Søk i arkivet

Test av AMT 185 BR: Kan brukes til det meste

AMT 185 BR er ifølge Båtlivundersøkelsen snittet av hva nordmenn ønsker seg, både når det gjelder størrelse og pris. Vi har testet den i én sesong.

Vi sitter godt beskyttet mot fartsvinden bak vindskjermen. Enkelt forklart har båten to vindskjermer med en luke i midten. Vi ligger på mellom 4000 og 4500 omdreininger. Det gir fin cruisingfart på 25 knop, og vi sluker sjømil på vår vei i solgangsbrisen vestover i fjorden. Båtliv har hatt båten til testen gjennom en sesong, og hele testen kan du lese i Båtliv nummer to, som nå er ute i butikkhyllene. Artikkelen kan også lastes ned her, gratis for abonnementer og 50 kroner for ikke-abonnementer.

Fisketur
Etter noen dagers avtaler vi fiskeutr. For at vi helt sikkert skal få fisk, får vi med Martin Ellingsen, en av Norges mest erfarne havfiskere og en ihuga sjøørretentusiast. Vi tøffer rundt Nøtterøy på laveste turtall i mange timer, i håp om at sjøørreten skal legge på svøm etter en av wobblerne vi har på slep etter båten. Man skulle tro at en motor på 90 hestekrefter blir for stor når vi skal dorge, men Ellingsen sier han er positivt overrasket over hvor godt denne motoren fungerer til dorging. Dorgefarten bør ligge på pluss/minus 2,5 knop, og her gjør motoren jobben med glans. Med 700 omdreininger er dorgefarten med denne motoren på 2,4 knop. Hele fisketuren, med fisketips fra Ellingsen, kan du lese om i Båtliv nummer tre, som er i salg fra midten av mars.

Båtliv har sammen med søsterbladet Seilas fått Synovate til å kartlegge båtfolket i Norge, sommeren 2010. 1302 personer er intervjet. I Båtliv nummer 2, 2010, setter vi fokus på hvor mye vi bruker på å kjøpe båt. Båtfolket bruker i snitt 320.000 kroner.

I frisk sjø
Noen dager seinere blir vi fortalt at det skal blåse godt syd for Drøbak. Vi er i Oslo og skal til Tjøme, og vi kaster loss. Båten skal jo testes. Sjøen er hard denne ettermiddagen. Vinden blåser sørfra, og vi får 10–11 sekundmeter rett imot på turen sørover. i opplever flere ganger at døra mellom konsollene  blåses opp med et smell når vi ligger i god fart i motvind. Bølgene er urytmiske, og det smeller og slår godt, uansett hvor fort vi kjører. Det er aldri noen form for fare, men det er slitsomt. Til slutt finner vi ut at det beste er at vi bare vipper opp setet på stolen og sitter høyt, med hodet over vindskjermen og det gir en bedre følelse når vi prøver å hoppe fra bølge til bølge. Det skal sies at båten har god føling med vannet. Aldri lander vi ukontrollert, selv i de mest luftige svev, selv om vi ratter oss en god del gjennom bølgene. Men slitsomt er det likevel, å kjøre i slik sjø, nesten uansett hvilken båt man kjører.
Båten er også blitt brukt til langt roligere dagsturer for en familie på fire. Ungene trives veldig godt ved baugen, og der vil de være, nærmest uansett vindforhold og sjø. Foreldregenerasjonen derimot trives best bak vindskjermen.  Båten er heller ikke større enn at vi enkelt fortøyer i naturhavnene, med bruk av dregg og landfortøyning. Den har god stueplass for dregg og tau på både styrbord og babord side, bak akterbenken.

Også for kaldere dager
Høsten kan være ufyselig, med mye vind og kaldt regn. Vi kjører derfor mye rundt med kalesje. Båten har full utstyrspakke, og her inngår også vindusvisker, som vi absolutt vil anbefale. For god gjennomlufting kneppet vi av sidekalesjene. Etter lengre tids bruk opplever vi at knappene blir vanskeligere å trykke på plass, og etterhvert slet vi også av et par knapper fra vindskjermen. Med mye utstyr er det nødvendig å kneppe opp kalesjen når den ligger til kai. Vi savner derfor en enklere havnekalesje. Velger du en båt som ikke er spekket med ekstrautstyr, kan du selvfølgelig droppe kalesje, det er det enkleste. Det gjør det også til et mindre tiltak å komme seg ut på sjøen, for det går mye totaltid til å kneppe opp og legge den tilbake, om du skal bevare kalesjen.
Vi får også testet båten i høy sjø. Et par ganger sitter vi med hjertet i halsen når baugen peker ned i sjøen og en ny bølgevegg er på vei mot oss. Tenk så fornuftig det hadde vært med muligheten til å kneppe en kalesje over det åpne fordekket. Uansett, det går nå bra, båten får aldri spruten som vi fryktet skulle komme, noe som igjen bekreftet kvaliteten på denne bowrideren.

Konklusjon
Hvis ikke overnatting er et tema, er dette et godt alternativ. Dette er en båt som alle setter pris på, både unger og voksne. Den har fungert godt som både hygge- og bruksbåt. Kjørekomforten er upåklagelig, selv om den kan bli noe hard når sjøen er enda hardere. Tilbakemeldingene fra alle som har vært om bord har også vært entydig. Skal vi trekke fram minus. er det mangel på stueplass for lengre gjenstander, og at vi gjerne skulle hatt en havnekalesje som er raskere å kneppe av og på. Låsen til døra mellom konsollene kunne også vært bedre. Men etter en langtest og et hav av positive opplevelser blir disse manglene en liten dam.

I Båtliv nummer to kan du lese fart- og forbruksmålinger, andres opplevelser og annet bruk båten er brukt til under testen. Artikkelen kan også
lastes ned her, gratis for abonnementer og 50 kroner for ikke-abonnementer.

Fakta
Lengde: 5,50 meter
Bredde: 2,24 meter
Tørrvekt: 680 kg
Motor: 75-115 hk
Pris med 90 hk: Fra 310.900 kr

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen