Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet
Kystkrysser med vannjet

Kystkrysser med vannjet

Norskproduserte Ona 730 er optimalisert for vannjet. Se vår bildespesial.

Publisert Sist oppdatert

Ona har et skrog med dyp v-bunn på 22 grader som er formet slik at den er optimal for vannjet. Produsenten har viet spesielt stor oppmerksomhet til hekkpartiet, som har fått en løsning for integrering av vanninntaktet.

    Styrhuset er plassert på babord side av båten, og skal ifølge produsenten ikke ha noen effekt på tyngdepunktet. På grunn av styrhusets plassering er det god bredde på gangbanen langs styrhusveggen. Mellom styrhuset og gangbanen er det en stor skyvedør, slik at føreren kommer seg enkelt ut.Båten har en innterlinger med integrerte tankrom. Under visningen på båtmessen i Lillestrøm får vi inntrykk av en solid båt.

    – Vannjeten har hydraulisk clutch, noe som gir en manøvreringsevne og kjørbarhet som vi tidligere ikke har fobundet med båter med singleinstallasjon. Clutchen fjerner dermed hovedankepunktet mot jet, sier designer Robert Myrene til Båtliv. Prosjektet er i sin helhet blitt kjørt i Norge.

    Jeg mener at det ikke er noen grunn til å henvende seg ut av landet for et slikt prosjekt som dette, sier Myrene.

Spurte på nett

Via nettet har Myrene gjort uformelle undersøkelser i forkant av designprosjektet, og kartlagt behovet for funksjonalitet i den nye båten.

    – Samtlige ville ha campingfasiliteter, så jeg har stresset viktigheten av dette under hele prosjektet, sier Robert Myrene.

    Han erfarte også at de fleste ønsket innenbords diesel og en fart på rundt 35 knop. På båtmessen i Lillestrøm vises båten endelig for publikum.

    – Båten er trygg for barnefamilier. Samtidig er den tøff nok til en «guttetur» i røffere forhold, sier Myrene.

Allbruksbåt

Produsenten forteller til Båtliv at båten er perfekt som fremkostmiddel i kystnære strøk, som pendlebåt. Vannjeten og dekkslayouten gjør den til en ypperlig båt for dykketurer og fisking.

    – Fiskere vil sette pris på det brede sidedekket of fordekket med plass til juksemaskin på rekkekanten, sier Myrene. Han antyder at det også kan finnes et profesjonelt marked for båten, som oppdrettsnæring og oppsyn.

 – Jeg tror kombinasjonen av båtens fasiliteter kan åpne øyne, også for entusiaster, sier han. Standard båt utrustes med 320 hk diesel og Castoldi Turbodrive 238 H.C. vannjet. Ettersom båten er utrustet med vannjet blir skroget det dypeste punktet på båten. Den kan derfor kjøres i grunne farvann uten at man trenger å bekymre seg for propellen. Skroget stikker cirka 50 centimeter dypt.

Flere prosjekter

Produsenten, som er Silver Viking på Nord-Vestlandet, holder til like ved Ona fyr. Silver Viking har produsert tusenvis av båter fra 8 til 21 fot, og mange husker sikkert de gule skrogene med oransje dekk fra 70-tallet. Det var Silver-gründer Kjell Bjørnerem som tok kontakt med Robert Myrene for tre år siden, og luftet muligheten for et prosjekt.

    – Sammen har vi vært innom flere konsepter før vi gjorde noen viktige valg i form av arkitektur og framdrift.

    I dag har Kjell Bjørnerem overlatt familiedriften til sønnen Malvin Bjørnerem, og de tror på flere prosjekterer for fremtiden, men han er fortsatt med på moroa.

Ona 790

Lengde: 792 cm

Bredde: 285 cm

Dybde: 50 cm

Vekt: 2600 kg

Fart: 38 knop

CE-kategori: B