Lykkemaskotten som er med på turen.
Alexander Øverland og hans mor Live Bressendorf Lindseth, og Andreas Øverland til høyre.
Både NRK og TV2 dekker avreise.
Trackeren vi bruker er en Spot 3
Trackeren som viser hvor RIB-en er, med oppdatering hver halvtime.
Andreas og Alexander Øverland klare til avreise fra Horten.

Nå er de på vei til Chicago Følg trackingen her!

Far og sønn startet i dag turen fra Horten til Chicago.

Publisert Sist oppdatert

>> Følg trackingen!

Turen skulle egentlig startet lørdag, men ble utsatt til mandag kveld. Klokken fem kom båten som er en Valiant 850 RIB til gjestehavna i Horten. På land ventet familie og bekjente for å si farvel, med visshet om at de skal på en større overfart - helt til Chicago.

– Det har vært veldig hektisk med de siste forberedelsene. Alt skal være hundre prosent klart, men hundre prosent blir det jo aldri. Men å fungerer alt. Vi utsatte fordi vi ønsket å få på plass en del teknisk og få testet det godt nok, sier Alexander Øverland. Båten for for øvrig en siste store gjennomgang i Bergen.

– På turen til Bergen vil vi også få bedre inntrykk av hva som virker og ikke virker, og hvordan det blir å sove i båten, legger han til.

Han påpeker at de ikke skal ikke ta unødvendige sjanser,

Det er skikkelig ruskevær, teknikken kan svikte, og det er ikke moro mellom Island og Grønland. Vi har prøvd å fjerne usikkerhetsmomentene med at vi ikke reiser ut om det meldes drittvær. Det er ikke noe vits å prøve å dø på turen. Dette er ikke en tur vi vil gjøre det mest ekstreme og det mest idiotiske. Vi skal jo kose oss med dette, forsetter Alexander Øverland.

Alexanders mor, Live Bressendorf Lindseth, var blant de som møtte opp. Hun føler seg trygg på sønnens overfart.

– Det er litt skrekkblandet fryd. Men de er sjøvante og de har gjort det kan for å forberede seg, sier hun til Båtliv.

De siste dagene har vi også brukt på å gjøre tankene ferdige. Det kritiske punktet har vært å ha nok tankkapasitet, sier Andreas Øverland. Båten har tanker på totalt 1200 liter. Det skal gi om lag 40 prosent margin på de lengste etappene.

– Men blir det virkelig kritisk lite drivstoff legger vi oss ned i snekkefart. Da kan vi kjøre veldig langt, sier Andreas Øverland.

I tillegg er pongtongene blitt demontert og festet på nytt, i tillegg til at de nå har tre lag akter. Og skulle det likevel gå hull er det sju forskjellige luftkammere, så her skal det mye til for en kraftig punktering.

LES OG SE VIDEO: Far og sønn før avreise

– RIB har fått mye dårlig omtale og et dårlig rykte, men det er en fantastisk båt med svært gode sjøegenskaper som en vanlig glassfiberbåt ikke kan måle seg opp mot, sier Andreas Øverland.

Etter at det er blitt kjent at far og sønn skal krysse Atlanteren med en RIB på 8,5 meter og 500 hestekrefter har det vært mange kritiske røster. Noen mener det ikke er gjennomførbart, mens andre på kommentarplass prøver å latterliggjøre turen og hele opplegget.

– Ingen ting hadde blitt oppdaget i verden hvis folk hørte på alle de som mener man ikke burde gjøre det, sier Andreas Øverland. Far og sønn håper at turen deres kan være med på å øke horisonten for båtfolk generelt, at det finnes flere flotte turmuligheter.

Båtlivs tracking av Andreas og Alexander Øverlands tur fra Horten til Chicago: