El-fergen «Ampere»viser det er mulig med grønn fergedrift. Båten har ikke alltid klart å holde ruta. Foto: Statens vegvesen.
«Urban Water Shuttle» skal i første gang gå mellom Sætre i Hurum til Oslo, men el-ferger kan dekke et langt større nett i Oslofjorden, også ut til Moss.

Batteriferger kan løse problemer

Oslofjorden kan bli det nye kollektivfeltet inn til hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDET: «Urban Water Shuttle» skal seile i 30 knop.

Blått kollektivfelt med grønn teknologi kan bli resultatet av «Urban Water Shuttle». Maritime Clean Tech har i halvannet år jobbet med en rask passasjerferge drevet av el-motor og batterier. Et konsortium med NCE-klyngen Maritime Clean Tech og Hurum kommune i spissen vil starte en pilot med fjordbane mellom Sætre i Hurum, via Fagerstrand på Nesodden og inn til Aker Brygge i Oslo sentrum, skriver Teknisk Ukeblad.

Fungerer

Om alt går etter planen kan vi se den første el-fergen på Olsofjorden alt i 2017, men el-ferger er ikke noe nytt. El-fergen «Ampere» krysser Sognefjorden på E39 Lavik-Oppedal, og viser at teknologien fungerer.

Som «Ampere» skal fergene på Oslofjorden lades opp på natten, og bli klattladet når den er til kai på dagen.

Høy fart

Mens «Ampere» er en langsom bilferge, skal «Urban Water Shuttle» gå fort, opp i 30 knop. Distansen fra Sætre til Oslo er på ca 15 nautiske mil. Med stopp på Fagerstrand, så burde turen ta under en time.

Raske ferger krever svært mye energi. Ferger på diesel bruker langt mer energi på å frakte passasjeren enn kollektivtransport på veien. Å få en batteridrevet ferge opp i 30 knop i en time vil kreve svært gode batterier, kombinert med et svært lettdrevet skrog.

Fergen skal etter planen bygges i aluminium. I tillegg til miljøgevinsten, skal også vedlikeholdskostnadene blir lavere enn konvensjonelle ferger.