Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann
Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann

Ny finsk Flipper-serie designes av nordmann

Finske Flipper satser på en ny designlinje. Espen Thorup fra Norge er arkitekten bak den nye båtserien. Se den første båten, Flipper 670 DC, som premierevises denne uka.

Publisert Sist oppdatert

Göteborg/Sverige:

Flipper 670 DC premierevises under båtmessa i Göteborg som holder i gang til førstkommende søndag.

Om bord i Flipper 670 DC finner vi lekker design og mange praktiske løsninger. Båtdesigner Espen Thorup har tatt utgangspunkt i brukernes ønsker, og tatt seg som mål å oppfylle disse med moderne og innovative løsninger.

– Båten har fått et annet formspråk for Å markere en overgang til en ny design. Flipper ba om  Å få et designuttrykk mer som et premium båtmerke. De har Aquador, og ønsket et tilsvarende merke, men for mindre båter, sier Thorup.

Sportslig

Førerposisjonen gir en sportsbilfølelse, med mørkt dashbord og enkel, men informativ instrumentering. Her finner man godt til rette, og det er plass til en person til på førerbenken. I tillegg er det et sete for en person til på babord side.

– Ja, førerplassen er preget noe av bil. Jeg titter til bilverdenen for å se hva som skjer med linjer, skarpe kanter og et mer grafisk formuttrykk . Men for meg skal en båt være 80 prosent funksjonell, så kan resteren være styling, sier Espen Thorup til Båtliv.

Thorup er ikke ukjent med bildesign, i sin tid designet han første utvage av bilen Think og Trucker for Komatsu.

Fra cockpiten er det store trinn, slik at det er lett å komme seg opp på fordekket. Til venstre for inngangen til kabinen er et uttrekkbart kokeapparat og en vask på toppen. Akter er en større sittegruppe, og vippes seteryggen til førersetet, har man fin plass til seks voksne rundt spisebordet. Setene er moderne, sammenlignet med tidligere modeller fra Flipper.

50 knop

Trekker vi ned under dekk, er det soveplass for to voksne, og det er plass til el-toalett under køya. Lengden på køyeplassen er 2,10 meter.  Det er lufting fra små ventiler i skrogsiden, og det slippes inn bra med lys med små vinduer i taket og på skrogsiden.

På hekken har den nye Flipperen en 250 hestekrefters påhenger fra Mercury. Med denne motoren skal båten klare rundt 50 knop, men har man ikke behov for ekstremfart skal den også takle 135 (38 knop) hestekrefter. Båten som stilles ut på messa har en pris på 653.000 svenske kroner, men ordinærprisen er 711.300 kroner. Dette er blant annet med 250 hestekrefter, wallas-varmer, hydraulisk styring og plotter.

Lav planingsterskel

Espen Thorup sier til Båtliv at han er godt fornøyd med den første båten. Planen er at han totalt skal designe ti båter for den finske fritidsbåtgiganten. Thorup prøvekjørte skroget til Flipper 670 DC i høst, i Finland.

– Prøvekjøringen var bitende kald, og den ble gjort i ferskvann, og det var ikke mye bølger, men vi var strålende fornøyd. Den sitter godt i svingene og går lett i plan, sier Thorup. Han forteller at han har fokusert på planingsterskel, som igjen skal gi lavere drivstofforbruk, til tross for at Flipper bruker Verado-motorer som er tyngre enn andre utenbordsmotorer.

– Båten går ikke ut av plan før den er under ti knop. Klarer man å redusere angall ganger opp og ned fra plan under en båttur, reduseres drivstofforbruket, i tillegg til at den går økonomisk i alle hastigheter, sier Thorup.