NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!
NB Ardea 34: Godt norsk!

NB Ardea 34: Godt norsk!

Lanseringen av Ardea 34 er blitt utsatt nesten et år og perfeksjonert. Men var det verdt å vente på? Svaret er definitivt ja! Se vår bildespesial og film fra prøvekjøringen og produksjonen av nykommeren.

Publisert Sist oppdatert

» Se vår bildespesial av Ardea 34!

Det første vi legger merke til når vi får se Ardea 34 i vannet er den oversiktelige førerposisjonen med utsyn uten dødvinkler. Når vi setter oss i førersetet får vi bekreftet at utsikten er upåklagelig. Instrumentpanelet er oversiktelig og man sitter godt. Selskap av medpassasjerer kan man også ha. På babord side vippes seteryggen bakover og vi har en komfortabel plass for sidemann. Vi legger merke til at Marex sin 35-foter har mange likheter med Adrea 34 innvendig, og seteryggen er en av dem. Forskjellen er at her er den avrundet, slik at man kan sitte avslappet med ryggen mot hjørnet og ha kontakt med føreren. Skal man sitte rundt spisebordet vipper vi seteryggen tilbake.

– Vi har tatt spesielt hensyn til at alle skal sitte like komfortabelt rundt bordet, og alle skal ha god sjøutsikt, forklarer Ronny Haugland i NB Marine.

Kompromisser

Ardea 34 er et resultat av mange hoder som har slått seg sammen.

– En fører tegningen og fem andre sitter bak og kommenterer, mens en ingeniør fører data, sier markedssjef Ronny Haugland. Resultatet er blitt Ardea 34.

– Det blir mange komromisser, legger han til.

– Hva har dere lagt vekt på med Ardea 34?

– Båten skal ha gode kjøreegenskaper, samtidig som familien trives om bord. Vi har lagt vekt på at den skal ha god komfort, a la 2008. Sett med våre øyne er Ardea den største suksessen på norsk jord.

Båten presterer mer enn det vi forventet av den i forkant. Da vi skulle prøvekjøre 34-foteren startet vi forsiktig og prøvde oss fram. Den svinger godt og oppfører seg upåklagelig med god respons fra fører. Etter hvert som vi prøver mer kan vi ikke konkludere med annet enn at båten er rå p kjøre, til bobåt å være. Planingsfarten er også upåklagelig. Allerede ved ni knop har den nesten umerkbart gått opp i plan. Været viste seg ikke fra sin utfordrende side denne dagen, så hvordan den går i bølger har vi ingen erfaring med. Ifølge produsenten som har rukket å kjøre den i 50 timer skal den gå godt også i grov sjø.

Hele testen kan leses i Båtliv nummer 1 som nå er i salg i butikken. Abonnenter kan også laste ned artikkelen gratis (50 kroner for ikke-abonnenter)

Ardea 34

Lengde: 10,2 meter

Bredde: 3,5 meter

Vekt: Ca 7 tonn

Motor: 290-430 hk

Pris: To millioner for testbåt

Mer info: www.nbmarine.no