Søk i arkivet

ÅPNET: Stasjonen på Tofte åpnet onsdag 1. juni, og ligger strategisk på vei enten du er på vei inn eller ut Oslofjorden.
ÅPNET: Stasjonen på Tofte åpnet onsdag 1. juni, og ligger strategisk på vei enten du er på vei inn eller ut Oslofjorden.

Ny stasjon i Oslofjorden med unik diesel

Eco1 åpner stasjon på Tofte. Her er ikke bare stasjonen ny. Også drivstoffet er nytt.

SATSER: Thomas S. Tharaldsen merker økt etterspørsel for sitt syntetiske drivstoff, og vil bygge ut flere stasjoner langs kysten.
SATSER: Thomas S. Tharaldsen merker økt etterspørsel for sitt syntetiske drivstoff, og vil bygge ut flere stasjoner langs kysten.

Eco-1 selger fornybart drivstoff. Det du putter på tanken, kommer ikke fra bunnen av Nordsjøen, men fra skogene i Finland. 

Biodiesel har fått et dårlig stempel med økt sjanse for dieseldyr, og at miljøkonsekvensene kanskje ikke er så bra allikevel. Eco-1 selger ikke biodiesel. De liker å kalle det fornybar diesel. Her er det snakk om 2. generasjon av biodiesel, et syntetisk fremstilt drivstoff.

Som vann

Drivstoffet 2G Marine fra Eco-1 er klart som vann. Ikke lukter det noe heller.

– Det er ikke dieselmotoren som lager problemer. Det er fossil-dieselen som puttes på tanken, sier Thomas S. Tharaldsen.

– Med syntetisk diesel blir partikkelutslippet kraftig redusert. Det blir også mindre røyk og sot, og båtlivet blir bedre, hevder Tharaldsen.

Vi har tømt tanken, og byttet ut til det ny drivstoffet for å se om vi kan merke forskjeller. Drivstoffet er så rent og luktfritt at man er fristet til å smake.

Ikke tilfeldig plassering

Den nye stasjonen på Tofte i Hurum ligger i nær rekkevidde av svært mange båtfolk, til tross for at stedet ikke er så tett befolket. Årsaken til plasseringen er at det syntetiske drivstoffet skal etter hvert produseres på det nedlagte celluloseanlegget på stedet.

– Vi er bare en distributør, det er Statkraft sammen med Södra som skal produsere drivstoffet på Hurum ut av avfall fra skogsindustrien, forklarer Tharaldsen. 

Ikke på pris

RENT: Det syntetiske drivstoffet skal ha en rekke fordeler som mindre lukt, røyk, og redusert sjanse for dieseldyr. Drivstoffet er testet ut av Volvo Penta, og blitt godkjent.
RENT: Det syntetiske drivstoffet skal ha en rekke fordeler som mindre lukt, røyk, og redusert sjanse for dieseldyr. Drivstoffet er testet ut av Volvo Penta, og blitt godkjent.

Eco-1 får redusert veiavgiften på grunn av at drivstoffet ikke bidrar til økt co2 i luften. Diesel som selges i marinaer er uten veiavgift, noe som er unikt i Europa. Kjøper du drivstoff fra Eco-1, er prisen også lik om du fyller på bilen eller båten.

– Det er drivstoffets kvaliteter som vi selger på, ikke pris. Faktisk var det etterspørselen som gjorde at vi nå satser på båt også. Båtfolk kjøpte drivstoff fra Eco-1 for å redusere sjansene for dieseldyr, forklarer Tharaldsen.

To steder

Det syntetiske drivstoffet selges også på Lindøya i Indre Oslofjord. Drivstoffet er siden i vinter blitt benyttet på fergene i Oslo. Les sak på Teknisk Ukeblad her. 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen