Søk i arkivet

Foto:
 Uber ønsker å tilby båttransport. 
Begge foto: Illustrasjonsfoto.
Uber ønsker å tilby båttransport. Begge foto: Illustrasjonsfoto. Foto:

Uber med båttjeneste

«UberBoat» kaster seg i konkurranse med båt-taxi, men i første omgang i bare ett land.

Uber er en persontransporttjeneste hvor en app setter sjåfører og passasjerer i kontakt med hverandre. Betalingen foregår gjennom den samme appen. 20 prosent av pengene går til et selskap i Nederland som et tjenestegebyr. Tjenesten møter sterk motstand fra den etablerte taxinæringen, og tjenesten finnes i 200 byer i 45 land. Inntektene er ikke ubetydelige. Selskapet er verdsatt til om lag 400 milliarder kroner. I Norge anser politiet Uber som piratvirksomhet, og har varslet sjåfører at de kan vente seg reaksjoner.

Nå retter også Uber seg mot båttjenester og lanserer «UberBoat». I første omgang startes den i Tyrkia, ifølge Bloomberg. Prisen vil starte på om lag 150 kroner for en båt med en kapasitet på mellom sju og ti passasjerer. Noe av bakgrunnen for at tjenesten får sin fødsel her er at Istanbul til og med slår Mexico City og Rio de Janerio når det gjelder kaotiske trafikksituasjoner, og spesielt vil tjenesten være aktuell til og fra flyplassen.

Ifølge nettsiden tek.no er ikke dette første gang Uber har tilbudt en båttjeneste. «UberBoat» hadde et tidsbegrenset sesongtilbud i Boston i USA. Mye tyder derimot på at tjenesten i Istanbul blir permanent.

Hvordan tjensten slår an i Norge er usikkert. Ifølge Dagens Næringsliv varsler politiet aksjon mot Uber, ettersom Uber drives uten nødvendige tillatelser og anses som piratvirksomhet. Flere andre land vurderer også lovligheten av Ubers virksomhet.

Hva mener du? Er «UberBoat» velkomment til norske farvann?
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen