Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss
Tips til vårens båtpuss

Tips til vårens båtpuss

Har du litt tid til overs? Her er sjekklisten for vårpussen, samt noen tips før du setter i gang.

Publisert Sist oppdatert

I disse koronatider er det mange som pusser opp hjemme. Båtsesongen står for døren, og det er tid for båtpuss for alle oss som har båt. Vårklargjøringen trenger ikke å bli et ork. Båtliv har satt opp en komplett sjekkliste, og vi anbefaler at du følger en ting om gangen.

Det første du må gjøre er å lufte godt. Presenning og kalesje må av, dører, luker, skap og ventiler skal åpnes. Kalesjen må vaskes og eventuelt repareres. Og så er det rengjøring, både innvendig og utvendig. Begynn utvendig, gjerne forrest i båten for så å jobbe deg akterover, for deretter å vaske båten utvendig. Rengjøringen er også en anledning til å oppdage eventuelle skader som du ikke allerede visste om. Dessuten er det bedre å jobbe videre med en ren båt.

Lag en liste over ting som bør utredes og repareres. Det du ikke kan gjøre selv setter du bort til eksperter. Etter hvert som du jobber deg fram på listen krysser du av det du har gjort.

Verktøy

Det heter seg at godt verktøy er halve jobben.

– Pass på at du har ordentlig verktøy og egnede remedier for å gjøre båtpussen skikkelig. Foruten vaskemidler som båtrensemidler, Zalo, Jif, eddik og grønnsåpe. Du trenger du både kluter, hansker, børster, sandpapir, pensler, håndverktøy, bunnstoff, høytrykksspyler, poleringsmaskin, for å nevne noe. Benytt kvalitetsutstyr, og i hvert fall ikke en billig poleringsmaskin. Det er viktigere at den er kraftig enn at den har høy hastighet, sier Stein Viken i Båtliv som også er med i bladets ekspertpanel. Det holder vanligvis med en polering av skroget per sesong, men gi gjerne dekk og overbygg en ekstra polering i løpet av sommeren.

Bruk blikket godt, beveg det som kan beveges og røsk godt i det som skal sitte fast, for så å utbedre alle svakheter. Spesielt viktig er det at du kontrollerer propell og ror, for denne blir liggende under vann resten av sesongen. Offeranoder må skiftes allerede når de er en tredjedels oppspist. Selv om det er to tredjedeler sink igjen er de sannsynligvis full av luftbobler som vi ikke ser.

Sikkerheten skal også gås gjennom. Sørg for at det er kurante reservedeler om bord. Bruk anledningen til å friske opp kunnskapen om hvordan alt fungerer. Gå gjennom mylderet av ledninger og rør. Er medisinskapet komplett?

Vær nøye med å behandle drevet med egnet antigroe for å unngå skjelldannelse på belgen. For mye skjell rundt belgen kan faktisk skjære hull i belgen

– I verste fall føre kan det føre til havari. Ellers er sjekk av alle motorens deler, funksjoner og ikke minst tilhørende utstyr, svært så viktig. Det samme gjelder vann, avløp, skrogets gjennomføringer, gassinstallasjonen og det elektriske anlegget. Lenspumpene og brannslukkeren skal virke når det gjelder, og selvfølgelig drar du ikke av gårde på tur uten vitale reservedeler som blant annet impeller, viftereim og dieselfilter om bord, sier Stein Viken.

Stein Vikens sjekkliste for vårklargjøring:

Utvendig

1) Vask og poler skrog, dekk og kahytt. Bruk høytrykksspyler og poleringsmaskin. Ikke nødvendig å fjerne gammelt bunnstoff som sitter fast. Ikke poler i direkte sollys. Benytt båtpolish – den har bedre UV-beskyttelse enn bilpolish. Vanskelige flekker kan fjernes med Zalo, Biotex, Ajax eller Jif (forsiktig – Jif inneholder slipemiddel og Ajax inneholder salmiakk).

2) Vask, sjekk og poler alt forniklet og rustfritt. Bruk chromepolish.

3) Vask alt treverk ute med såpe og varmt vann. Om nødvendig mattes lakkerte overflater med fint sandpapir og påføres lakk. Teak og andre ikke-lakkede overflater kan oljes.

4) Påfør selvpolerende bunnstoff av anerkjent merke. Skift farge hvert år, da er det lettere å se hvor lenge den varer og om det egentlig bare holder med spyling enkelte år. Loggivere og ekkoloddsvinger skal ikke bunnstoffes. Hekkaggregat skal påføres egen type bunnstoff.

5) Vask kalesjen, la tørke og sett inn med to strøk impregnering hvis den er laget av bomull. Smør glidelåsene med silikon. Fettflekker fjernes med renset bensin, jordslag med Ship Shape.

6) Sjekk skrog og dekk for rifter, striper og skader, og utbedre disse med gelcoat reparasjonssett.

7) Sjekk alle vindus- og luketetninger, samt rense alle dekksgjennomføringer, utløp og beslag. Lukepakninger settes inn med voks, hengsler settes inn med sykkelolje eller WD40.

8) Sjekk ankerkjettingen og frisk opp dybdemerkingene.

9) Sjekk og evt. skift vindusviskerne.

10) For å fjerne eventuell dårlig innelukt om bord, kan du helle eddik i en åpen boks og la stå noen dager, eller du kan koke einebærbusker og la stå i en bøtte over tid.

Innvendig

1) Vask, støvsug og/eller tørk tak, vegger, skott, ventiler og vinduer.

2) Rengjør inne i skap, skuffer, hyller, kjøleboks etc.

3) Gardiner, dyner og andre tekstiler vaskes i ferskvann for å få bort saltet. Sett putene inn med vinylshine.

4) Sjekk ledninger, kontakter, sikringer og at alle brytere, lamper og lanterner virker. Dusj åpne kontakter med WD40 eller CRC.

5) Sjekk alle skroggjennomføringer fra innsiden og bevege alle hendler og kraner. Er de slitte eller korroderte så skift dem ut.

6) Ettertrekk alle slangeklemmer. Det skal være doble slangeklemmer montert mot hverandre på alle skroggjennomføringer.

7) Kontroller alle slanger inkl. gasslangen for lekkasjer. Skift ut hvis de er tørre og/eller sprukne. Sjekk også dreneringer.

8) Sett treverk inn med olje eller møbelpolish.

9) Kontroller at alt teknisk utstyr (varmeapparat, kjøleskap, bereder, VHF, vindusviskermotorer, baugpropell, ankervinsj osv.) virker.

10) Sjekk at toalettet virker som det skal, smør pumpestangen med vaselin og hell noen dråper soyaolje i skålen og skyll ut.

11) Tøm vanntanken og etterfyll med friskt vann. Smaker vannet likevel dårlig kan du «rense» vanntanken med å fylle på en til to liter hvitvin og toppe opp med vann og la stå i en uke. Tøm og etterfyll. En annen metode er å bruke en kork eller to med klorin.

12) Sjekk at raketter og bluss ikke er gått ut på dato, at vestene er i orden, at medisinskapet er oppgradert og at brannslokkingsapparatet er snudd opp ned noen ganger og er på grønt. Sjekk også at navigasjonsutstyret er i orden og at kartene er nye eller korrigerte.

Motoren og tilhørende utstyr (D=innenbords diesel, U=utenbords bensin)

1) D: Vask motoren og motorrommet. Bruk avfettingsmilder med omhu. Skyll med vann.

2) DU: Skift offeranodene hvis de er mer enn en tredjedel opptæret.

3) DU: Sjekk og smør impelleren, samt kontroller viftereimens slark. Viftereimen på moderne påhengsmotorer driver både dynamo og kompressor. Ryker den, kommer du deg kanskje til land på tomgang.

4) U: Bruk helst profesjonelt verksted til å overhale påhengsmotoren, særlig hvis den er av nyere dato og over cirka 20 hk og i alle fall hvis den er innenfor garantitiden.

5) D: Skift motorolje og kontroller vann- og gearoljenivået. Smør alle bevegelige deler med grease.

6) U: Skift gearolje, bensinfilter og plugger minst en gang hver sesong, og smør alle bevegelige deler med grease.

7) DU: Følg motorfabrikantens anbefalinger og intervallkontroller.

8) DU: Sjekk batteriet for syre og etterfyll om nødvendig. Mål spenningen til nær 14,4 volt. Sett til lading hvis under 12,7 volt. Smør polene med vaselin.

9) D: Rens sjøvannsfilter, sjekk oljefilter og dieselfilter, både forfilter og hovedfilter.

10) D: Ettertrekk alle slangeklemmer.

11) D: Kontroller pakkboks og etterfyll med grease.

12) D: Smør alle spaker og hendler.

13) D: Sjekk at eksossystemet er tett.

14) DU: Ettertrekk bolter og mutre.

15) D: Sjekk all instrumentering.

16) DU: Sjekk at dynamoen lader.

17) D: Kontroller propell, aksel, drev, ror, bolter, trimplan etc.

18) D: Kontroller hekkaggregatet og belgen. (Bør utføres av fagfolk).

19) D: Test styringen og powertrimmen før sjøsetting.

20) DU: Sørg for å har relevante reservedeler og (de)monteringsverktøy om bord.

Jolle, tau, fendere etc.

1) Kontroller at lettbåten er i orden og at åregaflene virker som de skal.

2) Mal moderskipets navn på lettbåten. Da er det større sjanse for å få den igjen om den skulle forsvinne.

3) Sjekk liner, tau, trosser og foreta taklinger/spleisinger der det er nødvendig. Bruk strekkavlastere når du fortøyer til flytebrygger.

4) Sjekk alle sjakler, bøyler og splinter.

5) Vask fenderne og etterfyll med luft.

6) Sjekk utstyr som er festet i dekket eller lettbåten.

7) Er badeleideren din lang nok? Den skal kunne føres minst 30 cm ned i sjøen, men helst 50 cm, for at man skal kunne klyve om bord igjen med våte klær etter fall i sjøen.

8) Sjekk rekkestøtter og alle kryssholt og deres innfestninger.

9) Om du har seilbåt, kontroller løpende og stående rigg, og smør alle vinsjer med fett og sykkelolje respektivt (se manualen).

10) Sjekk nødstyringsarrangementet i båten din.