Søk i arkivet

Lav, lekker og litt retro

Bård Ekers nye leketøy har nok en gang blitt et stykke lekkert design som oser fart og  kraft. For første gang har vi likevel et par høner å plukke med designguruen.

Hypotese: Familiebåt som tåler både løft, luft, sol og drittvær. Vi tok med oss Eker ut for en prøvetur i noen av de verste farvannene i hele Oslofjorden. Rundt Strømtangen fyr like sør for Hankø. Det blåste cirka 8 sekundmeter, men sjøene er alltid utfordrende i dette området. I dag var det kortfrekvente bølger på mellom en halv og en meter. Mer en nok utfordrende for de fleste båter, men for en leken Eker akkurat passe for litt løft og luft. Og vi fikk begge deler. Undertegnede tok utfordringen og rattet fra Eker etter at han satte fartsrekord for dagen med 58 knop, jeg ga meg på 56. Da jobbet lårmuskulaturen på overtid, og kjøringen ble til en konsentrasjonstest av de sjeldne. Båten dundret gjennom bølgene, var ikke i nærheten av å gi meg noen overraskende kast eller løft som ikke var kontrollerbar. Vi hadde tross alt 740 hester til disposisjon. To Yanmar dieseler på 370 hk hver. Båten vi testet var byggenummer tre, og skulle leveres til kunde om noen dager. 

Stepp som funker
Diskusjonene om stepp på båt har gått varme på de fleste diskusjonsforum etter Burud-ulykken i fjor. Hva med Hydrolift 33 og mannen som er kjent for å lage de største og dypeste steppene i bransjen. Kan vi få den til å tverre, eller spinne? Bare prøv, du har min tillatelse og vest har vi på oss, sa Eker. Vi svingte og rattet som bare det. Vekslet med å ligge rundt 30-40 knop når vi gikk inn i svingen. Den satt som limt til underlaget, på grunn av sitt forholdsvis smale skrog oppfører den seg som en racerbåt skal. Den legger seg kraftig over i sving. Limt til underlaget kan godt stå som synonym for den helhetlige opplevelsen av C33 i sjøen. Båten er og blir en prestasjonsvinner.

En høne eller to

Så var det disse hønene da. For det første likte vi dårlig at man ikke kunne heve å senke førerstolene. Det gjorde at en med min høyde (177) hadde store problemer med å se noe som helst når jeg satt i setet. I hvert fall i den kritiske fasen mellom akselerasjon og planing. Det hjelper lite at stolene er justerbare sideveis, og har de kraftigste stolbena i bransjen, når man ikke har skikkelig utsikt forover. Jeg løste dette ved å stå, eller lene meg til ståputen foran på setet. Unødvendig krevende om du liker å kjøre aktivt slik vi gjorde denne dagen. Høne nummer to handler om sjøstøy. Som regel er Hydrolifts båter stille, og vi ble derfor en smule overrasket over at vi hørte slagene fra sjøene mot skroget veldig godt helt bak ved førerplassen. Det hjalp å lukke døra til kabinen, for det var her lyden kom fra. Vi skjønner at det er utfordringer i en så ”lang nese”, men som Bård Eker selv sa når vi påpekte ting. Sånn skal det ikke være på en Hydrolift. Her skal alt være ekstraordinært bra. Litt formildende skal vi si at lyden var sterkere før vi fikk opp farten. Fra 40 knop, og med båten i hundre prosent balanse, forsvant lydene og båt og skrog gikk optimalt i sjøen. Etter testen snakket vi med teknisk sjef hos Hydrolift, Christoffer Haarbye, han fortalte at de på denne båten hadde fokusert et lettere skrog uten innerliner, noe som gjorde støydempingen til en ekstra utfordring.      

”Familiebåt”
Men stopp en halv. Nå ble dette veldig macho-teknisk. Dette er jo også en ”familiebåt”. Ja, den selges som det, og har fasiliteter deretter. Vi savnet likevel et lite lukket toalettrom, men den leveres med elektrisk toalett som er plassert under benken på styrbord side. Båten inviterer til lange late dager under solen, da er det litt kjekt å ha et slikt rom. Det var ikke ståhøyde under dekk for en voksen. Det gjør at det blir noe kryping frem til det som kan gjøres om til en seng. Helt i forpiggen er det faktisk en liten miniseng til de aller minste barna, eller det kan fungere som et greit sted å ha sengetøy på dagtid. Byssefasilitetene er et kjølerom under passasjersetet. Båten kan også leveres med det Eker kaller en ”Sea Lounge”. Det vil si at du kan vippe førerstolene framover og få en egen sitteplass mot den eksisterende sittegruppen akter.      
På få minutter kan den åpne og solvennlige båten lukkes helt med en nyutviklet kabriolet patent. Andre vil vel si kalesje, men på denne båten er dette mer avansert enn som så. Du slipper helt å kneppe. Her flyter kabrioleten på skinner, og klemmes fast med hurtigklemmer fra innsiden. Den bakre delen kan  holdes åpen, samtidig som man kan ta bort deler av stofftaket over førerplassen for å gi både luft og utsyn for båtføreren og de andre om bord.

Tekniske spesifikasjoner:
Loa: 9,60m
Boa: 2,50m
Skrog: Variabel V-bunss vinkel med to steps teknologi.
Materiale: Glassfiberarmert vinylester med korbonfiberforsterkninger.
Dybde: 0,85m
Høyde over vannlinje (uten cab): 1,55m
Høyde over vannlinje (med cab): 1,70m
Tørrvekt: 3500kg
Testvekt (halve tanker + 2 mann): ca. 4000kg
Drivstofftank: 490L
Vanntank: 40L
Septiktank: 40L
Sitteplasser: 7
Soveplasser i cabin: 2+1
Designkategori: B
Motorer: 2xYanmar 6LPA 292hk
Toppfart: ca. 60knop
El-system: To batteripakker med strømvakt, instrumentering via både analoge inst. + digitalt via kartplotter og can-bus styring av alle forbrukere.
 
 
Av viktigste utstyr/fasiliteter på testet båt kan nevnes:

- Cabriolet
- Elektrisk toalett med servant
- Varmt/kaldt vann med elektrisk bereder
- Dusj
- Landstrøm
- Kjølerom
- Cabin som gjøres om fra "relax lounge" til soverom
- Solsenger både på fremre dekk samt akterdekk
-Dieselvarmer i cabin og cockpit.

Utover dette kan båten i all hovedsak leveres med motorisering og utstyr etter eget ønske
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen