Søk i arkivet

Vinter 2002
BŒtopplag
Kaldt
Havn
Is 
Bobleanlegg
Rim
Sj¿r¿yk
Desember

Foto Axel Nissen-Lie
Vinter 2002 BŒtopplag Kaldt Havn Is Bobleanlegg Rim Sj¿r¿yk Desember Foto Axel Nissen-Lie
Vinter 2002
BŒtopplag
Kaldt
Havn
Is 
Bobleanlegg
Rim
Sj¿r¿yk
Desember

Foto Axel Nissen-Lie
Vinter 2002 BŒtopplag Kaldt Havn Is Bobleanlegg Rim Sj¿r¿yk Desember Foto Axel Nissen-Lie

HøstklargjøringSlik vil forsikringsselskapet at du gjør det

Vinterklar båt slik forsikringsselskape ønsker det.

Etter en lang båtsommer nærmer det seg vinteropplag. Uansett om båten ligger på vannet gjennom vinteren eller skal opp på land, vil noen enkle forholdsregler hjelpe til med å unngå store og små skader under opplaget.
 
Codan Forsikring, som forsikrer tusenvis av norske fritidsbåter, gir deg her noen enkle tips til hvordan du best sikrer at båten overlever vinteren uten små og store skader.
 
- Med noen enkle forholdregler kan du spare deg for mange problemer. Jeg anbefaler å lage en sjekkliste som ligger i båten – gjerne laminert. Det er fort gjort å glemme viktige småting, sier Stein Victor Svendsen, fagansvarlig for fritidsbåt i Codan Forsikring.
 
Frost, snø og vind
Skader som oppstår på båten gjennom vinteren har for det meste tre årsaker – enten frost, snø eller vind. Norske båteiere er utsatt for alt dette.
 
- Skal båten opp på land, kan det være smart å ta deler av vårpussen allerede på høsten. Det høres kanskje rart ut, men jo mer du gjør på høsten, jo mindre slitsomt blir arbeidet neste år. Blant annet blir skitt og skjell som blir sittende på båten over vinteren tyngre å få vekk. Som en bonus går det raskere å få båten klar når du virkelig verker etter å komme på sjøen, påpeker Svendsen.
 
Høsten og vinteren er høysesong for storm og sterk vindog kan gjøre stor skade både på båter på sjøen og båter på land. Det er ofte stor forskjell på flo og fjære i vinterhalvåret, samt fare for springflo. Dette, sammen med at det ofte går lengre tid mellom gangene man ser til båten, setter ekstra krav til god fortøyning om båten ligger på sjøen.
 
- Ifølge en spørreundersøkelse vi gjorde i våres, mener 56 prosent av båteierne at de har sikret båten godt nok mot storm. Dessverre ser vi at med mer ekstremvær de siste årene, øker også stormskadene på fritidsbåter i opplag. Alle som har båten liggende ute om vinteren bør ta seg tid til en ekstra sjekk når ekstremvær er varslet, oppfordrer Svendsen.
 
Ifølge undersøkelsen, som ble gjennomført av YouGov blant norske båteiere i våres, svarte 36 prosent at de rykker ut for å sjekke fortøyningene, mens 34 prosent velger å ta båten opp på land.
 
Mens hele sommersesongen handler om hygge på vannet, er vann en av båtens verste fiender om vinteren. Vann som fryser til is kan gjøre stor skade på både rørsystem og konstruksjon. Rørsystem og tanker må tømmes for vann og septikk. Pass særlig på toalett og vask. Vannrester i rørene kan gi sprekker i rør og tanker når det fryser på om vinteren. Drevet er også utsatt for frostsprengning dersom det har kommet vann i giroljen. Bytt derfor oljen før vinteren.
 
Vann kan også samle seg i presenninger og kalesjer dersom disse ikke er stramme, slik at regnvann renner ned fra båten. Regnvann som samler seg i søkk i presenninger blir veldig tungt, og kan gi setningsskader og i verste fall føre til at båten tipper over om den står på land.

For båter som ligger på vannet gjennom vinteren kan snø tynge ned båten og den vil ligge dypere i vannet.

Gjennomføringer, for eksempel eksosgjennomføringer, som tidligere har vært over vann kan nå komme under, og vann kan komme inn.
 
- Uansett hvor flink du er med forberedelsene kan uforutsette ting skje i løpet av vinteren. Derfor anbefaler jeg å ta en tur og se til båten et par ganger gjennom det neste halvåret for å sikre at alt er som det skal. Bor du langt unna der båten er, tilbyr de fleste marinaer å sjekke båten din. Det kan hende det koster litt ekstra, men det er en billig forsikring mot stygge overraskelser når våren kommer, avslutter Svendsen.
 
 



Sjekkliste
Fortøyninger:
- Sjekk gummiavlastere
- Er det fleksibilitet i fortøyningene? Det kan være større forskjell mellom flo og fjære om vinteren

Motor:
- Bytt girolje på drevet

Åpninger:
- Lukk alle vinduer, dører og luker. Sjekk at alle foringer er tette
- Steng bunnventiler og frostsikre disse
- Skru ut bunnpluggen så båten luftes og tørker opp (ved lagring på land)
 
Rør og vann:
- Frostsikre toalett
- Tøm tanksystemet for septikk og vann
- Pass på at presenninger er stramme
 
Sikkerhetsutstyr:

- Lagre oppblåsbare vester tørt
- Sjekk brannslukningsapparat. Bør det skiftes?
- Sjekk sinkanoder og skift om nødvendig

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen