Alden - Den norske hest.
Motorvedlikehold må til.
Hardbakke i Solund.
Solund.
Tidlig båtturist på Bulandet.
Skipper Arnulf Wibe ved rekka.

Skipper Arnulfs logg-blogg III: Fra Bergen til Bulandet

Velkommen til skipper Arnulf Wibe reisedagbok fra hans halvårige tur langs norskekysten i sin Dolphin ved navn «Doffen». I denne tredje blogg-loggen fra skipper Arnulf går ferden fra et 17. mai-stemt Bergen til Bulandet i Sogn.

Publisert Sist oppdatert

----- Tirsdag 16. mai ----------

Strekning:  Lerøy - Bergen (15 nm)

Sol og vindstille. Sein avreise fordi det var deilig å kle av seg i den lune bukta. Kunne se alle detaljer på bunnen 10 meter under båten. Det var moro å fiske småsei under båten når jeg så alle detaljer ! Mye motstrøm inn mot Bergen. Vågen var allerede full av båter som hadde lagt til for å feire 17. mai, og fullere skulle det bli. Etter en forhaling klarte jeg å komme meg inn som nr 2 fra bryggekanten, og det var perfekt. Unngikk da "fylla" som ravet langs bryggekanten, og slapp 110 meter hekkeløp over båtrekker. Etter hvert ble det nemlig 7 båter utenpå hverandre innover hele Vågen. Utenpå Doffen kom Robert fra Shetland. En veldig hyggelig norgesvenn som krysser havet minst en gang pr år for å møte venner og oppleve norskekysten. Han "elsker" Bergen og Ålesund. Jeg møtte han med en øl, og siden var det ikke måte på hvor mye han ville spandere tilbake ! Pub runde på kvelden, på skikkelig sjømannsvis !

----- Onsdag 17. mai ----------

Strekning:  17. mai i Bergen

Jeg synes opptoget i Bergen var helt spesielt i forhold til det jeg kjenner fra andre steder i landet. Mye artig å se, i to og en halv time ! Særlig buekorpsene fasinerer en gammel korpsmann. Men det var noe som manglet. De ropte ikke HURRA !

----- Torsdag 18. mai ----------

Strekning:  Bergen

Shopping og rengjøring av skuta innvendig, klar for første mannskap om bord. Skipslege og matros Andreas mønstrer på om kvelden. Middag på Madam Felle.

Sogn

----- Fredag 19. mai ----------

Strekning:  Bergen - Nappsundvågen på Mjømna (35 nm)

Bagasjen til Skipslegen var kommet bort ifm flyturen kvelden før. Vi ventet utålmodig på å få den tilkjørt for å komme av gårde. Det tok sin tid og gikk aldeles ikke av seg selv. Det krevde mange telefoner for å få vite hva som sjedde ! Avreise i regnbyger, men det hindret oss ikke i å sitte på broa og nyte naturen gjennom alle de trange sund og fjordene på vei indre lei nordover. Landskapet blir mer og mer karrig, og nord for Mongstad er det goldt. Nappsundvågen på Mjømna er en stor og godt skjermet bukt med kun den golde naturen og beskue. Vi legger oss på svai. Endelig ble det ankerdrammer ! (drikkes aldri når skippern er alene). Og endelig ble det dusj i varmt vann (ettersom oppvarmingen kun er basert på oppvarming fra motorens kjølevann).

Aggregatet fusker/kveles og jeg bytter drivstoffilter, men finner ingen klar årsak. Får ikke start før jeg sjekker kjølevannet hele veien og til slutt lar det sprute ut av uløpsslangen og ned i kjølsvinnet. Plutselig er det i gang igjen !?

----- Lørdag 20. mai ----------

Strekning:  Nappsundvågen - Sula - Steinsundøya (18 nm)

En dag spekket med opplevelser ! Avreise fra Mjømna-øya først kl 1200 grunnet stort søvnbehov fra kvelden før. Lett regn, varmt, ingen vind, og ytre Sula var badet i sol ! Kurs inn indre Steinsundet som allerede fra starten viste fram små perler av vegetasjon og begyggelse. Broa over sundet framsto også som en perle for en Vegvesen-ansatt. Hardbakke, som er senteret i Solund kommune, framsto med en idyllisk og rolig havn (kåret til en topp-havn siste året av ….) Ja, det var den ! Kom raskt i hyggelig prat med mann på kaia som bodde (helårs) i en seilbåt, men betjente alle de tre kommunale båtene som han lå sammen med på kaia - legebåten, skolebåten og turistbåten. Trengte strøm noen minutter og fant en opptatt, privat kontakt som jeg tyv-lånte. Det viste seg at den gikk helt bort til den hyggelige skippern i seilbåten, og støvsugern hans sluttet plutselig å fungere. Han kom bort og fant selvsagt årsaken. PINLIG ! men……han lurte på om han kunne få lov til å flytte mitt støpsel over til en annen privat kontakt. Snakk om toleranse og gjestfrihet ! Etter en nydelig camembert-lunsj laget av superkokken Andreas, kjørte vi videre nordover sundet. Vi ser en utrolig gold og vill natur ispedd nydelige grønne lunger. Seiler inn en fjord på nordsiden av Steinsundøya. Finner en vik med en gammel brygge hvor vi kaster anker. Etter den obligatoriske ankerdrammen, som kun inntas når det er besøkende om bord, gikk vi i land for å utforske hva som lå bak brygga. Og hva fant vi ? ….et eventyr, badet i kveldssol ! Et fraflyttet område av eldgamle oppbygde kjerrreveier, naust - et av dem med 6 færinger som var mer enn 100 år gamle og fullt utrustede med master etc. En av båtene var minst 25 fot, slank, med nydelig stavn, mast og seil sammenrullet nedlagt i båten, og styrebord akter. Vi fikk hakeslepp. Noe så nydelig ser man kun i museer, men her lå de i et åpent naust med bare hegre, ørn,  hjort, sel, oter og nise som nærmeste naboer.  Etter en lang stund med stille nytelse, gikk vi rundt et nes, til Stokkevåg, og finner en gammel boplass med hus som ser nesten bebode ut - og det var den ! Høyt oppe i fjellsiden sitter et par med kveldskaffen. Det er så stille at vi hører dem koseprate langt deroppe. Vi beundrer det vi ser på en "ydmyk" avstand. De kommer ned og vi får kontakt - med slektstedets eiere i ca 13 generasjoner (fra ca år 1600), Irmelin L og Johs Stokkevåg (bor i Bergen, men oppholder seg svært mye her vår, sommer og høst). De uttrykker stor glede over besøk, og vi to som er veldig nysjerrige føler at vi her kommet til himmelen ! Først får vi orientering om stedets historie, deretter omvinsning i huset som de nå pusser opp invendig. Utvendig så det flott ut ! Tidligere år har gått med til å kutte ned en "jungel" av en sort plantede canadiske grantrær, som vokser alt for raskt. Johs beskriver levende hvordan denne tresorten ble plantet med entusiasme av hans far mens hans mor prøvde å drepe den altfor raskt voksende jungelen. Det falt i hans lodd å få blodslitet med å hugge ned særdeles mange mistilpassede trær for å få lys/sol rundt boplassen. Det ble visning av barskapet, som var malt og datert 1863. Der sto det jammen en god whisky som ble servert med hilsenen "sjå i taket" ! Vegger var prydet med bilder av kongefamilien, religiøse figurer og sigøynerpiken. Bestefar, som også hang på veggen, hadde en gang blitt skikkelig rik på bare ett kast etter sild. Det var enorme mengder med fisk ! (Nå er det svart hav) For øvrig var nylig en oter observert i bukta, svømmende rolig på ryggen mens den knuste et måltid med skjell på magen !

----- Søndag 21. mai ----------

Strekning:  Steinsundøya(Solund) - Rysjedalsvika - Hardbakke(Solund) (45 nm)

Andreas skal hjem. Det blåser mer - frisk bris - og vi tar korteste vei inn Sognesjøen på sørsiden av Sula. Vi får slingring for første gang på lenge.  Ankommer i god tid før hurtigbåten som skal til Bergen. Avskjedskaffe på Doffen. Det er en fantastisk kokk som mønstrer av, og skal hjem til sin fastlegepraksis ! (Kokkelauget har åpenbart gått glipp av et opplagt medlem). Jeg returnerer tilbake til Sula, men nå er det blåst opp til kuling og jeg velger den litt lengre men mer skjermede veien rund nordsiden av Sollund området. Legger til i den fantastisk flotte gjestehavna på Hardbakke, Solunds pene kommunesenter. Her vil jeg bli en stund.

Klesvask og båttpuss.

----- Mandag 22. mai ----------

Strekning:  Hardbakke (Solund)

Lesing, vedlikehold og vask i dag. Grisevær - plaskregn og kuling ! Kjøp av en lokalhistorie bok på kommunehuset.

----- Tirsdag 23. mai ----------

Stakk innom kommunehuset for å låne PC m internett. Åtte år gammelt datautstyr gjør en aktiv databruker smårar, men da var det desto bedre å komme i prat med de fantastisk hjelpsomme og hyggelige menneskene som jobbet der. Gøsta inviterte til og med inn på sitt kontor for en prat om båt og kommunale planer. Gikk deretter tur opp på Ravnenipa hvor utsikten er fantastisk. Det var fint vær i dag (men kaldt) så jeg kunne se vestover til Grip fyr, nordover til Den norske hesten (Alden) og langt sør for Sognehavet. Rakk også en kajakktur i nærområdet, men ettersom det var første tur i år var ikke den gode, avslappede følelsen helt på plass, og dermed ville jeg ikke utfordre de ganske kraftige kastevindene i sundene så lenge. Jeg har en nabo-seilbåt med motorproblemer. Et eldre Bergens-ektepar som kjøpte båt for første gang i fjor (Albin 26) fikk ikke start på motoren, og Svein har mekket i to dager - ganske fortvilet. Jeg har bistått med råd så godt jeg har kunnet, og noe har funket for i kveld brummet det igjen i motoren.

----- Onsdag 24. mai ----------

Strekning: Hardbakke - Bulandet (landets vestligste øygruppe) (15 nm)

Fylte diesel før avreise. Regnskapet så langt på turen viser at Doffens 6 sylindrede, 6 ½ liters, Perkins motor på 117 HK, som har en historie fra 1982, hovedsakelig som generator på en ferge fra Hammerfest, spesialtilpasset av Knutsen Maskin/Viggo Lund til Doffen i 2005 - er en fantastisk god motor som kun bruker 6,7 liter diesel pr time ! Det er ikke mye for en nesten 20 tonns stålbåt ! Marsjfarten er dog ikke veldig stor. Skippern lytter alltid mer til motoren enn å se på turtelleren. Når den "maler" som best, beveger Doffen seg i ca 7,5 knop. Og denne motoren maler fine lyder bare den får en oljeskvett etter hver tur samt ren diesel . (Den bruker litt motorolje, drøyt 0,1 liter pr time, men forbruket er stabilt).

Avreise i nydelig sol og bris, med det meldte uværet viser seg i det fjerne. Det nærmer seg mye når jeg ankommer Bulandet, landets vestilgste bebodde øygruppe. Her ute i havet er sjøen urolig pga den sterke vinden de siste dagene, men i havna på Nikøy er det rolig. Den beskrevne gjestehavna i Redningsselskapets bok, samt mitt C-map elektroniske sjøkart er ikke gode nok når jeg nærmer meg brygga. Eieren av stedets fiskemottak, Petter Nikøy stormer ut og vinker og roper at jeg ikke må bruke det som for meg viker som naturlig "angrepsvinkel". Jeg bakker raskt ut fra et farlig område, og jeg våger ikke en millimetertilpasset tillegging, med vinden ogi betydelige vindkast. Men Petter peker på en flunka ny gjestebrygge, som passer meg perfekt. Her er også en nydelig servicebygg, og den ligger rett ved butikken. Like etter kommer Petter bort og håndhilser velkommen, gir en orientering om Bulandet og omvisning med smaksprøver fra fiskemottakets spesialprodukter.  Butikkens kafféserverte nydelig middag til en billig penge. Stusset på at alle i kaffeen snakkket svensk. Det viste seg at 12 svensker jobber på stedets fiskefabrikk, sammen med mange andre nasjonaliteter. Havnet også midt oppi de siste forberedelser til årets store havkajakkbegivenhet i landet. Mer enn 100 padlere samles i kveld og morgen tidlig i tre dager for en felles aktivitets lang-helg.

Sykkeltur på øyene ,  omvisning og innføring i "tarefangst" på taretråleren "Sjøalg" som akkurat la til kai, og til slutt kommer Petter ned på kaia for å juge i lag med meg resten av kvelden.

----- Torsdag 25. mai -----

(Himmelspretten)

Strekning:  Bulandet (Nikøy)

Nydelig vær,  lite vind, men kaldt. Kajakktur gjennom de fleste sund på Bulandet, og det er mange ! Plystret på en nysjerrig oter, og den kom ganske nært ! (fikk senere høre at den er en plageånd som lystdreper mye og spiser litt fra mærene, og ærfuglene har den utryddet). Kom i snakk med en av instruktørene fra kajakksamlingen som intenst fortalte meg hvor livsfarlig havkajakkpadling er når utstyret (og det kreves mye) ikke er perfekt og treningen ikke er på topp. Jeg måtte avbryte og padle videre med lite utstyr og -trening, for å beholde selvtilliten. Deretter fisketur med jolla ut til et område som jeg var tipset om. Der beit lyr og pale villig. Stoppet når jeg hadde tre-fire fileterte middager. Kom i hyggelig og interessant prat med enslig kajakkpadler som har drevet med instruksjon mm i surfing i flere år, både i Australia og på Stadt ! Når jeg kom tilbake til Doffen lå Elmar i båten sin og ventet på meg. Elmar og Kjellrun er et par som har bodd på Bulandet i alle år og som ble godt kjent med mor og Per for flere år siden, når de kom hit for å leie rorbu. Ryktet hadde gått fra taretrålern i går om min tilstedeværelse, og Almar som hadde så gode minner fra mor og Per, inviterte meg hjem på kaffe. Det ble både middag og noe attåt, og når jeg ble kjørt tilbake ble "attåten" gjengjeldt sammen med en skikkelig båtmotor-prat på Doffen. Dette var koselig !