Test av Uttern S62 i Lyngør
Test av Uttern S62 i Lyngør
Test av Uttern S62 i Lyngør
Test av Uttern S62 i Lyngør
Test av Uttern S62 i Lyngør
Test av Uttern S62 i Lyngør
Test av Uttern S62 i Lyngør
Test av Uttern S62 i Lyngør

Test av Uttern S62 i Lyngør

I Lyngør tester vi nyheten Uttern S62 med nyheten Mercury 150 på hekken.

Publisert Sist oppdatert

Etter vår reportasjerunde i Tyrifjorden har vi tatt turen til Lyngør for å prøvekjøre Uttern S62. På hekken står en Mercury 150.

Færre servicepunkter, og en egen servicemanual trykket på motordekselet, skal gjøre servicen til en lek for motoreieren. Produsenten har her laget et forenklet vedlikehold til eieren, men det får vi selfølgelig ikke testet på så kort tid. Oljeskift skal være en drøm på denne motoren. Du kan se film her.

Selve girhuset er det samme som på 300 hk motorene fra Mercury. Dette styrker Mercurys tro på denne motoren som en av de mest solide i klassen. Du kan også montere den mot hvilke instrumenter du måtte ønske. Det er plugg and play hele veien, og alle typer styringer skal også funke greit i følge Mercury. 

Uttern S62 er en svært nær slektning av daycruiseren D62 og bowrideren T62, med samme skrog. På denne båten treffer produsenten godt med et stort og åpent dekk, for de som skulle ønske det. Men den har også toalettløsning, til ungenes store begeistring, når vi løfter opp lokket foran konsollen.

Båten er stødig som et skip når vi tester den i Lyngør, og den nye motoren fra Mercury gjør båten til en komplett opplevelse. I tillegg til at den er stødig, og gir et solid inntrykk, har den en rå akselrasjon. Vi gjør mange målinger, som du kan lese i Båtliv seinere, men vi kan røpe at den bruker bare rett i overkant av 12 sekunder i våre tester, fra null til 35 knop. Den nye motoren skal også gi lavere forbruk, og vi tar forbruksmålinger i forskjellige hastigheter, som vi også kommer mer utfyllende om. Når vi gir full gass ligger vi jevnt på nesten 39 knop, men et godt øyeblikk viser også GPS-en 40,1 knop.