Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse
Buster XXL opp en størrelse

Buster XXL opp en størrelse

Buster XXL slik vi kjenner den går snart ut av produksjon. Til erstatning kommer en ny versjon av Buster XXL. Båtliv presenterer som første båtblad bilder av nykommeren.

Publisert Sist oppdatert

Den nye XXL går litt opp i størrelse. Mens den gamle målte en lengde på 5,80 meter er den nye utgaven 6,35 meter. Den første Buster XXL kom i 2000, og ble presentert for første gang i 1999.

– Vi begynner snart med produksjonen av den nye Busteren. Den heter fortsatt XXL og vi kan kalle den generasjon to, sier produktutviklingssjef Jari Peltola i Buster Boats.

Prototype

I en lukket lastebil kom båten mandag til Leangbutka i Asker der den ble vist til blant annet Båtliv. Vi er ikke i tvil om at dette er en båt vi kan glede oss til. Ettersom det er en prototype som ikke er helt ferdig ennå fikk vi ikke se den på vannet, selv om vi fikk se hvordan den vil se ut med en Suzuki-motor, som den leveres med i Norge.

– Denne veier bare 800 kilo. En tilsvarende båt i glassfiber ville kommet opp i en vekt på rundt 1100 kilo. Den har en anbefalt motorstørrelse fra 90 til 150 hestekrefter, og med en 115 hestekrefter skal den klare en hastighet på 35 knop, fortsetter Peltola som ikke legger skjul på at han er fornøyd med nyutviklingen.

Sikkerhet

Foran har den nye XXL-båten to høye pullpiter, med lett tilgjengelighet, både når man skal på land og hoppe om bord. Opp til baugen, mellom pulpitene er det en trappeløsning som gir en sikrere hverdag på sjøen. Alle stegflatene har en grov og tydelig aluminiumsflate.

– De fleste ulykker skjer når man skal hoppe i land eller gå om bord, så vi har lagt ekstra stor vekt på sikkerheten, sier Peltola.

Smart GPS-løsning

På førerposisjonen er det en skapløsning som kan låses. Peltola skyver skapet tilbake, og der ligger en GPS. Han vipper den opp, og den er klar for bruk. Like enkelt skyver han den tilbake og låser den inne.

– Nå kan ingen se om GPSen ligger her. Og man slipper demonteringen hver gang man skal i land, sier Peltola. Her får du plass til ganske så store GPSer, og vi vil tippe en åtte tommers GPS får fin plass.

    Båten har mange rom og skap som kan låses, heldigvis med samme nøkkel. Som med den gamle XXL´en kan man flytte på mye av interiøret som er ekstrautstyr. Når man eksempelvis etterbestiller de nye stolene som også har stueplass, oppgis koden for båten for å få riktig lås, og det skal ifølge produsenten skje enkelt og raskt.

    På passasjersiden er det også låsbart, og der er det gjort klart for stereroanlegg, om man måtte ønske. Under setene er det store skuffer, hvor produsenten ser mulighet for kjøling. I tillegg er det plass til et større kjøleskap forut for sidepassasjeren, og det er vel nesten unødvendig å si at det også er låsbart.

    Blant standardutrustningen finner man munnstykker til fjerning av dogg på frontruta. Som ekstrautstyr kan man få varmeelement.

    – Mange bruker jo disse båtene langt over sesongen, sier Pletola.

Klargjort for Engbo

Noen av de største forandringene finner vi akter. Her er det enklere enn noen gang å komme seg i land eller om bord med trappeløsningen. Under den ene trappesatsen, som er låsbar, er bensinlokket, godt beskyttet og utilgjengelig for eventuelle bensintyver. På babord side er det også et låsbart rom, og som første Buster-båt er den klargjort for ankervinsj fra Engbo.

    Under dørken er det plass til fiskeutstyr eller andre lengre gjenstander, opp til to meter.

Rask kalesjeløsning

På prototypen som var innom Asker er det enkelte som ting som forandres, blant annet benken som står på skinner.

– Her blir det noen forandringer, ettersom vi har en brukergruppe som ikke er helt fornøyd med løsningen, men det blir fortsatt skyvbar, sier Peltola.

Kalesjeløsningen ser også ut til å bli bra, selv om prototypen ikke hadde påmontert noen kalesje. Men den blir tilsynelatende både rask å sette opp og godt skjult når den ikke er i bruk. Her vil vil hele kalesjen bli godt skjult.

Ny allversbåt

I tillegg til den nye XXL lanserer Buster enda en ny modell for 2008, Buster XXL AWC. Denne skiller seg klart fra tidligere Bustere ved at frontvinduet lener seg fremover som med et hardt skyvetak kan stenges bed behov mellom frontrunten og stangstativet. Båten bruker samme skrog som nye Buster XXL.