Søk i arkivet

En skikkelig rovfisk(er)

En mer helstøpt og gjennomført styrhusbåt på under 7 meter må du lete lenge etter.

At komplett båt starter på 480 000 tusen, øker også markedsverdien for den som er ute etter en skikkelig allroundbåt. Beneteau Barracuda 7 er blitt en klassevinner. 

Snekret sammen på tegnebordet til en franskmann, bygget på et av verdens største fritidsbåtverft i Polen, her hjemme utstyrt med Suzuki motorer fra Japan, og nå kan den seile opp som en storselger i det norske markedet. På mange måter  representerer Beneteau Barracuda 7 alt som er nytt med den internasjonale båtbransjen, hvor grensene er visket ut, og hvor båter ikke lenger nødvendigvis er snekret sammen på et og samme sted for å bli bra.

Barracuda 7 er også blitt et godt eksempel  på at man kan hente ut mye av en båt på rundt sju meter.  For tar du bort badeplattformene på denne så blir den bare 6,5 meter i vannlinjelengde. Skroget er helt nytegnet, og bygger ikke på noen av de andre Antares-skrogene, slik blant annet storebroren Barracuda 9 bygger på Antares 880 skroget.

Hva er hemmeligheten med å få så mye ut av så lite?

Mye av dette skyldes selvfølgelig den generelle layouten i båten. Den er bred. Med sine 2,70, får du fine gangveier frem til fordekket. Hytta er tilsvarende bred og gir grei sitteplass til tre personer. Det er både do, pantry og ei enkeltkøye. At der er dør på begge sider gir reduserer den klaustrofobisk følelse, og øker selvsagt sikkerheten om bord ved at det er lett å komme seg ut fra styrhuset. 

Faktor nummer to, som gjør at Barracuda 7 skiller seg fra blant andre sine konsernsøsken fra Jeanneau, er at Beneteau har valgt å legge en skikkelig innerliner i båten. Dette gjør at ”Targa-følelsen” kommer med en gang du begynner å kjøre i litt sjø. Sjøstøy er et utpreget problem i mange båter i dag. Her har man klart å løse problemet og skapt en stum og stille båt. Det hjelper selvsagt på situasjonen at Suzuki er blant markedets definitivt stilleste utenbordsmotorer, og jeg måtte titt og stadig sjekke turtallsmåleren for å se om motoren gikk når vi stod stille.




Tekniske Spesifikasjoner:
Lengde: 7.14 m - 23'5"
Skroglengde: 6.44 m - 21'2"
Bredde: 2.68 m - 8'10"
Vekt: 2050 kg - 4,518 lbs
Drivstoff: 200 L - 53 US GAL
Vanntank: 100 L - 26 US GAL
Max Motor:  200 hk

Les mer om denne prøvekjøringen i Båtliv nummer 9 som kommer ut i midten av november

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen