Kontroll på strømmen
Kontroll på strømmen
Kontroll på strømmen
Kontroll på strømmen

Kontroll på strømmen

Moderne båter er fylt opp av elektronikk som tapper batteriet. En strømmåler gir verdifull informasjon, men er ikke helt nøyaktige. Her er mine erfaringer med Nasa BM-1.

Publisert Sist oppdatert

En av de første investeringene jeg gjorde etter å ha kjøpt bruktbåt, var å installere et instrument som viser hvilket strømforbruk jeg hadde om bord. Første helgtur endte med flate batterier før solen forsvant. Overledning var forklaringen, men jeg ville gjerne vite hvor mye kjøleboksen trakk, hva motoren ladet osv. Løsningen ble en Nasa batterimeter.

Les om første overnattingstur i bruktbåten her.

Gir verdifull informasjon

Instrumentet kobles rett på batteriet, og jobben kan gjøres av en amatør som liker å lese manualer. Måleren leser hvor mye strøm som går inn, eller ut av batteribanken. Det gir verdifull informasjon om hva slags instrumenter som trekker mye strøm om bord, og gjør det enklere å spare strøm under veis.

Måleren viser også batteriets spenning, noe som også sier mye om hvordan båtens utstyr lader batteriet, eller om batteriets tilstand. Videre har instrumentet en «tankmåler» som viser hvor mye av batteriets kapasitet som er brukt. Denne informasjonen har vist seg å ikke være helt pålitelig. For å få et korrekt bilde må instrumentet programmeres med batteribankens størrelse.

Sjekk spenningen

Jeg har en bil som er 13 år gammel, og i den siter det et like gammelt batteri som jeg aldri har sjekket syrevekt eller etterfylt batterivann. Allikevel starter bilen lett, selv i streng kulde. Hadde det bare vært slik i båt også? Hemmeligheten til god batterihelse er å aldri la det gå flatt. Du skal helst ikke bruke batteriet mer enn 50 prosent av kapasiteten. Kjøres det lengre ned vil det sulfatere, og batteriets kapasitet vil forringes. En batterimonitor som Nasa BM-1 gir deg mer kontroll, og vil dermed kunne forlenge batteribankens levetid. Batteriets spenning bør aldri være under 12 volt. I så fall har du brukt over 75 prosent av batteriets kapasitet. Du bør faktisk starte å lade når batteriet har en spenning på 12,2 volt. Men dette er for et batteri som ikke har blitt belastet på en stund.

Ikke helt å stole på

Å se hvor mye strøm man bruker, eller hvor mye strøm som går inn på batteriet er genialt. Instrumentet viser godt hvor lang tid det tar å topplade et batteri. Når batteriet er ca 80 prosent fult, så vil det omtrent ikke ta i mot mer strøm, og de siste 20 prosentene er meget drøye. Når det gjelder strømmålerens egenskaper, så er det tankmåleren som er minst pålitelig. Den kan i noen tilfeller vise alarmerende lav kapasitet, men senere stige igjen, uten at batteriet er ladet. Det virker som om man tar ut mye strøm over kort tid, så vil det påvirke måleren til å fortelle at du har mindre kapasitet enn det du virkelig har. Det er godt det er den veien måleren virker.

Måleren kan også vise hvor lang tid du har igjen til du må lade.

Skal du ha et mer presist instrument for å strømmen om bord, så kan Smart Gauge være greia. Les mer om produktet her.

Veldig stor

Når jeg kjøpte instrumentet så matchet det båtens seilinstrumenter. Nå er disse byttet til Tackticks. Nasa har lansert en mindre modell med samme funksjon. Det er litt mer diskré ved kartbordet. Min koster 1400 kroner, mens den lille koster en hundrelapp mer. Nasa er en billig løsning. Bep har et meget avansert instrument som også kan brukes til tank måler av vann, drivstoff og septik.

Den billigste løsningen er å kjøpe et spenningsmåler som du putter inn i 12 volts kontakten. Om batteriet har vilt en døgn kan du ut fra spenningen måle batteriets tilstand.

Spenning – Batteriets kapasitet

12,8 = 100%


12,5 = 75%

12,2 = 50%


11,9 = 25%


11,6 = 0%

Målinger av strømforbruk

Dette er målingene jeg har gjort på utstyret. Ganger du ampertallet med 12 volt får du energien i watt.

Radio. Fra 0,6 amp til 4 på full styrke. Å spille digital musikk trekker omtrent den samme energien som radio.

Kjøleboks: Fra 6 amp på full effekt til 0,5 når temperaturen er kald nok.

Varmeapparat: Trekker opp mot 10 amp i en kort periode under oppstart, men ligger på 1 amp når den er skikkelig i gang. Varmeapparatet bruker også mye strøm i noen minutter etter at du har skrudd det av.

6 Watts LED lys i bysse: 0,8 amp

4 watts LED på badet: 0,6 amp.

Seillanterner (Tricolor i mastetoppen, ikke LED): 1,4 amp

Motorlanterner (Led foran og bak, men ikke i masten): 1,8 amp

Trykkvannspumpe: 6 amp

Mobillader: 0,4 amp

Garmin 620 plotter: 0,7 amp

Inverter med lading av MacBook: 5,7 amp

Dimbare lys i salongen: Fra 0,6 på maks til 0,2 på min lysstyrke.