Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot
Markedest mest rommelige båt på 32 fot

Markedest mest rommelige båt på 32 fot

PRØVEKJØRT: Norske Marex har krympet sin kritikerroste akterkabin-båt med fem fot, men den har potensiale til å bli en enda større suksess.

Publisert Sist oppdatert

Marex har produsert glassfiberbåter siden 1973 og produserte den første akterkabinbåten allerede i 1975. I 2008 ble Marex 370 ACC lansert, og det var den første akterkabinbåten i glassfiber lansert i Europa på ti år. Akterkabinbåten har høstet mange priser, deriblant årets motorbåt i klassen over 30 fot i Düsseldorf i 2009. Marex har siden blitt en av de mest omtalte båtene i Europa, og har prydet mange forsider.  Hva var vel da mer naturlig enn å krympe 37-foteren til en mindre, og et rimeligere alternativ?

I tillegg til at båten er fem fot kortere er den naturlig nok rimeligere. Grovt sett kan du spare 700.000 kroner på å korte ned fem fot på din ønskeliste, så sant du klarer deg med to kabiner i stedet for tre.

Store lugarer

Hadde vi ikke visst at denne båten «bare» er 32 fot, ville vi trodd den er mye større. Når vi er om bord i den nye båten er det som å være i 37-foteren, men med noe mindre armsleng.

Den største forskjellen fra Marex 370 ACC er at det er to soveplasser mindre. De to lugarene er store i den nye båten, og begge har dobbelkøyene.  Akterkabinen er noe mindre sammenlignet med 37-foteren. Begge lugarene har uvanlig godt med stuveplass, sammenlignet med tilsvarende båter.

Båten har gjennomgående full ståhøyde, og i selv inne i dusjkabinettet er det en høyde på to meter.

PANORAMA: Store vinduer i forlugaren.

Føles større

Vi prøver båten i alle hastigheter, og måler drivstofforbruket. Fra vi setter den i gir, og den går i 550 omdreininger i 2,4 knop, opplever vi hvor godt det er med aksel og ror. Når vi kjører båten oppleves den større enn 32 fot, og vi glemmer nesten at dette ikke er 37-foteren. Svingene tar den fint, uten overraskelser. Med litt over halvfull tank måler vi en toppfart på 25,5 knop, med 3639 omdreininger. Turtallet viser at propellen er litt stor. Med litt mindre propell, og høyere turtall vil knopmåleren trolig vippe over 26 knop. Forbruket med full gass er 63,2 liter i timen. I Båtliv nummer sju som nå er i salg kan du lese mer om våre forbruksmålinger.

Pris testbåt 2.380.000 kroner, men den er godt utstyrt og en 320 hk Yanmar V8-er diesel.  Pris for standard båt, med 300 hestekrefters motor er 2.050.000 kroner.

Lengde: 9,99 meter

Bredde: 3,30 meter

Vekt: 5300 kilo

Dieseltank: 490 liter

Motor: 260-300 hk

CE.kategori: B