Søk i arkivet

HYSJ! Vi tester nytt drev

Yanmars nye hydrauliske drev ZT350 overbeviser etter testkjøring i Oslofjorden.

Vår testbåt, en Riviera 925, hadde fått førstegenerasjons drev montert. Dette var med mekaniske sjaltere og virekobling på grunn av at motoren var av eldre merke. Vi fikk likevel et meget godt inntrykk av den hydrauliske clutchen som er utviklet for dette nye drevet. Ikke en lyd, ikke så mye som et lite klunk en gang når vi la båten i gir forover eller akterover. Noe treghet i kablene selvfølgelig, men ellers var dette virkelig som kniv i varmt smør.
    Noe av hemmeligheten, foruten den lave vekten på selve drevet, er måten clutchen gjør at alle tradisjonelt bevegelige deler ikke snurrer når motoren går på tomgang. Her sparer man slitasje og drivstoff.
    På de nye fullelektroniske motorene behøver man ikke mekaniske sjaltinger/gass/girvaier. Da kommer dette nye systemet til sin fulle rett, og vil oppleves enda stillere. På den fullelektroniske utgaven kan man også justere forsinkelsen fra man legger i gir, til propellene faktisk griper.
Drevets store ror-dimensjon gir gode manøvreringsegenskaper på båter med både singel og twin-installasjoner. På vår testbåt, med singelinnstallasjon, klarte vi å ta båten tilnærmet rundt sin egen akse uten å aktivere baugpropellen. 

Lang erfaring
Japanske Yanmar har i mange årtider levert motorer til fritidsbåtmarkedet. Nå har de gitt gigantene Volvo og amerikanske Mercruiser kamp på kniven om drevmarkedet også. Mye nytt, men noen ideer har vi allerede sett på blant annet Volvo i flere år allerede. Kontraroterende propeller for ekesempel (hos Volvo kalles dette duopropp).
    Yanmars nyhet er først og fremst stille og lett. 112 kilo, inklusive propellene montert, er bra for et drev som skal tåle motorer opp til 350 HK, og turtall oppgitt til 3800 omdreininger. Yanmar mener de har klart å lage drevet sitt stillere på grunn av et nytt hydraulisk clutchsystem som sammen med støpte tannhjul skal skape så lite friksjon som mulig. Drevet er laget innomhus, men Yanmarfolkene legger ikke skjul på at man har skjelet en del til den jobben Brunswik og Mercruiser har gjort de siste årene. Derfor er også systemet kompatibelt med mye av de delene som finnes på SX revene til mercruiser.
    Det nye yanmardrevet har et tiltområde som går fra minus seks til pluss ti. Drevet er tatt frem for å passe Yanmars BY og LP serie dieselmotorer.

Komplette pakker
Yanmars norske ettermarkedssjef  Ole Løken er glad for at de endelig kan levere komplette motor og drivpakker til norske fritidsbåtprodusenter.
    -Det første drevet monterte vi på vår testbåt allerede for to år siden. Siden da har mange drev blitt montert for testkjøring verden rundt. Først nå, ett år forsinket, føler vi at produktet holder den kvalitet vi ønsket, sier Løken.
    Norge var faktisk det første landet i verden som fikk montert dette på en testbåt, i følge Løken. Mye av plattformen for drevet er med utgangspunkt i Mercruisers drev, men på innsiden er de totalt ulike. Fordelene er likevel at man nå kan bruke noen deler om hverandre, og eiere av Mercruiserdrev kan bytte om til Yanmardrev uten å forandre på noe i hekken på båten.

Flere valgmuligheter

Med bakgrunn i det tette samarbeidet med Brunswik, tilbys nå Yanmarkunder en POD løsning basert på drev tatt frem av ZF.
Dette drevet skal konkurrere direkte med Volvos IPS, men ZF har i tillegg tatt frem et mindre drev for mindre motorer. Dette drevet kalles 2500.
Den lette, elektrisk styrte ZF Pod 2500 og 2800 er designet for Yanmars motorer opp til 450 hester.
    Sammenlignet med IPS og førstegenerasjons Zeus er dybdemålet redusert da mye av drivverket er montert på innsiden av skroget. Hydrodynamisk design og plasseringen av propellere motvirker ”drag” som igjen forbedrer ytelsen. Vibrasjonsdempere av gummi reduserer girstøy og vibrasjoner. Eksosutslipp fra motoren er nærmest eliminert gjennom at eksosen går ut via propellnavet.
    To ”svake ledd” er lagt inn i systemet, sikret gjennom bolter som vil brytes av i tilfelle grunnstøting, og derigjennom unngå skade i skroget. Ettersom Pod’en er montert i en tunnel, gjør torpedoformen at drevet har samme dybde som kjølen og eventuelle flytende objekter vil bare bli skjøvet nedover og bort. Pod vil bli tilgjengelig i løpet av første kvartal 2009.



 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen