Kapp: Solnedgang over båthavnen i Kapp. Her holder Redningsselskapet sin sommerskole hvert år, og her ligger også Havnepuben og Hexhusstranda camping like i nærheten.
Brennevin: I gamle dager transporterte man potet- og kornsprit ut av bygdene og fikk salt tilbake. En som vet mye om dette er rektor Per Inge Høiberg i styret for de maritime Mjøssamlingene.
Totenvika Båthavn: Kjetil Reinsby har ambisjoner på vegne av både båtfolket og campingturistene. På 25 år dette utviklet seg til å bli 200 båtplasser, og en meget spesiell restaurant i en fint skjermet havn.
Dansegalla i Totenvika: Straks klar for dansegalla. Sissel Svela, Jan Egil Båkind, Trond Morten Engeroen og Dag Bø.
Havnesjef: Stein Erik Evensen ønsker alle hjertelig velkommen til OL-byen og den velpleide havna.
Nattero på Bjørns kro: Etter en natt på Bjørns kro bærer det tilbake til båten.
Ut på tur: Tilbake fra tredagers helgetur. Pappa Kjell Ove Slyngstadli, Marianne, Vebjørn og mamma Hege Monica Andersson.
Vakker gjestehavn: En av Mjøsas vakreste gjestehavner er laget på dugnad av gjengen i Moelv Båtforening. Om sommeren kan man også få seg en matbit ved brygga, men det er heller ikke langt å gå til nærmeste butikk. Fine sanitæranlegg er gjennomgående ...
Moelv: Per Prestkværn og Dag Cappelen styrer og steller med båtfolket i Mjøsa.
maihaugen_med_st_hans_ba_l_5881
Veikrysset: Ikke visste vi at Ole Evenrud hadde fått sin egen plass i Hunndalen like utenfor Gjøvik sentrum. For alle som kjenner historien til denne norsk-amerikanske motorlegenden (mannen bak Evinrude-motoren), var det nesten som å komme til det ...
Sommerskolen: På sommerskolen på Kapp like utenfor Gjøvik finnes det ikke skoleleie unger. Her har Redningsselskapet og Kulturskolen gått sammen om to ukers undervisning hvor alt handler om båt og sjøvett.
Stolt student: 10 år gamle Marius Dahl Gunnarsrud fra Skreia deltar på sommerskolen for andre året på rad. I år har han og pappaen blitt stolte eiere av en 13 fots Pioner med Honda 9,8 hk.
Full fart på Mjøsa: Redningsselskapet og Kulturskolen driver skole i båt og sjøvett.
Bruker vest: Det gjelder å finne riktig størrelse. Redningsselskapet har hele tidsen fokus på sjøvett, og bruk av vest er en av fanesakene til selskapet.
St_Hans_fest_pa_Maihaugen_5884
Somerskolen_pa_Kapp_med_skoyte_og_tube_5918
Hekshus_med_Helgoya_bak_5890
Skilbadner_med_vidvinkel_5900

Mjøsa: Der brennevin & båter hører sammen

Alt liv rundt Mjøsa har vært avhengig av båtlivet på innsjøen. Før broene var båten fremkomstmiddelet når folk reiste rundt til hverandre, eller drev handel inn mot byene langs innsjøen. I gamle dager transporterte man potet- og kornsprit ut av bygdene og fikk salt tilbake. Vi la ut fra Eidsvoll en regntung forsommer dag i fjor for å finne båtfolket på Mjøsa. Vi fant mange, men ingen i en sprukken holk.

Publisert Sist oppdatert

Etter noen dager på kryss og tvers på Mjøsa sitter vi igjen med inntrykket av at dette er et båteldorado, og at havnene drives særdeles godt, men at det finnes flere flotte båter enn aktive båtbrukere. For store og flotte båter er det fullt av på Mjøsa, og en som har veldig peiling på dette, er rektor Per Inge Høiberg, som også sitter i styret for de maritime Mjøssamlingene på Minne, rett under Minnesundbrua. Han mener at en av årsakene til at det er så mange tusen fritidsbåter på Mjøsa, har noe med tradisjoner å gjøre. Fra gammelt av var man avhengig av båten på en annen måte enn i dag, men det å ha muligheten til å bruke Mjøsa som vannvei stikker dypt hos Mjøs-folket.

– Alt handler egentlig om båter og båtliv på Mjøsa. Det er sånn bygdene og byene rundt denne store flotte innsjøen har kommunisert og drevet handel til alle tider. I gamle dager transporterte man brennevin, poteter og korn ut fra bygdene rundt Mjøsa. Så fikk vi salt tilbake, for det hadde vi lite av, sier Høiberg.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER