Kjøpe båt i utlandet? Still forberedt!
Kjøpe båt i utlandet? Still forberedt!

Kjøpe båt i utlandet? Still forberedt!

Vær godt forberedt hvis du vurderer å kjøpe båt i Europa.  Juridisk ekspert i Båtliv og Seilas gir gode råd til deg som skal kjøpe båt utenlands.

Publisert Sist oppdatert

DÜSSELDORF: Det er lørdag, og det er hektisk på Boot Düsseldorf. En og annen gang hører vi norske stemmer blant oss. Noen er til og med på jakt etter ny båt.

I de aller fleste tilfeller vil det være lurt å bruke båtmessa i Tyskland til å orientere seg, og gjøre kjøpet i Norge med en forhandler av samme merke. Tusenlappene du sparte på å kjøpe båten utenlands kan bli en utgift om det skjer det som hadde vært en soleklar garantisak i Norge, i hvert fall om det oppdages etter at du har hatt båten i to år.

- Du går fort glipp av fem års reklamasjonsrett. Du må forholde deg til regler i det landet du kjøper båten. I tillegg risikerer du at du må reise til selgers forretningssted for reklamasjon, sier Jon Eivind Svagård, når vi går rundt på messeområdet i Düsseldorf. Svagård er daglig leder for den etter hvert landsomfattende juristkjeden Rett og Rimelig.

Dårlig med kontrakt

Vi stopper ved en stand, der vi vet at produsenten ikke har forhandler i Norge. Svagård spør selgeren, som for øvrig også er eier av båtmerket.

- Kan du være så snill å vise meg kontrakten vi bruker hvis vi kjøper båt av deg, spør Svagård høflig. Selgeren ser rart på oss. Kontrakt?

- Når vi skriver kontrakt, skriver vi selgers og kjøpers navn, og hva slags båt det er, sier selgeren. Til tross for flere forespørsler fra Svagård har han ingen kontrakt å vise til. Omsider trekker han fram spesifikasjoner for båten. Med utstyrsliste.

- Kan jeg få denne, spør Svagård, og vi rusler videre.

Viktige opplysninger

- Du skjønner, disse papirene er veldig viktig om man kjøper båt. Dette er god dokumentasjon forklarer Svagård.

- Skal du kjøpe båt, be alltid om skriftlig dokumentasjon. Her har vi opplysninger om båtens beskaffenhet og spesifikasjoner. Slik dokumentasjon er vesentlig for å ha muligheten til seinere å påberope seg at båten har mangler og utøve reklamasjonsrett. Det er derfor viktig at kjøperen tar vare på denne dokumentasjonen, sier Svagård.

Foruten faktaark, brosjyrer og liknende, kan også visittkort være en form for dokumentasjon. Det viser personen som har fremstått med fullmakt, legger han til.

- Dokumentasjon på partene er viktig. Personen du snakker med kan være en mellommann, en agent eller lignende, som du i verste fall ikke kan stille til ansvar hvis det skulle oppstå problemer. Derfor er det viktig å avklare hvem som faktisk er selger, gjerne med selskapets organisasjonsnummer, og få dette med i kontrakten, sier han.

Husk valutakurs

Når du skriver kontrakt, få med kjøpesum, valutakurs og kursdato. Depositum bør du unngå. Utgangspunktet er at man ikke skal betale før varen er levert kjøper.

Få også med i kontrakten leveringstidspunkt, tidfestet med dato. Og eventuelt konsekvenser av at båten ikke leveres til tid. Her kan det legges inn rett til kompensasjon, eksempelvis dagbøter, sier Svagård.

Han forteller videre at  leveringsstedet sier noe om når man overtar risikoen for skade på båten. Hvis leveringsstedet er selgers forretningssted kan det være lurt å tegne forsikring umiddelbart, for å dekke eventuell skade under frakt fra selger til Norge.

Gratis hjelp i Norge

Når vi går på båtmesse i Düsseldorf,  er det naturlig nok lovene i det landet man handler i som gjelder.

- Sammenlignes norsk og tysk kjøpslov er det to års reklamasjonstid i Tyskland, mens det er fem år i Norge. Reklamasjonstid er uavhengig av garanti. Hvis det loves garanti, skal det gi kjøper rettigheter i tillegg til rettighetene som følger automatisk av kjøpsloven, sier Svagård.

Vet du at du skal kjøpe båt i utlandet anbefaler Svagård også at du kontakter tollkontoret i forkant. De har plikt til å veilede om aktuelle regler og hvordan innfortollingen kan skje i praksis. Og skulle det bli noe kluss etter at handelen er gjort, er du ikke den første som får trøbbel med handel i utlandet.

- Du kan da gå inn på www.forbrukereuropa.no som er et kontor for klagesaker for norske forbrukere som har handlet i EØS-området. Forbruker Europa hjelper deg gratis slik at du får reklamert på riktig måte. Da er det viktig å ha den dokumentasjonen vi har vært inne på, sier Svagård.

Etter vår lille runde på båtmessen i Düsseldorf er han ikke i tvil.

- Det virker ikke som det er kultur hos selgerne for å bidra med ryddige og profesjonelle kontrakter, og båtkjøpere må være forberedt på å gjøre mye av jobben selv for å ivareta sine rettigheter, sier Svagård.

Har du spørsmål om kjøp av båt i utlandet, eller andre båtrelaterte juridiske spørsmål, spør Jon Eivind Svagård i ekspertpanelet.