Mjøsa: Der brennevin & båter hører sammen
Alt liv rundt Mjøsa har vært avhengig av båtlivet på innsjøen. Før broene var båten fremkomstmiddelet når folk reiste rundt til hverandre, eller drev handel inn mot byene langs innsjøen. I gamle dager transporterte man potet- og kornsprit ut av bygdene og fikk salt tilbake. Vi la ut fra Eidsvoll en regntung forsommer dag i fjor for å finne båtfolket på Mjøsa. Vi fant mange, men ingen i en sprukken holk.
Etter noen dager på kryss og tvers på Mjøsa sitter vi igjen med inntrykket av at dette er et båteldorado, og at havnene drives særdeles godt, men at det finnes flere flotte båter enn aktive båtbrukere. For store og flotte båter er det fullt av på Mjøsa, og en som har veldig peiling på dette, er rektor Per Inge Høiberg, som også sitter i styret for de maritime Mjøssamlingene på Minne, rett under Minnesundbrua. Han mener at en av årsakene til at det er så mange tusen fritidsbåter på Mjøsa, har noe med tradisjoner å gjøre. Fra gammelt av var man avhengig av båten på en annen måte enn i dag, men det å ha muligheten til å bruke Mjøsa som vannvei stikker dypt hos Mjøs-folket.
– Alt handler egentlig om båter og båtliv på Mjøsa. Det er sånn bygdene og byene rundt denne store flotte innsjøen har kommunisert og drevet handel til alle tider. I gamle dager transporterte man brennevin, poteter og korn ut fra bygdene rundt Mjøsa. Så fikk vi salt tilbake, for det hadde vi lite av, sier Høiberg.
Gullabonnement
Blad og digital
949,-
pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner
BESTILL HER