Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin
Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin

Idiotsikker fartsbåt i aluminium fra Yamarin

Aldri har finske Yamarin bygd bedre fartsskrog. Vi har prøvekjørt deres første aluminiumsbåter i Cross-serien.

Publisert Sist oppdatert

– Vi trekker tilbake all skiten vi har sagt om aluminium, sier Anssi Westerlund som er direktør i finske Yamarin. Foran oss står to skinnene båter. Vi har også med oss skrogansvarlig Davy Gustafsson fra Yamarin. Ingen har kjørt båtene mer enn han, og ingen er mer stolt av nykommeren enn han. For to uker siden ringte Gustafsson redaksjonen i Båtliv.

– Dere må bare komme, dette er så fantastisk bra, sa han, uten at han kunne røpe hva slags nyhet det var snakk om fra Yamarin. Dessverre hadde vi ikke anledning til å være til stede under lanseringen, men her står vi, på Tanum Strand i Sverige, og ser ned på nyheten fra Finnland.

Mot 50-knopsgrensen

Jo, aluminium ser lekkert ut, men bortsett fra at det er aluminium er jo båtene tilsynelatende like glassfiberbåtene Yamarin 61 CC og Yamarin 63 BR. Og ja, innerlineren er det samme. Litt lei av båtbransjen som pøser på med noen kosmetiske endringer og kaller det nyheter hopper vi opp i Yamarin 61 CC Cross (CC for center console). Davy Gustafsson dirrer nesten i spenning ved siden av oss.

– Dette er bare så j… bra, gjentar han på finlandsvensk.

Vel ute av femknopssonen gir vi full gass. Båten akselererer som et prosjektil, et aluminiumsprosjektil. Før vi har sett ned på fartsmåleren er båten oppe i 40 knop, og vi nærmer oss fort den magiske 50-knopsgrensen. Med 150 hestekrefter på hekken stopper fartsmåleren på 45,6 knop, med motoren tiltet opp på ytterpunktet og minimal vannkontakt med skroget.

Les prøvekjøringen av Yamarin 61 CC med glassfiber eller last ned hele artikkelen som PDF

Svinger som en gud

– Nå må du prøve å svinge. Sving alt du makter, sier Gustafsson fra sidesetet. Vel, litt skeptiske begynner vi litt mer forsiktige enn å legge fullt over med en gang. Båten svinger samarbeidsvillig, faktisk så samarbeidsvillig at vi drister oss til å ta Gustafsson på ordet, og gir full sving, med full gass!  Båten ligger klistret på vannet og knopsmåleren ligger nærmere 40! Vi leker oss mer med båten og prøver provosere den til å gi etter i svingene. Den ligger likeså fullt klistret i vannflaten.

I full fart svinger vi fram og tilbake, vi slipper rattet, og båten retter seg opp og kjører rett fram, som ingen ting skulle ha skjedd, i 45 knop. Tidligere har vi kjørt glassfiberutgaven av Yamarin 61 CC. Som vi skrev den gang var vi også da imponert over skroget, men vi opplevde ikke den samme tryggheten. Glassfibermodellen krevde aktiv kjøring med masse ratting i full fart med 150 hestekrefter på hekken. I aluminumsbåten kan vi når som helst slippe rattet. Det skal også sies at vi fikk glassfibermodellen til å gå to knop raskere.

Hemmeligheten

Vi stopper båten, imponert over de beste kjøreegenskapene vi har opplevd på en båt som er bygd for masseproduksjon.

– Hva har du gjort med denne båten, Davy Gustafsson?

– Aluminium er et veldig takknemlig skrogmateriale å jobbe med. Det er lett å tilpasse steglistene. Vi har tatt dem av og satt dem på igjen for å finne den perfekte kombinasjonen til dette skroget.  I sommer har jeg testet ut forskjellige løsninger med steglistene, og nå har vi kommet fram til det vi mener er optimalt, sier Gustafsson. Han røper at steglistene foran på skroget er koretere enn originalen, glassfiberbåten.

Westerlund forteller at en annen fordel med aluminium er at steglistene kan være skarpere enn i deres glassfiberbåter, noe som også gir utslag i kjøreegenskapene. Da vi testet glassfiberutgaven av Yamarin 61 CC i fjor prøvde vi den med to forskjellige motorer, den ene med 115 og den andre med 150 hestekrefter på hekken.  Motoren med 115 var den gang den tryggere opplevelsen. 150 hestekrefter krevde mer tid til å bli kjent med båten. Vi måtte kjøre aktivt. På aluminiumsmodellen føles faktisk 150 hestekrefter like trygt som 115 med hestekrefter på glassfibermodellen, bare at vi i tillegg har farten. Det er kanskje farlig å komme med denne påstanden, men aluminiumsbåten med 150 hestekrefter føles så trygg å kjøre at alle kan klare å kjøre denne i full fart, uten fare for seg selv eller andre, så lenge man tar hensyn til omgivelsene, inkludert bølger. Båten er idiotsikker.

Les mer om Yamarin 61 CC Cross og Yamarin 63 BR Cross i Båtliv nummer 9 som er i salg 22. november. Der kan du også lese om Yamarins videre satsning med aluminium-serien. I tillegg kan du lese prøvekjøringer om disse aluminiumsbåtene:

  • Drive mot Silver
  • Vector 23
  • XO
  • Buster XXL Cabin