Søk i arkivet

Verdens første turbodiesel utenbordsmotor

Denne har du garantert ikke sett tidligere. Tyske Neander har tatt frem verdens første utenbordsmotor med turbodiesel med common rail teknikk.



Hjertet i den 55-hesters prototypen Neander Shark  er en tosylindret 0,8-liters, turboladet commonrail-maskin med doble, kontraroterende veivaksler. Påhengsmotor-prosjektet er et samarbeid mellom flere kjente produsenter: Italienske Selva har levert girhuset og også Bosch, Capricorn og eksosspesialisten Emtec har bidratt til utviklingen.

Turbodieselen leverer hele 120 Nm dreiemoment allerede ved 2000 omdreininger. Full effekt kommer ved 4500 omdreininger og ifølge Neander vil de 55 dieselhestene føles minst like sterke som en 70 hk bensinmotor. I tillegg er forbruket per nautisk mil i alle fall halvert sammenlignet med en tilsvarende bensinmotor. 
 
Færre bunkringsstopp og brannsikkerhet føler med på kjøpet. Det gjør også påhengsmotorens klassiske fordeler med lettvint service, billig installasjon og plassbesparende montering. 
Takket være doble veivaksler og svinghjul skal oljebrenneren gå jevn og stille tross kun to sylindre. Med et vekt på 155 kilo er Shark heller ikke så fryktelig mye tyngre enn tilsvarende bensindrevne firetaktere, og sammenlignet med tidligere dieselpåhengere er vekt/kraftforholdet rett og slett revolusjonerende. Likevel mener salgssjef Stefan Utermann at levetiden på motoren fra Kiel skal være på linje med de beste innenbordsmotorene. 

Om man i tillegg legger norsk avgiftsfri diesel i bunnen for regnestykket, kunne dette vært en meget aktuell motor for båteiere på Vestlandet og i Nord-Norge, der diesel er mye lettere å skaffe enn bensin. 
 
Så hva er ulempen? Jo, prislappen. I Tyskland koster Neander Shark foreløpig stive 26.000 euro (193 500 kroner) uten moms. Kanskje kan prisen senkes en del om maskinen settes i masseproduksjon, men billig blir motoren neppe:
- Vi antar det i første omgang vil være størst interesse for motoren blant proffbrukere som havneoppsyn, militære, fiskere og politimyndigheter, slutter Stefan Utermann.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen