Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”
Verden ville se det nye ”kongeskipet”

Verden ville se det nye ”kongeskipet”

 Dette er kongeeskortens nye superverktøy. Mandag denne uken fikk de overlevert sine  to nye Goldfish 29 tender. Vi stakk sporenstreks til Gøteborg for å teste nyervervelsen.

Publisert Sist oppdatert

Der deltar båten på High Speed Boat Operational Forum, som i år har samlet over 260 personer med spesialinteresse for ekstreme båter. Alt fra admiraler til litt obskure militære undercovergrupper fra hele verden ønsket blant annet å se to av båtene til Goldfish. 36 foteren som klarte andreplass i verdens hardeste offshoreløp, Round Brittain Race 2009, og Goldfish 29 tender. Sistnevnte vil altså bli å se rundt kongefamilien i sommer.

Goldfish har på få år blitt et av verdens sterkeste varemerker når det kommer til RIB-båter. For to år siden testet vi Goldfish 23 Tender. Et fantastisk skrog som setter Pål Solli, og resten av teamet rundt Goldfish, i verdenstoppen når det gjelder skrog.

Prøvekjørt

29 Tender ligger ikke vesentlig etter i en slik beskrivelse, men etter å ha kjørt båten i en særdeles snill skjærgård utenfor Gøteborg, mener vi faktisk at 23-foteren er både hakket vassere, og fremstår som enda bedre i sjøen enn sin storesøster. Mye av dette skyldes selvfølgelig motoriseringen. Båten vi testet her i Gøteborg var satt opp med en innenbords Yanmar 380 hk ”Goldfish-Edition”, det vil si den er spesial-tunet av Goldfish. Vi opplevde den likevel som treg, og mindre villig til å respondere på aktiv kjøring med gassen. Noe av årsaken til dette kan være vekten og at den trekker med seg tubene i vannet lenger med innenbordsmotor, enn med utenbordsutgaven på 23-fot. I følge Goldfish egne folk, som var med på prøvekjøringen, skal båten gjøre cirka 60 knop. Det er målt med to voksne og halve tanker. Vi klarte 55,8 knop med fire voksne og fulle tanker.

Dette blir uansett bare tall, og det er fortsatt hemmelig hvor trimmet, eller tunet motorene i kongeeskortens båter faktisk er. Potensialet til båttypen ligger på over 80 knop. Den hastigheten er oppnådd med en spesialtrimmet Illmore V10 (Dodge Viper) bensinmotor. 

Goldfish 29 Tender er en krevende båt å kjøre. Det betyr ikke at den er vanskelig, men  at båtføreren bør ha en smule erfaring, og i tillegg være ydmyk i tilnærmingen til båten. Den svinger greit, men det er viktig at du setter hekken godet i vannet før du legger over. Den har god respons i lave hastigheter og er flott å manøvrere inn og ut av havner. 

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde: 9.10m

Bredde: 2.73m

Dyptgående til propell: 0.92m

Vekt: 1600kg

Skroget har tre stepp

Fakta om forumet:

High Speed Boat Operational Forum er et non-profit nettverk, som er ment å koble mennesker fra hele verden. Det viktige er interessen for ekstreme båter som i utgansgspunktet er ment for profesjonell bruk. Seminaret har som mål og bedre arbeidsforhold om bord i slike båter, og gi hverandre råd som øker sikkerheten og en effektiv utnyttelse av båter som krever mye av føreren, og som tåler ekstreme belastninger. Fokus er på praktiske studier og  metodikk for å forbedre ytelse, og for å redusere farlig eksponering og risiko for skade. Forumet arrangeres hvert annet år. Og har siden oppstarten vokst fra 10 deltagere til 260.