Middelalderbåt kan forsinke tunnelarbeidet

Det er mulig at anleggsmaskinene til Statens vegvesen må belage seg på en pause. Årsaken er nylige funn av restene etter en middelalderbåt på Sørenga.

Publisert Sist oppdatert

Det ble tidligere i vår oppdaget flere trestykker som anleggsmaskinene hadde gravd opp. Disse stammer fra en gammel båt, mener Petter B Moluag, arkeolog og forskningssjef ved Norsk institutt for kulturminneforskning.

Til nå er rundt hundre båtrester er sikret, enkelte av dem er meterlange stykker av skroget, skriver Aftenposten 10.mai. Ifølge Molaug kan restene være fra 1500 eller 1600-tallet.

Eksperter fra Vikingskipmuseet har sett på trestykkene, og mener at alt stammet fra en og samme historiske båt. Den kan være 12-15, kanskje 18 meter lang.

Neste måned begynner arkeologene å bore i området for å finne ut hvor dypt resten av båten ligger rundt der anleggsmaskinen gravde en slissevegg for E18-tunnelen. Delene som allerede er funnet, skal sendes til Danmark for datering. Hvis de lokaliserer skipsvraket, må senketunnelen vike for en omfattende arkeologisk utgravning.

Hvis det er noe mer der, blir det utgravning i juli eller august. Da må anleggsmaskinene pent vike. Først må likevel funnområdet sikres, noe som vil ta ca en måned i følge arkeologene fra Norsk institutt fir kulturminneforskning.

For Statens vegvesen er båtrestefunnet og den mulige forsinkelsen dette vil medføre ikke noe problem.

–Vi er helt på det rene med at funnene skal ivaretas, forsikrer informasjonsrådgiver Kjell Solem i Statens vegvesen, som betaler 40 millioner kroner for de arkeologiske vaktbikkjene i Bjørvika. I tillegg er det satt av 25 millioner til opptak og konservering.