Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner
Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner

Prøvekjørt: Polske helårsbåter med norske aner

Vi har testet helårsbåtene Sting 700 Weekender og Galia 650 HT under vinterlige forhold. Se film og stor bildespesial!

Publisert Sist oppdatert

Se film!

Se bildespesial!

De polske helårsbåtene Sting 700 Weekender og Galia 650 HT er som skapt for norske forhold! Og det er kanskje ikke så rart? Galia har Geir Arnestad konstruert, og Sting bygges på Nordkapp sin fabrikk i Polen.Før vinteren kom for fullt og isen tok sin dominans over Oslofjorden testet Båtliv disse to båtene i Drøbaksund. Dette er båter som kan utstyres med varmeapparat og forlenge båtsesongen.

Sting 700 Weekender

Innenfor de sju meterne designerne har hatt til rådighet har de klart å utnytte plassen maksimalt. Båten har et enkelt og oversiktlig instrumentpanel, med plass til en liten kartplotter over rattet. Det som skiller mest på førerplass npr vi sammenlinger Galia og Sting, er at føreren her har muligheten til å stå og kjøre.

Vi savnet mulighet for å sitte ved siden av føreren i fartsertningen, men når man først sitter benket rundt bordet på babord side har man en flptt spiseplass med noe av det beste som kan bys på av utsikt. Inne i kabinen er det mulighet for å lage mat, båten har en elegant toalettløsning og soveplass for fire personer, om alle ikke er fullvoksne. Under kjøringen fremstår Sting som en trygg familiebåt. Vi testet med 150 hestekrefter på hekken, og vi har ikke noe problemer med å anbefale det som et godt alternativ til en trygg båttur.

Galia 650 HT

Med noen små justeringer av interiøret kan den aktive båtbrukeren se frem til en båt som dekker de fleste behov. Galia 650 HT fremstår med lekre linjer som nordmannen Geir Arnestad har stått for. Dette er en generør båt på mange måter. Den er herlig å kjøre, går pent på sjøen - og skroget tåler mye. Men vi opplevde også litt bråk og risting, blant annet fra takluka. Med litt mer motor og noen justeringer innvendig er dette en vinner i markedet. Vår testbåt hadde en 115 hk Evinrude på hekken, og båten er godkjent for 250 hestekrefter. Vi vil tro 150 hestekrefter er et godt alternativ.

Se film:

I Båtliv 02 2010 som nå er ute, er det viet ti sider om Galia og Sting. Artiklene om de to båtene kan også lastes ned, gratis for abonnementer og 50 kroner for ikke-abonnemeter (pr artikkel).

Sting 700 Weekender (PDF)

Galia 650 HT (PDF)

Båtliv on Facebook