Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser
Nytenkende norsk daycruiser

Nytenkende norsk daycruiser

Skibsplast 660DC er ingen racer, men den noe uvanlige daycruiseren er en fryd å kjøre.

Publisert Sist oppdatert

Sett fra en annen båt, ser Skibsplast 660DC ut som en helt vanlig daycruiser. Når vi kommer om bord oppdager man raskt at denne 22-foteren har fått nye løsninger. Akter er det en stor solseng, ikke så uvanlig. Markedsansvarlig Arne Skibsrud i Skibsplast tar tak i enden av solsenga og dytter den akterover, og vips, vi har en sittegruppe. Bordet settes på plass, stolene snus, og vi har en stor sittegruppe.

– Dette tror jeg blir en attraktiv plass, sier Skibsrud, og viser til en annen sittegruppe vi ikke har oppdaget ennå. Han setter seg ned helt akter og lener seg til seteryggen med beina på badeplattformen og nyter utsikten akterover mot Oslofjorden. Dette er også en fin plass om man vil fiske. For å gjøre det komplett er det to flaskeholdere til den aktervendte sittegruppen.

Sol- og arbeidsbåt

Det som gjør denne båtens spennende er fleksibiliteten. Når du har båten for deg selv er det bare å hive putene inn i kabinen. Trekk ut solsenga, og du har et stort dekk som kan brukes til mer grisete aktiviteter, som å trekke teiner, med plass til teinene på dekk, eller fiske. Den eneste ulempen er at dette dekket er høyere enn hoveddekket, og det er derfor lite å holde eller støtte seg til før man faller over bord. Da er vi også inne på et annet problem, og det er badestigen som ligger vanskelig tilgjengelig om du ligger i vannet.

Inne i kabinen er det lagt stor vekt på at det skal være grei sitteplass til toalettet. Her er det også soveplass for to, for deg som ikke er så mye høyere enn en meter og åtti, i tillegg til en liten vask.

Oversiktelig

Et stort pluss er bevegeligheten rundt i båten når solsenga ikke er oppe. Leideren opp til fordekket er med fire solide trinn. Det er også lett å komme seg videre fram til baugspissen som har åpen pullpit, som gjør det lett å hoppe i land.

Stolen ved siden av føreren er av den komfortable typen og under er det gjort plass til kjøleboks.

Førerstolen kan flyttes opp, ned, fram og tilbake. Ofte føler man behov for å stå i slike båter, og det gjør man også lett i denne, men det trengs ikke. Her er det fullgod oversikt når vi sitter godt tilbakelent, selv når båten var på vei opp mot plan.

God kjørebåt

Kjøremessig er denne Skibsplasten en ener. Spesielt rask er den ikke, men det er ikke denne gruppen båten henvender seg til. Vi fikk den opp i 31,6 knop, og selv da kunne vi sitte og konversere uten å heve stemmen altfor mye. Den perfekte hastigheten logger vi på rundt 25 knop, da cruiser den behagelig av gårde med et forbruk på 22 liter i timen.

Båten føles kompakt uten ulyder og sjøen lager lite lyd i skroget. Båten kan levers både med diesel og bensin. Båten vi testet var motorisert med en Mercruiser QSD 2,0 150S (diesel) med 143 hestekrefter. Daycruiseren leveres også med 230 hestekrefter, noe som sikkert er enda mer moro, men ikke nødvendig.

– Båten kjører like fort med diesel som bensin, men med diesel koster det 80.000 kroner mer, sier Arne Skibsrud, som ikke har noe problem med å anbefale bensinmotor med dagens bensinpriser.

Testbåten har en prislapp på 510.000 kroner, men det er en X-pakke med noe ekstrautstyr. Uten noe ekstrautstyr og med bensinmotor koster den 449.000 kroner.

Flere båt-og utstyrsnyheter finner du på www.batguiden.no - landets største båtmesse på internett.

Lengde: 6,60 meter

Bredde: 2,45 meter

Maks antall pers: 7

Vekt: 1600 kg (med 146 hk diesel)

CE-sertifisering: C