Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier
Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier

Nor-Dan 820W: Godt gjennomtenkt daycruier

Da Nor-Dan skulle på markedet igjen måtte det tenkes nytt. Sjeldent ser vi maken til plassutnyttelse i en daycruiser.

Publisert Sist oppdatert

» Se bildespesial!

I kabinen er en fantastisk plassutnyttelse som møter oss. Dobbeltkøya er en meter og sytti bred. Som om ikke det er nok, har Nor-Dan fått ytterligere to køyeplasser i kabinen. Den ene stikkøya strekker seg under førerplassen på hoveddekket, en annen enkeltkøye stikker under hovedkøya.

Hoveddekket er også godt utnyttet. Tre personer kan sitte foran i fartsretningen. Bak benken på styrbord side er et pantry, og bak førerplassen er en stor sittegruppe. Den er rundtomsittende og rekker til om lag sju personer.

V8-er på hekken

Testbåten har en V8-er fra Yamaha med hissige 350 hestekrefter på hekken.  Motoren jobber perfekt med båten og dytter oss lett opp i 47,7 knop med 6000 omdreininger. Marsjfarten ligger fint på cirka 4500 omdreininger.

Førerplassen er komfortabel, med god oversikt over instrumentpanelet og gode justeringsmuligheter for setet. På førerplassen er det også tatt hensyn til egen kartplass, bak plotteren. Nord-Dan skiller seg ut fra brorparten av norske båter med at dashbordet ikke er hvitt, og er dermed mer eller mindre fri for reflekser. Vi synes også det er tøft med bryterpanelet designeren har valgt til denne båten, med røffe brytere i mer retrostil.

Kvalitet koster

Produsenten ønsker å ha produksjonen i Norge, og satser på kvalitet. Ære være for det, og man får det man betaler for. Velger du en Yamaha 300 V8 må du ut med 989.000 kroner. Vil du spare noen tusenlapper kan du velge en Yamaha 250 V6 til 930.000 kroner.

Tilsvarende båter er Yamaha 80 DC, som også leveres med Yamahas V8-er på hekken, og koster 1.025.885 kroner med 350 hestekrefter. Alternativt er også norske Nordkapp Vitesse 850 med innenbords, som koster 1,37 ,millioner kroner med Volvo Penta D6 på 300 hestekrefter.

Målinger

Turtall    fart    desibel

1000    4    60,1

2000    7,6    70

3000    16    83,1

4000    30,4    83,2

5000    39    82

6000    47,7    88,2

Last ned hele artikkelen på fem sider fra Båtliv nummer 3 2011 som PDF. Gratis for abonnementer, og 50 kroner for ikke-abonnementer. Tegner du abonnement får du i løpet av kort tid gratis tilgang til hele artikkelarkivet.