Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk
Enkel, men lekker gullfisk

Enkel, men lekker gullfisk

Vi glemmer at den nye båten fra norske Goldfish bare er 23 fot når vi cruiser i behagelige 43 knop i åtte-ti sekundmeter motvind.

Publisert Sist oppdatert

Vi cruiser av gårde på bølger som normalt ville gjort en tur med en landstedsbåt til et slit. Med full gass akselererer vi til 55 knop. Et velutviklet skrog kaster sjøen til siden og behandler oss om bord med gjensidig respekt. Det må være et herlig syn sett utenfra.

Landstedsbåt

Goldfish 23 Tender er lagd for å være enkel, samtidig som den skal være drivstofføkonomisk og sjødyktig.  Og enkel er den, men du verden så gjennomført til å være en tender. En tender vil si en tilleggsbåt til større yachter. Derfor er det feste til løftekroker på skrogsiden. Disse festene er i stil med båtens øvrige design og tåler tilstedeværelsen selv om du ikke har en yacht å løfte båten opp i.

– For norsk bruk håper vi at vi har laget en typisk landstedsbåt med enkle løsninger og ting som ikke skal riste og slå. Den skal også kunne ligge ute over tid uten at interiøret blir slitt, sier Sollie.  Prisen på båten er fra 635.000 kroner.

Ikke for småbarnsfamilien

Dette er en rein sportsbåt med pur kjøreglede. Fribordet er lavt. Helt akter er det så åpent at vannet til tider strømmer inn når vi stopper båten fra høyere fart. Den utmerker seg ikke som båten for småbarnsfamilien

– Barn skal man uansett holde øye med når man kjører båt, parerer Sollie.

Goldfish har lagt stor vekt på plassen bak konsollen som båtens sosiale plass. Sittebenken gir god plass for fire voksne.  Løfter vi av seteryggen og fester den bak vindskjermen, har vi ensolseng.

På en båt som dette ønsket Goldfish å holde tyngdepunktet nede, med lavt vektpunkt.

– Det har veldig mye å gjøre med at vi kan lage en bunn som er ettergivende for slagene. Jo høyere vektpunkt du har blir den hardere mot sjøen.  Derfor har vi her en dørk som ligger 18 centimeter under vannivået ute, forklarer Henrik Sollie.

Opptil 65 knop

Motoren vi testet båten med var en Evinrude E-Tec 150 High Output. Topphastigheten målte vi på 55,2 knop - og det er raskt med en 150 hester, ikke minst med tanke på den store kontaktflaten båten har med vannet, som samtidig gir de gode sjøegenskapene. Goldfish 23 Tender har samme gode kontakt med vannet som deres tidligere 29-foter. Vil du kjøre enda fortere, leveres båten med opptil 250 hestekrefter på hekken.

– Båten skal da klare sånn cirka 65 knop. Vi synes 150 hestekrefter holder for de fleste, sier Henrik Sollie.

Hele testen kan leses i si helhet, inkludert forbruksmålinger i bladutgaven som PDF. Gratis for abonnementer av Båtliv, 50 kroner for ikke-abonnementer. Lastes ned her.

Se film hvordan du laster ned PDF-artikler til iPhone/iPad

Pluss

Rå på sjøen, stilreing og lavt forbruk

Minus

Kaviterer lett, mindre barnevennlig

Teknisk

Lengde: 7,05 meter

Bredde: 2,40 meter

Vekt: 1000 kg

Dyptgående med propell: 0,7 meter

Maks personer (godkjent for): 6

CE-sertifisering: B

Konstruktør: Pål Sollie

Pris: 635.000