Søk i arkivet

Torghatten.
Torghatten.
Lekhamøya.
Lekhamøya.
Leka.
Leka.
Leka gjestehavn.
Leka gjestehavn.
Hørtavær.
Hørtavær.
Helelandskysten.
Helelandskysten.
Helgeland i solnedgang.
Helgeland i solnedgang.
Vennesund.
Vennesund.
Mot Brønnøysund.
Mot Brønnøysund.

Skipper Arnulfs logg-blogg VI: Til Helgeland

I sin sjette rapport fra sin Norgesomseiling med sin «Doffen», beskriver skipper Arnulf Wibe turen fra Trøndelag og opp til Helgeland og Salten. Å få møte Helgelandsskysten i strålende sol er en opplevelse han unner flere!

----- Fredag 16. juni ------
Strekning: Gjæslingan - Rørvik (16 nm)       
    Generatoren sluknet plutselig. Det betyr tid for reparasjon. Fant ikke noen direkte feil, men det ble rensing av filtere, oljesjekk og sjekk av kjølesystem. Lekasje på drivstoff-returslange oppdaget og reparert…..og det startet og duret etterpå like silkemykt som skippern snorker.
Regn og frisk bris. Lite trivelig ute. Det betyr aktiviteter med lesing og redigering av bilder. Jeg tar ca 100 bilder hver dag. Mange slettes, mange lagres bare kronologisk og  de beste redigeres, manipuleres og lagres på flere steder. Og noen få av dem sendes for presentasjon i Båtliv.
Stikker bort i butikken og takker for meg til avtroppende vert Trond og påtroppende vert Sissel L fra Sør-Afrika ! Avreise i regn og "skodda som ligg så lågt at eg ikkje kunne se skankan på måsen" (en beskrivelse av tykk tåke som jeg fikk presentert i Lofoten for noen år siden). Det lokale farvannet akkurat rundt fiskeværet er til å gremmes av for en båt som er så lang og stikker såpass dypt som Doffen . Det er svært mange holmer og skjær, og jeg fikk problemer med navigeringen fordi jeg kjørte så sakte at kartplottern ikke klarte å gi meg eksakt posisjon. Dermed navigerte jeg på sakteste fart framover ved å stå på baugen med fjernstyringen til autopiloten. Ankomst Rørvik etter 2,5 timer. Fylte 290 liter Diesel. Regnestykket sier da at dieselforbruket pr time har økt med drøyt 30%, uten at jeg vet om noen klar årsakt som skulle forårsake dettte. Motoren går jo så fint og ingen av de klassiske årsakene har vist seg tydelig. Dermed er det bare å følge nøye med og gjennom ekskludering se hva jeg sitter igjen med av mulige årsaker.
Rørvik feirer "Hurtigrutas dag" med mange flotte kulturarrangementer silregnet. Jeg drar på blueskonsert ute i telt, men Namdalsmusikerne på senen var  nok mer rockere enn ekte "blå", men artig var det lell !

----- Lørdag 17. juni ------
Strekning: Rørvik       

    Norveg museet, som ligger i akitektonisk praktfulle lokaler over sjøen, og Woxengs samlinger (som bl a drifter Gjæslingan) startet i dag et nytt opplegg med å presentere sine vanskelig tilgjengelige "objekter". Mange historiske bygninger og båtnaust ligger plassert litt spredt rundt i tettstedet. Med stor suksess (synes jeg) hadde de en guide som gjennom rollespill, grosserer Berg for 100 år siden, gjorde en glimrende jobb når vi spaserte gjennom bygningene rund om på stedet. Originalt og smart ! Klær ble vasket, Doffen sin skuteside som vendte mot brygga ble stelt, og den kjære Perkinsmotoren fikk påspandert et fullt motoroljeskift (etter ca 200 timers drift)

----- Søndag 18. juni ------
Strekning: Rørvik - Leka (20 nm)   
   
    Nytt besøk på museum. Denne gangen inne på Norveg. En moderne presentasjon av kystkultur og -historie. Lang spasertur i duskregn. Det lysner utover ettermiddagen og jeg får reiselyst igjen. Tar den enkle turen nordover til Leka, helt nord i Nord-Trøndelag, og finner en flott gjestehavn på Skei. Hyggelige mennesker på kaia formidler raskt mitt hint om ønsket for et bygdemuseumsbesøk, til museumsbestyrern, som også er båtforeningsformannen. Han knakker på Doffen et kvarter senere og lurer på om det passer at han henter meg neste morgen for en omvisning. Snakk om service !
Jeg leser meg inn på detaljer om øya, som er svært unik både når det gjelder svært gammel norsk historie og helt spesiell geologi (øya er en etterlevning/har brukket av fra det amerikanske kontinent og er helt annerledes enn omgivelsene). Jeg gleder meg veldig til i morgen.

----- Mandag 19. juni ------
Strekning:  Leka       

    Inge er en pensjonert sjømannm som hadde mange spennende historier å fortelle. Han hentet meg og viste meg rundt på bygdemuseet. Det var et spennende sted, som ga innsikt i hvordan folk på Leka har hatt det. Jeg blir ganske ydmyk når jeg forstår hvor viktig lokalhistorien er for folks identitet, og hvor mye krefter man er villig til å bruke på å holde historien "vedlike". Deretter tok jeg en sykkeltur rundt øya (30 km), med en avstikker til fots opp til Lekamøya - en spesiell fjellformasjon som framstår veldig tydelig for sjøfarende i leia, og som er det sydligste fjellformassjonen i "sagnet om Helgelandsfjellene" (det neste er Torghatten). Fargen på fjellet på yttersiden av Leka er også helt spesiell. Hulemaleriene i Solemshula var desverre ikke tilgjengelige for enslige omreisende som meg (avlåst). Øya framstår som okerfarget med sine spesielle bergarter. Stedet for ørnerovet ble også beskuet. En myte om jenta som ble grepet av ørna og fraktet opp på en fjellhylle En fysisk umulighet, men en god historie. Kvelden brukte jeg på å juge med lokalbefolkningen på brygga. (Svært mange hadde det med å sveipe nedom brygga med bilen for å se om det var noe nytt å se eller prate med.) Stedets veterinær/mattilsyn/"fugleteller" var sterkt naturinteressert og en kløpper til å fortelle spennende dyrehistorier.  Han slapp ikke fra før kl  0100 !

Helgeland og Salten

----- Tirsdag 20. juni ------
Strekning: Leka - Hørtavær (nedl fiskevær)(12 nm) 
      
    Dagen startet med at jeg gikk den flotte naturstien på Skeineset. Deretter avreise med Doffen i overskyet vær, men ingen vind. Derfor setter jeg kursen rett ut i havet, til Hørtavær - et fraflyttet fiskevær med en utfordrende skjærgård. Der fant jeg en stor og fin bøye å fortøye til. Jeg tok en fisketur med jolla, men forsto etter hvert at stedet er fraflyttet. Fikk ingen fisk som var verdt bryet å filetere ! Aggregatet, som jeg nå trengte for å koke mat, fusket. Reserveaggregatet, som jeg hadde tatt med fra hytta, gjorde nytte for seg.

----- Onsdag 21. juni ------
Strekning:  Hørtavær - Vendesund (18 nm)       
    Skodda var tjukk som graut (fram til kl 1500). Ikke forsvarlig å bevege seg på sjøen. Da ble det god tid til å reparere aggregat. Startet med feilsøking. Først ble dristoffilter sjekket/koplet fra. Deretter full gjennomgang og rens av kjølesystemet, men fortsatt fusking. Da måtte jeg fokuserer nærmere på drivstoffet igjen. Og etter en del demontering fant jeg en tynn returdieselslange som var brukket av ! Den ble reparert og jeg fikk kokt meg kaffe til lunsj ! Hadde det spennende med å "snakke med" flere teist (liten sjøfugl) som satte seg på ripa for å kikke etter mat der nede. Plutselig forsvinner skodda og nydelig sol dukker opp. Reisen går da videre rett inn mot land, til Vennesund. Været var nydlig og det var varmt her inne på land. Kom i prat med tyske fisketurister, som egentlig er litt tilbakeholdne (pga språk ?). En av dem hadde imidlertid lært seg brukbart norsk etter mange sommere her i nord, og han hadde egen båt liggende her fast !

----- Torsdag 22. juni ------
Strekning: Vendesund - Brønnøysund (22 nm)      

    Været var fortsatt nydelig. Måtte selvsagt ta fotturen ut til landets nordligste Olavskilde. Gikk  utover svabergene og opp i en kløft. Drakk masse vann og følte straks at jeg ble enda sprekere og mer viril enn noen gang ….eller kanskje det egentlig var en annen effekt det skulle gi ? Uansett - jeg ble ikke religiøs av å drikke vannet ! Fikke en stor bolle reker av en kar jeg jugde med kvelden før. Det ble reker til lunsj og reker og øl i kveld. Doffen brakte meg på tre timer til Brønnøysund - i et aldeles praktfullt vær med sol og fullstendig vindstille. Vanskelig å beskrive hvor flott skue jeg hadde på denne turen. Helgelandskysten er nydelig i sol ! Fin gjestehavn med bare utenlandske båter - store seilbåter.
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om båtlivet helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Ole Henrik Nissen-Lie

Gå til toppen