Høyere utslippskrav gjør at større yachter må bruke ulike renseteknologier.

Tøffere krav for motoryachter

Strenge krav for NOx-utslipp gjelder ikke bare biler. Nå må også utslippene fra private skip kuttes med 74 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Skip står for en stor del av jordas klimautslipp, men slipper også ut store mengder partikkelutslipp som skaper lokal forurensning. En løsning for å redusere lokal utslipp er å innføre landstrøm som gjør at skipene kan ligge til kai uten utslipp.

Privat forurensning

Skip har en viktig oppgave i samfunnet. De største miljøsynderne er eiere av private yachter med maskiner på flere tusen hester, kun for å glede en familie. Mange rike yachteiere velger norske fjorder som sin lekeplass, men er samtidig med på å ødelegge idyllen se selv nyter. Nå reagerer FN. The International Maritime Organisation (IMO) som er underlagt FN innfører strengere utslippskrav fra nyttår, men vil bare gjelde yachter bygget fra 2016.

Kun de store

De nye utslippskravene har fått benevnelsen IMO Tier III og gjelder for skip over 24 meter, eller er større enn 500 bruttotonn. Reglen gjelder for maskiner over 130kW og kun for skip brukt til fornøyelse.

Lite fokus på utslipp

Sjefen for NPS Diesel, Peter van der Heijden, forteller at den maritime industrien ligger langt bak. De nye kravene krever en forandring i maskinrommet. Båtene må bruke teknologi utviklet for lastebiler med sot og partikkelfiltre.