Andreas og Alexander Øverland har startet RIB-turen fra Horten til Chicago, og har så langt kommet til Porsgrunn.

– I morgen går turen videre

Første reisebrev fra RIB-ekspedisjonen: – Navigering med papirkart i åpen båt med sjøsprøyt og kuling ble krevende øvelse.

Publisert Sist oppdatert

Etter en fin avskjed på brygga i Horten var det fantastisk å reise avgårde i fin driv gjennom tønsberg skjærgården. De siste ukene har gått med til å montere og skifte utstyr i båten. Seatronic i Moss hadde troen på oss og har hjulpet med gode faglige råd og skaffet oss viktig utstyr. I en RIB som blir batteriutsatt for voldsomme påkjenninger og Lars Jørgen på Seatronic fant frem de batteriene som ville tåle påkjenningene. Så nå har vi fire nye optimabatterier, et som start for hver motor ett for service og et i reserve. Siden man ikke kan dytte i gang en båt og vi skal til øde områder vil ha en back up om vi skulle stå uten strøm på startbatteriene. Nå var alt utstyr montert og motorene summet godt vi smilte til hverandre og kjente at nå starter eventyret.

Les siste nytt og tracking fra ekspedisjonen!

Ut fra Tjøme banket kulingen rett inn med skikkelig skvalpesjø. Heldigvis ble bølgene større, men mer forutsigbare straks vi kom litt lenger ut på. Vi møtte ingen lystbåter der ute men et og annet skip så vi i horisonten da vi var på topp av kulingsbølgene. Utenfor Rakkebåene økte vindstyrken og bølgene, men ikke et sekund opplevde vi situasjonen utrygg. Båten har en kraftig positiv spring, som sammen med mye løft i baugen gjør at vi konsekvent går over bølgene og ikke gjennom de. Ok vi taper noe i fart på grunn av mer luftmotstand og kansje er det kulere med "flatere båt" men i store bølger vil jeg ikke bytte for alt i verden. Det er i sånt vær en solid RIB kommer til sin rett. Rett etter at vi hadde passert Rakkebåene begynner den ene plotteren å slå seg av og på, og etter ca 15 min skjer det samme med den andre. Til slutt virket ingen. Navigering med papirkart i åpen båt med sjøsprøyt og kuling er krevende øvelse, heldigvis har samboeren til skipperen hytte i Porsgrunn og vi valgte da raskt å legge kursen inn i smult farevann.

Båten får to nye kartplottere og radar.

Neste morgen startet feilsøkingen og etter en drøss telefoner får vi diagnosen ødlagte kretskort. De noe aldrende plotterne måtte på grundig reperasjon. Siden vi skal til røffere farevann enn oslofjorden var det uaktuellt å bruke tid på å reparere de aldrende følgesvennene. Ergo måtte vi kjøpe inn nye. For oss var det kunn to merker som da var aktuelle: Raymarine og  Simrad.

Skulle vi fortsette med Raymarine eller skifte til Simrad? Etter å hatt båt i hele mitt liv er det viktig å vite at importøren stiller opp om noe går galt, at de kan gi tekniske råd raskt og støtter forhandleren til kundens beste. Her opplever jeg at importørene har valgt en av to strategier, den er å gjøre seg utilgjengelig for kjøpeten og presse all dialog via forhandler, heldigvis er det fortsatt noen importører som ser at de noen ganger må stille seg til disposisjon for kunden. Pronav overbeviste i handlekraft og service så valget ble enkelt selv om dette innebar at vi måtte kjøpe ny radar også!

Natt til onsdag ble to nye 12 tommers plottere og bredbåndsradar fra Simrad levert på hyttedøren. En representant fra Pronav som hjelper oss med montering neste morgen.

Så onsdagen går med til demontering og montering, torsdag morgen må vi på den amerikanske ambassaden for intervju i forbindelse med visa, deretter rask retur til Porsgrunn for å laste opp båt for videre reise rundt Sørnorge!

Les siste nytt og tracking fra ekspedisjonen!