Logg-blogg: Skipper Arnulfs egen reisedagbok!
Logg-blogg: Skipper Arnulfs egen reisedagbok!
Logg-blogg: Skipper Arnulfs egen reisedagbok!
Logg-blogg: Skipper Arnulfs egen reisedagbok!

Logg-blogg: Skipper Arnulfs egen reisedagbok!

Arnulf Wibe er 49 år gammel, og nå er han i ferd med å gjennomføre en drøm. I et halvt år skal han reise langs norskekysten med sin Dolphin 40. Og best av alt, Arnulf deler loggen sin med Båtliv! Velkommen til en ekte logg-blogg!

Publisert Sist oppdatert

Arnfinn har tre voksne sønner. Han offiserstudannet i Forsvaret hvor han har jobbet i 24 år. De siste fem årene har han arbeidet i Statens vegvesen, som nå har gitt ham permisjon et halvt år for at han skal kunne oppfylle drømmen om langtur på sjøen. – Jeg hadde først store planer om å seile til Middelhavet, men er blitt mer og mer glad i eget land og klima. Derfor Norskekysten, sier skipper Arnulf, som også vil dele sine erfaringer med Båtliv. Med jevne mellomrom vil vi derfor publisere Arnulfs reisedagbok – en logg der skipper Arnulf med egne ord beskriver reisen og opplevelser underveis. For som han selv sier, «Målet med turen er å være underveis»!

Her kommer første del av Arnulf logg:

REISEDAGBOK:

”Norskekysten med Dolphin 2006”

VHF kallesignal LK 6714

Start 12.04.2006

Fra båten og skipperns hjemsted: Oslo/Bestumkilen, Maritim båtforening.

Skipper: Arnulf

VHF kallesignal LK 6714 (via tlf 120)

Oslo – Kristiansand

12.– 20. april

----- Onsdag 12. april ---------- Strekning: Oslo – Vallø (45 nm) Idar på avskjedsvisitt i havna kl 1100. Lars mønstret på 1230.Avreise i overskyet vær, lett regn. Alt fungerer bra, untatt oljeavdamping som blir liggende i motorrommet (omkonstruert slangeutløp 13/3). Drøbak kl 1600. Skodde og moderat motvind. Møtte Stena Saga på kryssende kurs i skodda. 2 1/2 minutter fra den dukket fram i skodda og vi fikk justert kursen, til vi passerte den ! Deretter skrudde vi på radaren. Skodda tett som graut, men ingen navigasjonsproblemer med alle den instrumenteringen som finnes på Doffen ! Vi traff rett på det smale innløpet til Vallø. Der ventet ”bulkegjengen” som ble traktert med ankerdram. Deretter koselig middag avec på ”Redningen”.

----- Torsdag 13. april ---------- Strekning: Vallø – Tønsberg (3 nm) Mye vind, regn og skodde. Lunt inne i Tønsberg, men vi kommer ikke lenger enn til brua. Den åpner ikke på helge-og høytidsdager utenom sesongen (før 15. april). Ligger på gjestebrugge rett øst for brua. Ikke vann og strøm, men prisen er kun kr 15 pr døgn (parkeringsautomat). Gikk tur opp på Slottsfjellet og kikket dermed på Tønsbergfjorden sørover. Den er fyllt med is med en dårlig råk. Utrolig, så seint på året ! Må derfor ligger der vi er, selv om planen var å komme seg helt inn til gjestebrygga mitt i sentrum.

----- Fredag 14. april ---------- Strekning: Nøtterøy rundt (23 nm) Beskrivelser og refleksjoner: Lars og undertegnede dro på jolletur gjennom byen og ut Vestfjd/Tønsbergfjd fro å sjekke råka. Det satt en propp på et par km mellom byen og Melsomvik, og en del flytende isbaks. Fin tur og pent vær. Andreas W (eldste sønn) mønstrer på kl 1400. Tur med Doffen rundt Nøtterøy. Fylte vann i Vrengen, hvor stasjonen egentlig ikke var åpen. Turte ikke fylle ”gammel” diesel. Eiern var en engasjert og frittalende person, veldig serviceminded ! Mye flytende isflak.Isbryting gjennom mye isbaks v Melsomvik tok noe av malingen på skutesida. Årets første i gjestehavna på denne siden. Ingen betjening av havna. "Innbrudd" i strømskapet. Fattern inviterte Andreas til middag på tapas-restaurant og diverse på ”Havariet”.

----- Lørdag 15. april ---------- Strekning: Hvile-/kosedag

----- Søndag 16. april ---------- Strekning: Tønsberg - Jomfruland (43 nm) Avreise 1030. Overskyet og duskregn.Insbryting gjennom baks v Kalnes. Tønsberg tønne kl 1230. Indre led til Stavern. Ank 1430. Bunkret 340 liter diesel. Pris kr 9,11 for avgiftsfri !!! (3 kroner over "normalen") Forbruk siden forrige fylling: 7 liter pr time. Byttet dieselfilter fordi jeg mente å se noe rart i filterglasset (dieseldyr ?) Ville videre rundt Rakke og Tvistein pga dårlig værmelding for neste dag (viste seg å være en bra vurdering). Fikk raskt fusk i motoren og snudde tilbake til havn. Sjekket filteret og fant at det antagelig trakk falsk luft/var utett. Fikset det, belastningstestet motoren, og startet på nytt kl 1700. Overskyet, regn, laber bris som øket på underveis. Utenfor Langesundsfjd røyk david-tauet som holdt den tyngste delen av jolle oppe. Pga annen tjoring la jolla seg delvis på badeplattformen. Stanset i ganske grov sjø og sparket jolla forsiktig uti festet til den andre daviden. Jeg fikk noen slag og kuttskader i denne litt risky operasjonen. Ugunstig slep pga kort tau og motor som stakk ned. Redusert fart. Ankomst Fyrhavna på Jomfruland kl 1945. Litt sliten skipper, men i perlehumør. Alt ordner seg ! Bryggene var bare delvis utlagt for sesongen. Strømmen fungerte, men ikke vannet. Ingen innkreving av havneavgift. Vinden øker !

----- Mandag 17. april ---------- Værfast. Stiv kuling rett inn Jomfrulandsrenna. Super fottur på en stor del av øya i solskinn. NYDELIG og avslappende ! Vedlikeholdsarbeider resten av dagen (omlegging av kjølevannsfilter til aggregat og montering av nytt dobbelt-filter til drivstoff. Mangler noen deler. Vinden snur på vest og spakner utover kvelden. Justering av fortøyninger pga svak brygge og endret vindretning.

----- Tirsdag 18. april ---------- Strekning: Jomfruland - Arendal (38 nm) Alt for tidlig våken, men kanskje det var den 6. sansen ? Vinden var kun bris, og en tidlig værmelding sa at det skulle bli liten kuling i ettermiddag. Derfor rask avgang. I åpent farvann var det imidlertid 2-3 m bølger. Da husker det, men helt uproblematisk for Doffen ! Passerte Risør 0930. Kort pause uten å legge til. Nydelig sol ! men kaldt.! Lyngør 1030. Praktfullt, men spøkelsesby. Vinden øker, men nå er jeg innaskjærs. Snøen ligger flekkvis fortsatt på øyene ! Ank Arendal 1330. Gjestehavna er ubetjent/gratis. Kjøpte smådel som manglet for ombygging av aggregat. Fungerer som f…

Personer/kontakter: Møter taletrengt og hjelpsom pensjonist som seiler motsatt vei. Han har brukt 3 uker fra Stavanger i liten, nyanskaffet ca 24’ seilbåt. Han kjenner igjen Doffen ettersom han var nabo til Knut Aas, som var båtbyggeren. Kom om bord for å kikke, men var han interessert ? Kanskje ville han mest ha ankerdram ? Det ble en alkoholfri kveld !

----- Onsdag 19. april ---------- Strekning: kose-/hviledag i Arendal Beskrivelser og refleksjoner: Lang fottur i Arendalsområdet for å finne noen som solgte Alron (dieseltilsetting/-forbedring). Først 4 bensinstasjoner, hvor ingen engang forsto hva jeg spurte om. Deretter fagbutikker. Fant det tilslutt. Min selvangivelse har ikke dukket opp noe sted. Bror Thomas i E-tjenesten er satt på saken ! Hårklipp i byen. Tur på byen. Koselig pub/spisested: ”Madam Reiersen” like v Pollen. Relativt lite folk, men levende musikk m ungarsk par, bosatt i Odda, mannen var dirigent i skolekorpset der ! De var dyktige ! 3 personer fra Rikskonsertene satte seg ned v meg. En av dem, Mokky Ryen (kjent sangerinne bla a sett på TV) ble trigget av de dyktige ungarerne og litt GT, og ble med dem på ”jamming” resten av kvelden (til 0200!). Det ble kjempestemning blant de få som var der. Veldig moro !

Personer/kontakter: Pensjonisten i nabobåten reiste videre østover om ettermiddagen i medvind, men ville motre med sin 4 hesters påhenger og ikke heise seil. Skulle helt til Lyngør.

----- Torsdag 20. april ---------- Strekning: Arendal - Kristiansand (40 nm) Det meste av turen foregikk i en nydelig vårsol. 13 grader i lufta på sjøen= skikkelig vårdag. Vinden startet som laber bris, men økte på etter hvert som sola tapte seg litt. Første gang på turen at jeg sitter mye og styrer oppe fra brua.

Passerte Grimstad kl 1330. Meldte til Tjøme radio om en flytestake som lå flat på vannet. Lillesand kl 1430. Middagspause på svai. Oppdaget da at ankervinsjen var deffekt. Kikket på kabler og husket plutselig på den kabelen som skipselektrikern ikke koplet på fordi han ikke kjente kilden. Nå viste det seg at den burde vært påkoplet ! Tung jobb å hive ankeret for hånden fra 20 meters dyp. Ryggverk ! Blindleia var flott, men fikk ikke kost meg så mye fordi den krever full konsentrasjon om å styre båten i det svært trange farvannet, og kartplotteren falt stadig ut (viste seg å være en irret kabel). Kristiansand ank 1845. Gjestehavna ikke klargjort, og ingen strøm å få.

----- Fredag 21. april ---------- Strekning: Vedlikeholdsarbeider i Kristiansand Beskrivelser og refleksjoner: Supert vårvær, sol og varmt (13-14 grader) Mottat ”poste restante”. Brevskriving. Reparasjoner. Kristiansand hadde ”kulturnatt 2006”, et kjempeflott arrangenment 20-30 steder med bl.a. utrolig mange konserter. Seint om bord, og med øresus etter den siste konserten med rock fra 70 åra !

----- Lørdag 22. april ---------- Strekning: Kosedag Beskrivelser og refleksjoner: Like fint vær som fredag. Tur i byen. Oppdaget liten ”by-lomme” nede v brua over til Odderøya. Flotte ute- og innerestauranter i maritimt miljø. Fiskemarked. Utenfor Odderøya ble dagens middag fisket.

Kristiansand - Stavanger

23. - 27 april

----- Søndag 23. april ---------- Strekning: Kristiansand - Mandal (27 nm) Møtte lett regn og etter hvert veldig tjukk skodde i relativt trange farvann etter Ny Hellesund (en skikkelig perle). Ikke noe problem med kartplotter og radar som fungere godt. (Trengs litt trening for å bruke/utnytte radaren skikkelig). Mandal gjestehavn var første stedet hvor det ble avkrevd havneavgift (kr 100 + 30 for strøm) gjennom parkeringsautomat. Regnvær og litt skodde. Nattefrost !

----- Mandag 24. april ----------

Strekning: Mandal – Rasvåg på Hidra (46 nm) 0845-1500 46 Nm

Avreise i nydelig sol og stille, men is på brygga. Koser meg på broa, med votter og lue ! Passerer Lindesnes 1045 i lett bris. Veldig mange fiskere å se – særlig mange fritidsfiskere i små båter langt utpå havet. Kjørte gjennom Korshamn – en liten pærle rett NV av Lindesnes, bl a med et stort turistsenter/rorbuutleie. Planen var å stoppe/overnatte i Loshamn, rett utenfor Farsund, men været/vinden/bølgene var så gunstige at jeg tok neste etappe i samme slengen – Lista. Ikke mer enn kommet ut i havet (er så langgrunt/stygt farvann at man må en halv times kjøring rett ut før man kan legge kursen parallellt med land) før jeg kjørte inn i en graut-tjukk tåke. Det var ikke lett å se at det var slike forhold før man var inne i det ! En fritidsfisker i liten, åpen båt hadde forvillet seg inn i grauten. Han hørte tydeligvis motoren min, for han tok redskapen febrilsk opp av sjøen og satt full gass vekk fra min kurs – ganske så nært meg. Kl 1330 – rett av Lista fyr, men her måtte det rundes inn mot Hidra i en stor sving. Nesten vindstille, men bølgehøyden var opptil 4 meter - høyere enn broa til Doffen ! Kl 1500 la jeg til på Rasvåg offentlige kai (Rasvåg er en idyllisk perle i en for øvrig gold/kald/vill natur – meget trangt og idyllisk, spesielt i solskinnet som kom samtidig med meg). Samtidig dukket det opp en jolle – det var Bodil, som bor her, men som ofte besøker Jens Henrik på Maritim/Bestumkilen ! Doffen ble gjenkjent med en gang jeg kom inn sundet. Spes kjente hun igjen den karakteristiske gule kajakken. Hun inviterer meg til å ligge ved hennes private brygge. Snilt gjort !

----- Tirsdag 25. april ---------- Strekning: Hviledag/værfast i Rasvåg Kuling på havet og regn/skodde. Bodil tar meg med på sightseeing med bil, øya rundt. En fantastisk pen øy med koselig bebyggelse. Mye fraflyttet, oppkjøpt som fritidsboliger. Kun ca 500 innbyggere igjen på øya. Forsøk på ny tetting av varmtvannstank, men fortsatt liten lekkasje. Tur til butikken med jolla. Spesielle steder/geografi: Kirkeshamn og Rasvåg er særdeles spesielle. Begyggelsen i Rasvåg klorer seg fast i fjellveggene. Den mest utfordrende tomta var det Bodil og mannen (avdød fisker) som bebygget for 40 år siden !

----- Onsdag 26. april ---------- Strekning: Rasvåg/Hidra – Egersund (29 nm) Overskyet, bris (økende), skodde hele turen. Kl 0900 var vi utenfor Siregrunnen, som gir store bølger fra minst to kanter. Sjøen var mest komfortabel utenfor 300 meters dybdekoten. Oppdaget stort fartøy på kryssende kurs, med radaren. Den passerte 0,75 Nm foran uten at jeg så den fysisk. Inn mot Egerøya/Sørgapet, innenfor kl 1145. Fyllte 210 l diesel på Shell, som kostet kun kr 6,00 pr liter !!! (= 6 l/t) (0,15 l motorolje/t) 48 fots Halberg-Rasser (?) seilbåt (5-6 mill ?) kom på et underlig vis inn i havna. Viser seg å være en trønder (m kone og spebarn! som har kjøpt sin første seilbåt, hentet den i Sverige og seilte den til Egersund. Fortalte han nå var så lei av alle feilene, at han neste dag ville ta med familien og reise hjem til Trondheim med FLY. Byens befolkning valfartet brygga for å se på den flotte båten. Bl a pratet jeg lenge med en piperøykende eldre kar, som lignet en "prototyp" på brygge-gubben. Han viste seg å være eier av flere fabrikkbygningene langs sjøen i Egersundet. Han hadde tidligere vært trålskipper og fortalte mye interessant om havet utenfor ! Var også selv eier av en Halberg Rasser, samme størrelse, men 20 år gammel. Skrøyt mye av båten. Spesielle steder/geografi: Biblioteket i Egersund var stengt, men slapp meg likevel inn for å ordne nytt telefonoppsett via internett (pga skifte av abonnement til Tele2) En utrolig flott service !!!

----- Torsdag 27. april ---------- Strekning: Egersund – Stavanger (52 nm) Ut "nordgapet" kl 0930. Lettskyet, NV bris. Kl 1030 vindstille, bølgehøyde 1-3 m fra "bare" to kanter. Sterk med-strøm gir 8,5 knop på 1800 omdreininger (normal). Kurs bare 2-3 Nm fra land. (Skippern i går kveld sa at det ikke var noe vits i å gå så langt ut. Nok med 60-80 meters dyp.) Passerte Obrestad kl 1130. "Stuegølv"/vindstille og sol ! Passerte lykta utenfor Jærens rev kl 1230, og umiddelbart øker bølgene voldsomt. Varer inn til Feistein fyr - ¾ time. Strømmen skifter-kommer i mot, og farte reduseres med 2 knop. Tananger passeres 1400. Legger til kl 1600 i gjestehavna i Vågen/Stavanger. Kr 160 pr døgn inkl strøm, på automat. (uten strøm: 90,-) Personer/kontakter: Ble praiet av ung jente som spurte om jeg kunne "redde" moren hennes. Hun var satt av fra en båt på en flytebrygge i Vågen som ikke var landfast ! Jeg låret jolla og "flyttet" en sliten dame til land. Hun mente at jeg måtte være Jesus, noe jeg etter nøye vurdering benektet ! Kommentarene satt løst i Vågen etter dette ! (mange uterestauranter)

Rogaland 28. april -

----- Fredag 28. april ---------- Strekning: Hviledag i Stavanger Sein pubrunde på byen, gjorde fredagen til en kort dag. Sterk kuling på havet. Mange båter trekker inn i gjestehavna for helga. Nytt forsøk på å tette tank-lekkasje, uten hell. To sunnmøringer i nabobåt, nettopp kjøpt og kjørt fra Oslo "MayBee" - Petter og Jostein. Invitert innom til Petter i Ullsteinvik.

----- Lørdag 29. april ---------- Strekning: Stavanger - Lysefjorden/Vika (20 nm) Mye bråk om kvelden og hele natta i Vågen. (Russen samt fotballsupportere Viking-Start neste dag.)Urolig med ungdommer som fortøyde utenpå Doffen. Ikke en natt til her ! Seriøst tetteforsøk av tanken med 2-kompnenet epoxy lim og fibertape. Ikke bruke vanntaneken på et døgn. Gleder meg til å dusje ! Avreise i nydelig vær, men sterke fallvinder fra fjellene. Lysefjorden er både litt voldsom og ganske nydelig. Sterke fallvinder hele tiden. Ankrer i Vika, en idyllisk bukt. Planer om å bruke jolla til Prekestolen, men vanskelig pga vindkastene.

----- Søndag 30. april ---------- Strekning: Lysefjorden/Prekestolen - Skjernøyene (25 nm) En fantastisk idyllisk natt i Vika ! Vinstille og 15 grader kl 0130 (var oppe da og nøt det hele et kvarters tid !) Om morgenen var det lettskyet og en økende kraftig østlig vind. Den skapte fallvinder som ga voldomme kast, spes i Lysefjorden, men også lenger ut. Et stykke inn til Prekestolen, men det var vært å seile inn dit. Spes å se den nedenfra når man vet hvordan den ser ut der ca 600 m oppe. Vinden øker til stiv kuling utover ettermiddagen og kursen går mot Sjernarøyene. Prøver først Helgøysund, men den var oppskrytt i Sjøatlaset. Deretter over til Aubøsund. Penere der, og enkelt å legge seg på svai. Vinden var så sterk i kastene at jeg ikke ville prøve en hasardiøs tillegging til en liten kai. Vanntanken er nå tett, og det ble DUSJ i dag ! Kveldstur på 8-10 km rundt hele Bjergøy ! Etter spaserturen treffer jeg to lokale bønder/kompiser i en sølete veikanten ved en traktor og et bilvrak. En av dem var allerede godt i gang med å feire 1. mai. Han villle vise meg (selge meg?) bilen sin som han mener er veldig eksklusiv, selv om den er skikkelig bulket og brun av rust. Kompisen mente bulkingen hadde sjedd under en "feiring" sist vinter. Nå setter eiern seg inn bak rattet, starter opp og ruser motoren, iført filttøfler og inneklær (dette foregår flere hundre meter fra gården hans). Jeg finner da tiden moden for å fortelle at jeg jobber i Statens vegvesen. Reaksjonen var umiddelbar og sterk ! Den slitne karen ble resolutt dratt ut av bilen, dyttet opp i traktorskuffa til kompisen og kjørt hjem.

----- Mandag 1. mai ---------- Strekning: Audøsund - Eidsund på øya Ombo (6 nm) Tømmer vannutskiller med litt vann og grums/dieseldyr (?). Trekker til lekk slange på aggregat. Lufter og prøve-starter motoren for evt å kunne evakuere raskt. Sterke vindkast bare øker, og ankeret gir seg. Siger mot en holme. Huritig avgang går greit, untatt for eieren av kabel eller lignende på bunnen, som var uskiltet og umerket i kartet. Den ble revet i stykker med ankeret når jeg dreiv av. Får ikke akkurat sympati med kabeleieren når vinden uler, styrefart må oppnås på sekunder og adrenalinet er på topp ! En times sprut over til Ombo og bukta med fergestedet Eidsund. Her var det pent, men vindkast her også. Ankrer der det er mest søle/mudderbunn, og det holder gjennom sterket økende kast ! Leser, fisker og soler meg i vindkastene på dekk resten av dagen. Ligger litt på ank om natta pga vedvarende kastevind.

----- Tirsdag 2. mai ---------- Strekning: Ombo - Skudeneshavn/Karmøy (22 nm) Vinden hadde spaknet noe. Startet med frisk bris fra SØ. To timer med sterk motstrøm, men sol og ganske deilig. Men hvor lenge var Adam i paradis ? Ved Arsvågen økte vinden til kuling, og sjøen kom både fra SØ og SV. Litt etter ute i Karmøysundet. Der kom strømmen fra N og dermed var det skikkelig jævli sjø. Utenfor innseilingen til Skudenes var bølgene 5 m høye og jeg havnet plutselig på en topp av to møtende bølger (interferens). Da flyttet absolutt alt løst seg om bord ! (De store tingene er heldigvis alltid tjoret). Inne i havna var det rolig. Fyllte 180 l bunkers. Flotte gjestebrygger helt innerst i havna. Får vasket klær for første gang ! Spesielt: Møter/ligger ved siden av en ung mann som startet sin 40 måneders jordomseiling i en 22 fots Leisure seilbåt (1976 mod)! Er fra Koppervik- og reiste i går !

----- Onsdag 3. mai ---------- Strekning: værfast i Skudeneshavn En nydelig "landsby" som virkelig har lagt til rette for båtturister. Verste innseiling, men flotteste havn hittil !