– Festen over i bruktbåtmarkedet
– Festen over i bruktbåtmarkedet

– Festen over i bruktbåtmarkedet

Båtliv har sjekket prisutviklingen for 50 populære bruktbåter de siste ti  årene. 20 av dem er solgt med fortjeneste. Justert for prisstigning er det kun seks som går ut med gevinst.

Publisert Sist oppdatert

Hvor stort er egentlig pristapet på båter som var nye for fem og ti år siden? I nummer 1 av Båtliv i år har vi sjekket forskjellen mellom nypris og annonsert pris på 50 bruktbåter og snakket med bruktbåtmeglere for å høre om deres erfaringer.

Norske båter

– Best erfaring har jeg med Scand, og skal jeg trekke frem spesielt en modell må det bli Scand 29 Baltic. Ellers vil jeg trekke frem Viknes, Nidelv og NB Marine. Det er så mange at det blir vanskelig å gradere, men de sikreste kjøpene er norske, svenske og delvis finske båter, sier båtmegler Leif Borgen i Norsk Lystbåtformidling (bildet over). Han mener toget har gått for dem som ønsker å kjøpe båt for seinere å selge med fortjeneste.

– Den største fortjenesten får man på 10-15 år gamle båter. Nyere båter er priset på et nivå som neppe gir noen gevinst når de skal selges om noen år, fortsetter Borgen.

Milliontap

Meglernes erfaringer stemmer med Båtlivs stikkprøver på nett.

En av de store taperne er Sunseeker Superhawk 48. På grunn av den lave prisen sjekket vi flere annonser. Tendensen var den samme.

    De to båtene som holder seg prosentvis best i pris er Viknes, som har en reell verdiøkning på rundt 24 prosent på ti år. Targa kom også godt ut, med en reell gevinst på 20 prosent.

    De ti år gamle båtene annonseres med gjennomsnittlig tap på 26 prosent. De fem år gamle båtene har et gjennomsnittlig tap på 17 prosent.

    Mens 20 av båtene i vår undersøkelse har en nominell økning i verdi, er det altså bare seks av dem som annonseres med reell fortjeneste i forhold til nypris. Hele listen med 50 båter og artikkelen med blant annet kommentarer fra flere bruktbåtmeglere kan leses i siste nummer av Båtliv.

10 år gamle båter

Beste gevinst i prosent (inflasjonsjustert)

Targa 27    20,1

Riviera 925    14,4

Hydrolift Sc 22    0,5

NB 8700    -0,3

Barracuda 800    -2,9

Størst tap i prosent (inflasjonsjustert)

Yamarin 5800 Big Catch    -61,7

Bayliner 2558 Flybrigde    -53,7

Askeladden 16-440 VSK     -51

Sea Ray 250 Sundancer    -48,8

Skibsplast 560 VS    -45,8

Beste gevinst i kroner (uten inflasjonsjustering)

1. Riviera 925    362.000

2. Targa 27    285.000

3. Nimbus 31 Coupé    202.500

4. NB 8700    154.000

5. Fairline 38    149.500

Størst tap i kroner (inflasjonsjustert)

1. Princess 52    -2.329.279

2. Princess 440    -1.107.994

3. Cranchi 38 Atlantique     -1.018.212

4. Sea Ray 330 S    -572.257

5. Scand 9200 D    -249.015

5 år gamle båter

Beste gevinst i prosent (inflasjonsjustert)

1. Viknes 770    24,8

2. Viknes 880    23,8

3. White Shark 205    5,8

4. Ryds 511 GTS    -7,9

5. Scand 9200 D    -9,9

Størst tap i prosent (inflasjonsjustert)

1. Sunseeker 48 Superhawk    -57,9

2. Princess 52    -38,3

3. Skibsplast 500 S    -33,4

4. Nordkapp 610    -31,5

5. Gobbi 375 SC    -31,5

Beste gevinst i kroner (uten inflasjonsjustering)

1. Viknes 880    277.000

2. Viknes 770 196.500

3. Nimbus 345 C    108.100

4. White Shark 205    41.000

5. Ryds 511    4000

Størst tap i kroner (inflasjonsjustert)

1. Sunseeker 48 Superhawk    2.403.540

2. Princess 52    2.329.279

3. Princess 440    1.107.994

4. Windy 40 Bora    817.600

5. Gobbi 375 SC    594.784