Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene
Goldfish glefser over storfiskene

Goldfish glefser over storfiskene

FILM: Goldfish 50 Ocean overgår det vi har kjørt av Fabio Buzzi og Reggie Fountain.

Publisert Sist oppdatert

Se film

Goldfish-gründer Pål Solli har begått en ny drømmebåt. Denne gangen mener vi han har tatt steget opp blant de virkelig store ”ekstremistene” som Fabio Buzzi og Reggie Fountain. Etter å ha testet båten mener vi han tar steget langt forbi.

Av og til skulle jeg ønske at mine kunnskaper om båt var mye større enn det de er. Min jobb er først og fremst å være journalist, det vil si å formidle informasjon av stor verdi for våre lesere. Det var derfor med en smule ærefrykt at jeg som en av de første journalistene fikk prøvekjøre Goldfish nye ekstrembåt . Prototypen Ocean 50. Jeg formidler derfor dette som litt novise, litt båtmenneske og mye opplevelse. Det skal mye til å matche Pål Solli når han drar av gårde med så mange fagutrykk at jeg ikke engang kjenner igjen mine egne notater. Kul umulig……kort gjennfortalt. Det ble en strålende dag i en helnorsk superbåt.

Står i notatene: Ja du skal få smidd nye propeller med større blader for at rumpa skal sitte bra i 60 knop. Ja du skal få justert vekta ned med 700 kilo, ja du skal få justert sittehøyden slik at man kommer tre centimeter lavere i forhold til vindskjermen, ja du skal få gjort noe med bofasilitetene  som gjør det mulig å få litt mer privatliv under dekk. Dette er bare noen av de detaljene som skal rettes på før byggenummer to slippes om noen måneder. Nei, jeg skjønner ikke bæret når du begynner å snakke om forskjellene/fordelene/ulempene på å ha, eller ikke ha droppboks mellom gir og aksling. Er usikker på kråketærne om det lønner seg å vinkle propellene utover eller dra de nærmere hverandre. Skal de suge luft eller ikke? 

filmSe film (teksten fortsetter under filmen):

Minimalistisk og futuristisk. Under dekk finner vi nesten ikke en treflis. Her skinner det i hvit gelcoat, frostet glass og senger i Futon stil. En utpreget sosial båt sier Solli. Vi kan være enige i det, for her overlates ikke mye til fantasien. Kun lave skillevegger i frostet glass. Det blir skillevegger i stoff, hvor brukeren selv kan påvirke innredningen.  Over dekk er alle dimensjoner doblet, for her skal hele mannskapet kunne danse CAN-CAN på både bord og benker uten at det setter merker.

Alt som lukter av gold har stor verdi i dagens marked. Nå har de lagt åtte tonn sobert håndverk på gullvekta, og venter at markedet skal komme springende til Son for å kjøpe. På andre siden av vekta må det ligge cash tilsvarende 6,5 millioner norske kroner før du kan heise doningen på vannet. Men Pål Solli har alltid vært ærlig på det at han lager ikke båter for alle og enhver. Han lager båter for de som ønsker seg det ekstremt spesielle på vannet.

-Ved å utvikle slike båter driver man forskning på hva som er mulig å lage. De som kjøper det, er ofte med som en del av Goldfish eget utviklingsteam. Det er en del av filosofien vår, sier Solli.

Goldfish representerer i dag kanskje det ypperste av hva verden kan forvente seg av båter i ekstremformatet så lenge vi snakker sivile utgaver beregnet på vanlige mennesker. Verftets standing ute er uomtvistelig. Der de fleste andre norske båtbyggere ikke engang har kommet seg ut av naustet til sammenligning, er Sollis båter lagt merke til over hele verden. Mye av dette kan de takke sin topp-plassering i verdens tøffeste offshore race, ”Round Britain Offshore Powerboat Race” i 2009 for. 1.230 nautiske mil i noen av de tøffeste sjøforholdene som finnes. Her vant de sin klasse, og tok andreplassen totalt. De tapte faktisk for en av gudfaren (Fabio Buzzi) sine båter med  mindre enn en time.

Vår testtur i Oslofjorden ble som forventet. Helt uten overraskelser, med et videointervju av konstruktøren gjort i 55 knop. Båten gikk som toget, og det eneste rådet vi fikk var å unngå kontrastyring i høy fart. I loggen har vi notert noe løs i rumpa, men det skyldes for små propellblader. Med større blader så setter båten seg bedre i vannet fordi den får mer å jobbe med. Nye er på vei fra Amerika. Verdens beste propellmaker, Bob Hering, har vært i smia og gjort jobben. Fair enough! Med et så langt forskip, hadde vi kanskje forventet å merke planingsterskelen godt, men båten gikk rett i plan uten å heve nesa i det hele tatt. Med to ganger 560 hk til rådighet klarte vi en topppfart på 58 knop, med de nye optimaliserte propellene skal båten kunne gjøre 62-63 knop. Skroget tåler mye mer fart enn dette, og hvis det går som Pål Solli vil, så kommer nok denne båten til å havne på proffmarkedet i en anne  og mer hårete utgave. De har nåopparbeidet seg et godt rykte blant både politi og militære.  

Det har kostet og det vil koste mer. Konstruktør Pål Solli vil ikke ut med hva han har brukt av penger på sin nye 50 fots Ocean, men ut fra vår kjennskap til hans passion for detaljer og egne ideer, snakker vi mange millioner i utviklingskostnader.

Teknisk Spesifikasjon:

Lengde: 14.95m/50'

Bredde: 3.85m

Vekt: 7.500kg   

Motorer: 2 x FPT (Fiat Powertrain) N67 560 6.7L

Max fart estimert: 60+ kts (63 knop)

Passasjerer: 10

Drivstoff: 980L   

Materiale: GRP Divinycell

Skrogdesign: Tre steppet 22 grader V bunn

Klassifisert CE: B - Offshore

Design & Construction: Pål Sollie

Verft: Goldfish Boat AS

Estimert pris: 6.5 millioner NOK med alle avgifter inkludert.