vekt u/motor: 830 kg

Dyptgående: 80 cm

Drivstofftank: 139 liter

Antall personer: 7

Anbefalt motor: 90-150 hk