Søk i arkivet

Foto:

Statsbudsjettet 2016:U 864: Nye femti millioner bevilges

65 tonn kvikksølv ligger ennå i og rundt det tyske ubåtvraket ved Fedje. Nå bevilger regjeringen nye 50 millioner til sikringstiltak.

Bildet: Ubåten U 864 ligger på 150 meters dyp nordvest for Hellisøy fyr på Fedje. Sonarbilde: Kystverket
 
Byggingen av en støttefylling rundt vraket av U-864 er allerede forsinket med ett år, men i neste sommer skal arbeidene være i gang. I budsjettforslaget som ble lagt frem i dag vises det til at støttefyllingen må på plass for å stabilisere skråningen under baugseksjonen. Ifølge regjeringen er dette et nødvendig første steg, uavhengig av om vraket senere skal heves eller om det velges en tildekkingsløsning for vraket, lasten og havbunnen.
- Fyllingen er detaljprosjektert og lagt ut på anbud i 2015, og det tas sikte på å inngå kontrakt høsten 2015. Opprinnelig var også selve etableringen av støttefyllingen planlagt gjennomført i 2015, men av hensyn til forsvarlig planlegging og forberedelse av arbeidene og av værforholdene om vinteren, er etableringen nå planlagt til mai-juni 2016, heter det i en pressemelding fra regjeringen.
 
Langvarig strid om løsning 
Helt på tampen av krigen skulle U 864 frakte prototyper av jetmotorer og fly-tegninger fra Tyskland til Japan, men i lasten var det også 1875 flasker kvikksølv. Ubåten gikk opprinnelig fra Kiel, men fikk en rekke problemer underveis og søkte havn i Norge for reparasjoner. Radiosendinger fra båten ble snappet opp av de allierte, og da U 864 gikk fra Bergen 9. februar 1945 ventet en britisk ubåt utenfor innseilingen til Bergen. Etter en tre timer lang jakt traff en torpedo U 864 og båten sank ikke langt fra Hellisøy fyr.
Vraket ble funnet av KNM «Tyr» i 2003, på vel 150 meters dyp. Siden har det vært lagt frem et stort antall rapporter og ulike planer om hvordan denne potensielle miljøkatastrofen best bør håndteres. 20. mai 2014 leverte Kystverket en foreløpig siste rapport der det anbefales at ubåten dekkes til og ikke heves. Sterke lokale krefter og miljøvernorganisasjoner fastholder imidlertid at dette ikke er godt nok og krever at den enorme kvikksølvlasten fjernes for godt fra sjøbunnen.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen