Søk i arkivet

En av verdens beste båter i sin klasse

Doug ”DOG” Phillips er ikke i tvil når han karakteriserer Goldfish 36 Supersport. Dette er den beste RIBen han har vært om bord på sine 35 år som ekspert på hurtige båter.



Under High Speed Boat Operations Forum i Gøteborg, treffer man mange spesielle mennesker med stor kompetanse. Doug Phillips startet sin båtførerkarriere for 35 år siden. Siden den gang har jobben tatt han verden rundt. Akkurat nå er han konsulent i Nigeria, hvor han plukker ut og bygger spesialfartøy til oljeselskapene som opererer i deltaene og utenfor kysten av det afrikanske landet. Han har gjennomført hele fem utgaver av Round Brittain seilinger. En solo, og fire som skipper og mannskap. En morsom mann og plassere om bord i nettopp en av deltagerbåtene i det siste Round Brittain offshore race som ble arrangert i 2009, og hvor nettopp denne Goldfish 36 Supersport var to timer unna overall seieren.

Det tar litt tid før man merker at motorene begynner å jobbe. Litt treig vil kanskje mange mene som er vant til raske biler. Men sånn skal det visst være med dette motoroppsettet. På mange måter får man litt tid til å kjenne på kreftene. Kjenne på at nwetonkreftene våkner til liv, kjenner at turboene kobler seg på. Herlig!! Toppfarten på denne båten ble for dagen på 73 knop. Da med to Yanmar-dieseler på 380 (D-max) hk hver seg. Den finnes også i en versjon som er satt opp med to Illmore-bensinmotorer, og da skal den ha klare 103 knop.

Supersport er flaggskipet i flåten til Goldfish, og er kanskje en av de mest velbalanserte sportbåter verden har sett. I hvert fall mente Doug Phillips dette etter at han kom noe forblåst tilbake på land. Vi tilbydde han både briller og hansker, men mannen ville ha luft i ansiktet, og det fikk han så det holdt.

Mange har mange meninger om steppede skrog. Med rette kan kanskje noen si at dette er farlig. Kan du imidlertid å kjøre båt, eller sagt på en annen måte, klarer du å takle de utfordringene det ligger i et slikt prestasjonsskrog, er det vanskelig å finne noe bedre. Goldfish 36 supersport er en råtass på alle måter. Den er noe av dety mest elegante du kan se på i sjøen. Velbalansert blir raskt en klisje, men her stemmer dette uttrykket på alle måter, se bildene og filmen og døm selv. I sving er den krevende, men det er alle steppede båter som blir kjørt av uvante. Innredningen er griselekker og homemade Goldfish.

Når man ligger å kjører i en åpen båt i 70 knop får de fleste smil om munnen av g-krefter og lufttrykk. Men det som er spesielt med smilet etter en tur med Goldfish Supersport er at smilet sitter i lenge etter at du har kommet deg på land. I hvert fall gjorde det for gruppen vår denne dagen. En opplevelse man rett og slett ikke glemmer, at det er en hundre prosent norsk historie som skjer i Sverige, hjelper jo det også.

Se film:




Fakta om forumet:
High Speed Boat Operations Forum er et non-profit nettverk, som er ment å koble mennesker fra hele verden. Det viktige er interessen for ekstreme båter som i utgansgspunktet er ment for profesjonell bruk. Seminaret har som mål og bedre arbeidsforhold om bord i slike båter, og gi hverandre råd som øker sikkerheten og en effektiv utnyttelse av båter som krever mye av føreren, og som tåler ekstreme belastninger. Fokus er på praktiske studier og  metodikk for å forbedre ytelse, og for å redusere farlig eksponering og risiko for skade. Forumet arrangeres hvert annet år. Og har siden oppstarten vokst fra 10 deltagere til 260.


 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen